jag är så förbannad!

B

blindabelinda

jag är såå förbannad så jag skakar nu!
min sambo ringde för en timme sedan och sa att grannarna hade ringt till honom och sa att våra hästar var missköta. eftersom dom inte hade något bete i sin hage.
detta handlar alltså om en shettis som varit vanvårdad innan han kom hit och som man måste ta det otroligt varligt med eftersom han har så lätt att få fång då han inte är van vid att ta in någon sorters föda alls i stort sett. sen är det min nordsvensk som blir fet som en tunna så fort hon ser lite gräs!
dom baserade det hela på att dom var missköta eftersom hästarna sprang fram till staketet när dom gav dom GRÖNT gräs, vilket dom inte tål! pluss att det gräs som finns i hagen är fjolårsgräs! alltså finns det gräs, men det är brunt och trist.
då sa jag, men ser dom magra ut?
-nä, det är dom inte, men det är ju bara dom sista dagarna det har sett ut såhär!

hallå? det har sett ut såhär sen vi satte dom i hagen, massor med fjolårsgräs, som dom måste beta ner för att det ska komma upp grönt gräs!
nu ska dom tydligen ha ringt hälsoskyddsmyndigheter, jag sa det att visst, be dom ringa mig! åh vad förbannad jag äääärr!!!!! :devil: :mad:

Inte kan dom ha sett dessa individer, magra tycker ju inte jag att dom är :D. Gillar Lances rumpa :love:
137810434kkelxb_ph.jpg

Ja GUD vad dom är spinkiga och eländiga ....NOT.
Vilka puckon det finns :smirk:

ja, du har väl varit inne och tittat på mina bilder?
stackars hästar som måste se ut så..

det stora problemet är att det är grannens mark vi arenderar, så han kan bara slänga bort oss från sina marker.. åh, jag är så jävla pisst!

Jag förstår dig.Jag blir förbannad bara av att läsa ditt inlägg.Min granne har samma problem(med dumma människor alltså).Hon får ofta höra från någon smartskalle att det är synd om hennes hästar som inte får gå på rejält bete.
Det är en fånghäst och en schettis det handlar om.
De är inte heller direkt magra.

Mot dumhet kan man aldrig få rätt.

nä men nu har jag tagit kontakt med eksjö kommun, jag ska ringa strax igen och få tag i den personen som sköter anmälningar. dom ska komma ut hit och kolla på¨krakarna och förhoppningsvis tala om för min "kära" granne att han inte behöver lägga sig i när han inte ens kan något om hästar!

Du kanske kan åka över till grannen och förklara hur det ligger till.
Håll bara humöret under kontroll, även om jag förstår att du är jätteirriterad så tror jag att du vinner på att vara lugn och saklig.
Har själv haft kontakt med miljö- och hälsovårdsinspektörer när jag blev anmäld av min psykiskt sjuka hyresvärd.
De kom ut och tittade på mina "magra" misskötta ponnyer, och var riktigt trevliga människor som hade en massa att anmärka på vad gällde sånt som hyresvärden ansvarar för.
Jag gick med ryggen fri, anmälaren satte dit sig själv.
Det var skoj! :p

I närheten där mina föräldrar bor finns en familj med 2-3 fångponnys. De går ihop i en hage utan bete och fodras ordentligt med hö och sånt som de tål, men de kan inte gå runt och beta själva pga risken att de blir sjuka igen.
De har blivit anmälda och folk har åkt dit och anklagat dem. Fast de håller sig lugna, tackar för omtanken av deras hästar och berättar varför hästarna inte går på bete mitt i sommaren och med gröna hagar runt omkring.

Man får väl ta det så, att folk bryr sig och inte bara lägger sig i. Gå till grannarna och berätta vad fång är för något. Har de inga hästar så har de förmodligen aldrig hört talas om det.

det är till både dig Qvip:
jag har ju varit uppe och förklarat, jag har berättat om fång, att nordsvensken inte kan gå på grönbete för hon blir så överviktig att hon inte klarar av att utföra något arbete, jag var väldigt lugn och sansad, men han ville inte lyssna!
allt han ville säga hela tiden är att det får minsann inte se ut såhär!
hagen är inte ens utan bete, dom har bete men gammal icke grönt bete.
han ville inte fatta, det är bara så.. så nu har jag ju som sagt tagit kontakt med kommunen, för jag har ingenting att dölja eller att skämmas över, dom kan gott komma hit och se att mina hästar mår minsan aldeles utmärkt!

Strunta då i grannen! Du har gjort vad du kunnat och förklarat. Kommunen är ju inte korkade när de ska komma ut och kontrollera.
Men visst blir man ledsen att bli anklagad för att inte ta väl hand om sina djur. När man ju faktiskt gör allt för dem.

ja nu kommer iaf någon såndär kontrolant tisdag nästa vecka.. jag förklarade i telefon hur det låg till och hon lät väldigt vänlig och förstående.. så det ska bli så skönt när hon kommer hit och tittar på mina VÄLMÅENDE hästar..

Jag förstår dig har ju ochså blivit anmäld ett par gånger för att våra går på lösdrift med fri tillgång på hö och ett vinskyd. Men när man får protokolet efter en inspektion är det skönt att slänga i ansiktet på dem som anmält en. sen kan man rama in det och sätta på vägen i stalet som bevis på att de har varit där. :)

Sätt upp en stor fet skylt där tydligt skriver:
Dessa hästar tål inte gräs, de går här för att de blir sjuka av att äta grönt gräs. Mata inte, DE BITS! :devil:

För så där en 20-år sedan hade en jobbarkompis sin en shettis tjudrar på sin fd gräsmatta.

Helt plötsligt stod det ett gäng poliser utanför dörren och ringde på.
Då visade det sej att en mycket "yppig" kvinna hade ringt dom och skrikigt att det fanns en stackars mager utsvulten shettis på en äng.
Dessutom skulle denna shettis vara folkilsken.

Poliserna gick ut på "ängen" och såg att det var inne i deras privata trädgård.
Runt om fanns det ett vitt trästaket.
Och när poliserna gick fram till shettisen upptäckte dom att han var supersnäll.
Och försökte att klättra upp i knäet på dom.

Den yppiga tanten började då skrika att där såg ju poliserna hur hemsk den stackars hästen var..

Då krävde poliserna att få se skadan som shettisen åsamkat.
Damen lyfte på blusen och visade mycket riktigt ett stort och "saftigt" hästbett.

Mitt emellan sina yppiga behag...

Gissa om poliserna storskrattade....

Sen så sa dom att om damen fortsatte att hävda att shettisen gjort skadan, så skulle dom mer än gärna ta upp en motanmälan för intrång på privat mark.

Så till damens stora förtret så matade poliserna shettisen med brödbitar och vred sej i skrattkramper.

Varför shettisen var tjudrad i trädgården?
Annars rymde den ner till sjön och komunens badstrand och länsade alla badandes matsäckar....

Du får väl ta kopior på miljö och hälso intyget och sätt upp dom på väl synliga platser runtom hagen.

Lämna dessutom in en kopia till bonden som ni hyr hagen av, så han ser att allt är okej.

hhahaahaa, sicken historia! :rofl:

ja, det är ju tänkt att han ska få se intyget, det är ju mycket för den sakens skull som jag väljer att ta hit dom, och sen för att visa att jag är inte rädd för en inspektion, jag vet ju att jag gör det jag kan för mina hästar..

Hejsan på dejsan!

Hänvisa dem till mig! Jag har ju både sett dina hästar och köpt häst av dig!
Åk och sparka den där Sura jävla bonnjävel´n i röven från mig.. :mad:Och se om de där två gråa han har i huvudet ramlar på plats, för det verkar inte vara alla kameler i det stallet, om man säger så. :D

Lycka till, gums! Jag ska hålla alla tummar jag har..

Hör av dig och tala om hur det går för dig.
Banka fast lappen i pannan på han sen..
:idea:
Kram

du är ju för go´du!
men sååååg du inte vad vanvårdade min krakar var när du köpte pållen? mager och jäklig, och skulle förmodligen trilla ihop och dö vilken sekund som helst!

kommer du i helgen eller? :angel:

be han att gå in till grannen och förklara det som du försökte göra!! grannjäveln :devil: borde väl lyssna på hälsoskyddsgubben! :smirk:
håll oss underrättade!!!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Anläggning Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st...
Svar
6
· Visningar
1 906
Hästvård Någon med erfarenhet av patellaluxation? Vårt 20-åriga sto stod plötsligt halt i hagen en dag. Jag misstänkte hovböld men efter att...
Svar
9
· Visningar
1 383
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik Sommaren 2014 åkte vi ut och hälsade på en kollega till min mamma då möttes vi av 3 hästar som var gravt undernärda, när vi frågade om...
2
Svar
22
· Visningar
5 426
Senast: exotic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar