Jag behöver argument

toughcookie

Trådstartare
till varför man inte kan köra brudpar i en gammal (orenoverad) trilla och med travsele, dvs varken baksele, svängel eller draglinor...

Att h*n gör illa sina hästar och försätter både djur och människor i livsfara räcker inte för att övertyga:mad:.

Människan i fråga har aldrig tidigare kört häst och har nu köpt ett antal pensionerade travare för att köra bröllopskörningar. Min erfarenhet av körnig är mycket liten men visst är väl det här ett projekt som är dömt att misslyckas?

Sv: Jag behöver argument

Om jag skulle gifta mig skulle jag vilja känna att man har kommit till en professionell person som vet vad han eller hon sysslar med och har trygga hästar, väl lämpade för uppdraget. Sedan skulle det givetvis vara roligt med en tjusig victoriavagn eller liknande istället för en gammal trilla, samt snygga välvårdade hästar med fina seldon. Det är ju liksom lite av hela grejen att det ska vara vackert för ögat.

Om hästarna BARA är körda på travet lär de bli hispiga när det sätts en gammal trilla bakom. Olika vagnar ger ju olika tyngd och ljud och är de då inte vana kan de få panik. Sedan så orenoverade gammla trillor kan lika gärna vika sig på mitten då träet ofta är gammalt och torrt. Gamla trillor hör hemma på museum.
Och så är ju en del av grejen att ekipaget ska vara snyggt att se på. Då vill iaf. jag ha en rejäl välpolerad häst framför en snygg åkvagn ex. victoria med blankputsade seldon ex. collerselar.
Sedan är det ju detta med försäkringar. För den typen av uppdrag så krävs det att man har försäkringar och då ska man ju kunna intyga att ekipagen är ok. Och upplys ocksåom att ALL vinstgivande verksamhet ska deklareras.

Blir snyggast om allt är i passande stil, trav och bröllopskörning e två helt olika saker. Även om nu hästen går att köra både de ena och de andra...:confused:
Travselen är heller inte anpassad för tvåaxlad vagn.
En orenoverad gammal trilla är i mina ögon rätt farlig att köra med...

Ja de där projektet kommer inte att hålla, iaf inte när det blir olyckor:crazy:
Tråkigt, för det finns folk som kanske tror på honom å låter sig köras av hans ekipage, vilket kan sluta riktigt illa.
I värsta fall som sagt, får inte folk upp ögonen förrän det händer en olycka:(

Förhoppningsvis upptäcker denna person att det inte fungerar, för jag hoppas att han fattar att det ligger en hel del träning bakom att få till ett snyggt ekipage.

Endel är hopplösa:mad: inte bryr de sig om djuren alls.

Jag är inte längre välkommen i det stallet efter att ha sagt min mening (det var efter att h*n bett om råd eftersom att hästarna var så stissiga när h*n försökte köra).
Tyvärr är det redan ett bröllop bokat (det finns sammarbete med ett hotell) och jag bara ber till en högre makt att det ska gå bra.

Verkar ju livsfarligt. Men om han har ett sammarerbete med ett hotell så borde han ju ha en försäkring... Men om första körningen inte går bra även om ingen olycka händer lär han förhoppningsvis inte få fler körningar.

Tyvärr så är ju en del folk helt hopplösa att resonera med:crazy:

Gå och prata med de som äger hotellet och förklara för dem, med dina väl underbyggda argument, varför du anser att de inte bör ställa upp på bröllopskörningar med personen i fråga.
Det är en farlig körning som personen ger sig ut på ur många synvinklar. Hur vana är hästarna i trafiken? hur säker är vagnen och selen? Hur van är kusken och groomen? Argument finns det nog av../Gunilla

Det är trist när det sen står i tidningen hur farligt det är att åka häst o vagn på bröllop..Det drabbar ju alla oss andra.

till varför man inte kan köra brudpar i en gammal (orenoverad) trilla och med travsele, dvs varken baksele, svängel eller draglinor...

Att h*n gör illa sina hästar och försätter både djur och människor i livsfara räcker inte för att övertyga:mad:.

Människan i fråga har aldrig tidigare kört häst och har nu köpt ett antal pensionerade travare för att köra bröllopskörningar. Min erfarenhet av körnig är mycket liten men visst är väl det här ett projekt som är dömt att misslyckas?

Hur har det gått??
Prata som sagt med hotellägarna om du inte når fram till hästägaren.
Fråga om DE utsätter sina kunder för något de inte kollat säkerheten själva på? Om de SETT hästarna körda i vagnarna det är fråga om med GOTT samvete kan erbjuda tjänsten till sina bröllopsgäster??
Ett samtal till kommunen?? fråga om de krävs tillstånd för sånt
Anna-Carin

H*n har vad jag vet inte kört något än (den tilltänkta hästen vägrade gå in mellan skacklarna efter första provturen) och efter vad jag har hört så börjar hotellägaren dra åt sig öronen då personen i fråga blivit anmäld då hästarna får klara sig på enbart det lilla gräs som hinner växa upp i vinterhagen och inget foder finns i stallet.
Jag åkte förbi där nu på morgonen och det är även på håll synbart att hästarna börjat tunna ur. Jag har även tidigare haft synpunkter på hästhållningen på stället men det har ändå varit drägligt. Nu slutar dock stalltjejen och jag är rädd att allt kommer rasa och så står där ett tiotal gamla travare som ingen vill ta hand om.

har läst igenom tråden och förfäras över hur denna människa agerar och hur konstigt h*n tänker :cry: .
Har du något positivt att uppdatera med? Te.x att alla dennes hästar har blivit sålda och fått det bra eller liknande.
Usch för folk som inte ens försöker göra sitt bästa för hästarnas skull.

Efter att ha fått några ilskna PM från bukeanvändare som tycker att jag inte ska lägga mig i och även antyder att jag skulle vara ett troll så vill jag inte skriva för mycket. Fick dock frågan (via "hästskötaren") om jag visste någon som ville köpa någon/några av hästarna och även trillan var till salu.

Liknande trådar

Körning Beskrivning av allt samt lite bilder högst upp och sen kommer frågorna. Har äntligen hittat en vagn som kan lämpa sej till...
Svar
4
· Visningar
1 192
I
Körning Sen en tid tillbaks har jag en varmblodig travare. Hon är körd både som travare och som hobbyhäst. Alltså inkörd på nytt som 4 åring för...
2
Svar
22
· Visningar
2 845

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka