Jag är nyfiken om distans. Berätta.

J

Jenny054

Har en travare på 8.e året som jag rider western och allmän skogsridning. Vi brukar vara ute i några timmar ibland och bara njuta av naturen..

Då min häst inte har fina steg, jag är för feg att hoppa och att tävla i western är inte min grej..
Distans tänkte jag då.. :)
Dessutom är hon väldigt stabil och inte den typiska stressiga travaren.

Hur skall jag gå tillväga?
Hur börjar man? Vilka distanser finns osv osv?

Behöver man speciell utrustning och sånt?
Läste nyligen här nedan om speciella sadlar och grejer..

Tacksam för svar.

Sv: Jag är nyfiken om distans. Berätta.

Kul att ni är intresserade av att börja rida distans.
De kortaste ritterna, så kallade prova på är oftast 2-3mil långa. Clearound är 4-8mil och sedan finns det tävlingsklasser från 5mil och upp till 16.
Utrustning spelar ingen roll så länge det passar hästen, är dock smidigt med träns som man kan knäppa av bettet från och då få en grimma som hästen lättare kan äta och dricka med.
Själv måste du ha licens, med lokal licens får du rida upp till 79km(rätta mig någon om jag har fel). Du behöver också grönt kort och hästen behöver en tävlingsbok. Ska du framöver rida 8mil och längre behöver också hästen en licens. För PP behöver hästen dock ingen tävlingsbok.
Sök gärna trådar i ämnet då det finns ganska många:laugh:
Lycka till!

hej där :bump:
tänkte berätta hur jag ska gå tillväga, ska själv starta min första Prova På i augusti (troligen Billingeritten), 3mil.

Utrustning häst
allroundsadel med shabrak
biothane-träns (distansträns) + hackamore
bomullstyglar
halsring eller martingal
vid behov:
ländtäcke

Utrustning jag (ryttare)
pikétröja/funktionspiké-tröja (beroende på väderlek & värme)
väl inslitna helskodda ridbyxor
ridskor + short chaps
ridhjälm
säkerhetsväst
vid behov:
vindjacka
tunna skinnhandskar

Papper & dylikt
Grönt Kort + Lokallicens
Gula Boken (tävlingsbok) (behövs ej men jag tycker det kan va kul att skriva in i alla fall..)
Pass med intyg o.s.v.

Sen är det vatten, hö, o.s.v o.s.v. o.s.v. förstås :D
Hoppas på en fin runda, hyftsat torr sommar så att banan är fin..

Mitt travarsto är 7år och jag är 17år. Honey har aldrig tidigare startat distans, får se hur det går...
kram på er :bump:

TR har alla regler. Det finns speciella för distans och såklart gäller de "gemensamma" också. Speciell utrustning behövs inte men det finns några speciella regler på kläder och sånt. Tröjan ska ha ärm (mer eller mindre) och krage, man ska ha skor med klack om man inte använder säkerhetsstigbyglar och ridbyxor av något slag är tydligen också ett måste. Har man inte chaps/stövlar ska man ha ridstrumpor läste jag också någonstans.

Personligen rider jag min första CR i westernsadel men du kan lika gärna använda allround/bomlöst osv osv. För att börja med distans behöver du ha medlemskap i en klubb, grönt kort, licens och har du en distansklubb i närheten har de oftast bra information.

Som sagt, det mesta står i TR, resten kan du få reda på från klubbar som håller på med distans.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 168
Ekonomi & Juridik Hej Jag har studsat över flera annons senaste tiden som är på väldigt dårligt engelska, och sen från ofta konstiga herr namn som "Evan"...
Svar
5
· Visningar
1 638
Senast: Loons
·
Hästmänniskan Ja som ruriken lyder så trodde jag dels att jag bestämt mig för att det bästa för häst och mig är att gå skilda vägar och dels att jag...
Svar
3
· Visningar
1 150
Senast: tuaphua
·
T
Hästmänniskan Vänder mig till den allvetande Bukeligan för att få kloka infallsvinklar på ett problem lika gammalt som havet. ;) Ska försöka fatta...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 197
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA