Jag behöver HJÄLP med min häst!!

B

**BORTTAGEN**

Jag har en travare på 4-år som inte alls har så mycket respekt för människor..men börja lite på mig!
Men idag kom bomben!! Min häst ha liksom lite sparkat mot mj nä ja ha hållit på me NH-träning. men Nu har hon tagit priset! Hon spakrade mot mig 2-3ggr, men hon träffar inte, fast d e bara en bit ifrån mitt huvud å min kropp!! Jag måsta släppa taget om linan/repet för hon började springa runt som en galing å ja msåta sedan skynda mj ut ur själva inhängnaden. Annars skulle jag ha fått ligga på sjukhus nu! Hon spran runt et tag men sedan fick jga tag på henne och jag kunde gå tillbaka till hagen. Men på väg dit blev det trubbel!! Hon hade brottom så hon började små steppa lite. Sen försökte hon sticka iväg, men hon lyckades bara koma i en halv cirkel runt mig, sen stod hon stilla. Jag skulle testa igen att ha iväg henne, men då stegrade hon sig å ja måsta släppa taget om linan och fösöka skynda mj undan! Hästen stack i väg i galopp över åkern med linan flygandes efter sig! Hon sprang runt vid hagen en stund å villa inte alls bli in fångad. Till slut fick vi tag på henne och kunde sätta in henne i hagen.
Hon är VÄLDIGT mycke kompis me sin häts-kompis och det går inte att ha henne ensam inne i stallet eller bara gå i väg me henne nånstans! Jag behöver nu DIN hjälp och DIN kunskap! Jag kan få hjälp om NH-träning å hästhantering av våran granne. Men jag vill gärna ha hjälp och råd av alla er andra oxå! Jag vill inte sälja henne eller skicka tebax henne. Hon har gått hur fint som helst när jga har tränat med henne, men nu så har jga inte riktigt hunnit tränat med henne, eftersom det har varit för mörkt då jag kommit till stallet och sen så ha det varit bara dåligt väder!

HJÄLP MIG!! Jag behöver all info och råd av alla som läser detta! Min häst är annars hur snäll som helst att bortsa och gosa med. Men hon har tyvärr inte blivit så mycket hanterad! Förra ägarna hade inte tid och före det så va hon bara till travet, men gav inte allt!

ja, jag vet inte vad jag ska säga.....men varför fortsätter du att provocera henne när hon så tydligt visar att hon inte vill gå med på det??? och att hon dessutom får dig att springa ut av rädsla???

Jadu, din häst har sannerligen kontrollen i eran relation, och du verkar inte direkt säker på hur du ska gå tillväga för att ta dig ur knipan. Det är krångligare än det låter, och det du utsätter dig och din häst för är direkt farligt.

Ta hellre kontakt med grannen och våga be om hjälp!
Grannen kan hjälpa dig se vad som är fel i eran relation, vad som gått på tok och hur du går tillväga för att rätta till de misstag du redan gjort och återställa en bra balans mellan er. Snälla, be om hjälp.

Jag bad vår granne om hjälp i början, och hon visade hur jag skulle göra. Jag tränade i en vecka med min häst och gjorde så som hon hade visat å allt gick bra. Sedan hade dt gått bra tills nu! Nu va hon totalt knäpp. Villa inte lyssna alls. Jag har heller aldrig varit med om att en häst ha stegrat nä ja varit där och hålllit i den, så jag va bara tvungen att släppa...å låta henne löpa. Men jag ska byta ställe att träna henne på, för hon kan inte koncentrera sig på mig om hon får syn på sin kompis! Jag ska se hur hon beter sig i fortsättningen, ifall detta som hände var en tillfällighet...

Jo, nog behöver du hjälp, mycket hjälp!
Tyvärr allför mycket för att jag ska orka skriva det här.

Jag gissar att hästen är ganska ny?
En häst på 4 år är i värsta tonårsåldern.
Men det vet du väl?
Det krävs ganska stor erfarenhet att "uppfostra" en så ung häst.

Hanteringsträning kan du hålla på med överallt och när
som helst. Man måste inte ha en hage/corall/paddock.
Börja med enkla övningar som att hästen ska ha uppmärksamheten på DIG.
Det kan du t.o.m. göra i boxen.
Enkla ledövningar i grimma/grimskaft kan du göra på stallgången.
Att skylla på mörker och dåligt väder tyder på slöhet
och bristande intresse!

Jag tycker du ska ta hjälp av din granne så mycket som
det bara går innan det händer en ordentlig olycka.

Eller så ska du sälja hästen och skaffa dig en äldre häst, som läromästare.

Jag förstår att det gick bra i början, men förr eller senare stöter man på ett nytt problem. Hästen vet att du inte har full kontroll och utnyttjar detta till sin fördel.

Om du inte vet hur du ska göra, är osäker och tom rädd för hästen så är det bättre att du ber om hjälp en gång till, och en gång till och en gång till!

Sv: Jag behöver HJÄLP med min häst!!

Min häst respekterade inte människor alls då jag köpte han, hade inte varit hanterad på ett helt år (köpte han som 4åring). Han var ett riktigt monster! Stegrade sig vartannat steg (när man ledde han), bockade konstant hela tiden och vägrade lyssna på nåt. En grej du kan göra är att rida henne. Det är det enda som funkar bra på min häst. rid väldigt tuffa dressyrpass (som är anpassade efter vad hon kan, hennes kondition och muskelmassa. du ska absolut inte överbelasta hästen!) och ta hjälp av en hästkunning person när det gäller NH.
Led ALLTID med en westerngrimma i bomull och en låååångt grimskaft med en knut i änden som du kan vifta med om hon går framför dig (och alltid be henne backa när hon gör nåt fel. ALLTID. och det ska vara DIREKT efter att hon har gjort det. biter hon dig så får du helt enkelt ryta till och smälla tll henne på nosen (det behöver inte vara hårt, men gör du det direkt och när du höjer rösten så kommer du tänka "nämen oj! det var visst inte så bra att göra så..." kanske inte första gången, men efter ett tag kommer det sjunka in...) Och håller hon på och jävlas så longera henne på en liten volt (för detta måste du ha en kunnig person som lär dig innan du börjar experimentera, för du kommer antagligen bara göra grejjer värre.) med repgrimma och fortsätt med nhträningen när hon har lugnat ner sig.

Efteråt ska du alltid binda upp henne i boxen eller gången och låta henne stå helt still och bara ta in det som just har hänt. Du ska inte klappa henne eller borta henne, utan bara låta henne stå! Detta gäller också vid ett svårt dressyrpass där din häst har lärt sig mkt nytt.
Börjar hon tugga när du nh-tränar så betyder det att hon tänker och funderaröver vad hon gjorde rätt/fel och då har du kommit en bit på vägen.

Hoppas allt löser sig, lycka till!

Säkert!
Jag vill inte se vad som händer om hon börjar vifta med rep bakom en häst som har noll respekt. Att be den hästen backa i nuläget är att tigga om framhovar i huvudhöjd.

Be din granne om mer hjälp innan det händer en olycka.
Lycka till!

Att röra sig på en liten volt är väl inget alla hästar klarar? En travare som inte är omskolad kan ha väldigt svårt för det liksom en unghäst som inte har tillräckig balans och muskler.

Att begära något som den helt enkelt inte klarar eller bara klarar med yttersta möda är väl att be om motstånd? Det borde väl kunna få även den snällaste häst att explodera...

Fast det kanske finns någon annan som får sig en tankeställare, eller idé :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 565
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 698
Senast: yamyam
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 240
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama