Jag behöver lite hjälp nu

antiloop8

Trådstartare
Jag ska hämta hem min gosse nästa vecka så jag måste förbereda lite inför hösten.
Nu pratade jag med stallägaren, där han står nu, och hon sa eftersom att Brasse har väldigt svårt för att hålla sig i hull så måste jag ha ett grundfoder som innehåller ca. 50% protein.
Men nu behöver jag hjälp här med lite siffror.
Vilka siffror tycker ni att jag borde ha på min hösilage om det ska passa in på 50% protein? :confused:
 
???
50 % av vad?

Normalt tittar man på kvoten mellan energi och protein i grovfodret. Den skall vara omkrin 6, men det finns hästar som fungerar bättre på andra kvoter.
 
Alltså utav proteinvärdet i hösilaget brukar man ju säga att. "Den inne håller 42% protein" "Denna skörden innehöll bara 26%"
Men min häst måste ha omkring 50% protein, förstår du vad jag menar nu :confused: :)
 
Ni har nog rört ihop begreppen. Det enda som anges i procent i en höanalys är torrsubstansen - alltså hur mycket av höet som är torrt och hur mycket som är vatten. Om hästen behöver 3 kilo torrt hö och TS-halten är 50 % måste den få 6 kilo - enkelt räknat.

Protein anges i gram per kilo.

mandalaki
 
Jo men det vet jag, men jag vet flera som använder begreppet "Det är X% protein i denna bal"

Hmmm...detta med matte har aldrig varit min grej.
Om man säger så här, vilken TS halt är bäst att ha på ett höslilage till en häst som har svårt att hålla hull då?

(Jag ändrar fråga lite :D)
 
hallo! % av TS haltane är som av tidigare läsare observerat inte beroende på vad din häsr gör. Protein/Enerige, samtKalsium,fosfor balans av analys av höet/ensilaet utgör grunden för vad du ger din häst, som tillskott.Vad gör din häst,vilken typ av häst m.m.
 
Jag tror du menar gr Smrp per kg foder och inte %.

Du behöver alltså ett foder med 50 i Smrp.

mvh Jessica
 
Man kan ange många analysresultat i % av Ts om man så vill, men detta skulle bara skapa problem för folk som inte kan räkna på %.
På mina analysbevis står det mesta i % av Ts, bara för att dom vill jäklas med mig :mad:
 
Jag ger upp din fråga om procent proteiner då jag inte blir klok på vad ni menar med det.

Jag svarar istället såhär:
Om din häst är svår att hålla i hull får du ge så mycket foder han behöver för att hålla hullet. Hur mycket ett kg foder innehåller av ena eller andra näringsvärdet spelar ju inte så stor roll eftersom man kan ge större mängd av ett foder med lägre värden.

Har du räknat foderstat innan? Annars finns det många här på forumet som gärna hjälper dig.

Du står alltså i begrepp att köpa in ensilage inför hösten? Har du några olika alternativ att välja mellan? Tyvärr brukar man ju inte ha så mycket att välja på, man får köpa vad som finns och sedan vid behov komplettera med kraftfoder.
 
Jag har en som räknar foderstat (dock inte på Buke) så det ska inte vara några problem :)

Jag har satt ut köpesannonesr nu på hösilage så att jag förhoppningsvis kan få lite att välja mellan.
Jag ska även kontakta Svenska Foder här och be dom om hjälp att hitta ev. bönder som säljer här omkring!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 127
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Skulle behöva lite hjälp från er som kan räkna eftersom min hjärna inte klarar av matematik. I år har vi fått två skördar som är så...
2
Svar
21
· Visningar
1 442
Senast: animalasia
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 854
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
0
· Visningar
369
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp