Jag behöver bli lugnad! Erlichias eller inte?

Morran

Trådstartare
Vovve är hos mina föräldrar på landet sedan två veckor tillbaka eftersom vi jobbar ett tag till innan semestern.

I lördags e.m fick hunden ordentlig diarré som höll i sig och i går åkte han in till vet. och det visade sig att han var lite uttorkad och även hade feber 39,6.

Jag tycker att han har blivit lite slöare o lojare än vanligt senaste tiden, vilket iof kan vart värmen och det faktum att han blir äldre (7år). När han var yngre var han en studsboll med damp.
Runt midsommar var han lite oren på ena bakbenet men vi hittade inget. Innan han fick diarré tycker min mamma att han rört sig stelt, han har varit sur och grinig och mest legat och sovit.

Jag var heeeeeelt övertygad om att han fått erlichias, men alla prover visar blankt och alla blodvärden är finfina, så vet har uteslutit fästingsjukdomar och nu riktat in sig på maginfektion eftersom diarré tydligen luktar död.
Men jag kan inte släppa erlichias! Mina svärföräldrars hund hade exakt samma symptom som våran i förra månaden och det var konstaterat fästingsjukdom. Min häst hade erlichias och borrelia förra året. Andra hästar i samma stall har haft, 4 st på ett år.

Med andra ord så bor vi verkligen i ett högriskområde!
Jag är livrädd för att det är fästingsjukdom som inte visat sig på blodprovet och att hunden kommer få bestående men.

Kan det verkligen "bara" var en magåkomma? Om de inte hittar något fel, ska jag kräva nytt blodprov om ett tag? jag har inte pratat med vet själv, utan bara ftt och förmedlat info via min far på telefon, så dett är allt jag vet.

Sv: Jag behöver bli lugnad! Erlichias eller inte?

Jag tror att du kan släppa ehrlichia. Det hade synts på provet om de testade för det. Om det nu är magåkomma, hur ont gör inte det? Tänk på dig själv, inte går du lika spänstigt med ont i magen. Stegen brukar bli lite kortare och du lägger dig ner försiktigare. Låt veterinären kolla magen istället.

Jo, självklart så "önskar" jag ju inte att det är någon fästingsjukdom, de är ju helt vidriga och det är ju inte säkert att behandling hjälper.
Men tanken fortsätter gnaga i bakhuvudet, jag har svårt att släppa det.

Sen ang. magåkomma, vovve är ju kvar hos vet för fortsatt utredning och han skulle få kontrastvätska idag för att stoppa upp magen. Men hur länge kan de gå med detta och vad kan det vara för något mer specifikt?

Bakterie, bacill, infektion, inflammation, microorganismer, stopp, allergi?????

Det är så jäkla jobbigt att sitta på distans och inte kunna göra något, man hinner ju måla fan flera gånger på den största väggen av alla...

Visst är det som du skriver. Man målar fan på väggen. Men hunden är på rätt ställe och du gör allt du kan för din vovve. Nu är det bara att hoppas att de hittar orsaken till åkomman. Och att han blir frisk. Håller tummen för din hund!

Min hund var tvungen att åka in till klinik två gånger i vintras för kräk- och magproblem innan vi fick bukt på eländet. Vi fick aldrig reda på vad det var som orsakade detta men hon blev frisk i a f.

Tack för dina svar, det lugnar något..! ;) *andas in, andas ut, andas in, andas ut*

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka