Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Får jag fråga lite försynt varför den gled?
För såvida hästen inte hoppade rejält åt sidan så är det ju faktiskt du som har suttit snett, och det går ju att jobba med! Det är otroligt många ryttare som fördelar vikten snett, detta brukar synnas tydligt första gångerna de rider i bomlöst, eftersom man då ser att hela sadeln glider på snedden...
Men är det så att hästen inte hoppade åt sidan så är det ju bara positivt, för dig själv kan du ju ändra! Kanske ta en tripp till en kiropraktor/naprapat för att kolla om du är fysiskt sned eller om du bara balanserar dig snett i så fall.
Hur ska jag då ta mig upp? Jag har dessvärre inte tillgång till nån bra pall, och det är ju träligt att rida på gräsmattan varje dag för att kunna använda betongplattan.
Jag har på tävling (dock ej på denna hästen) ridit med så lös sadelgjord att man kunde ser rakt genom om man tittade mellan frambenen, men då har man ju uppsittningshjälp.
Men jag får väl prova nån dag, nu är det ju rätt bra att rida på gräsmattan eftersom det är fruset o snö
Men...jag fattar ingenting...menar ni att sadeljorden inte ska dras åt??? Det var väl inte konstigt att TS sadel åkte runt på hästen när hon har lytt era råd om att inte dra åt så mycket hon var kapabel till. Hon skrev ju att hon inte hade styrkan att dra åt och så menar ni att hon ska slacka ännu mera på s.jorden....eller? fattar inte.. Det kunde ju ha hänt en jätteallvarlig olycka.
Min pålla är en cooling och bryr sig ingenting, jag spänner några hål...och pysslar en stund och sedan några hål till så att sadeln sitter fast, väl uppe i sadel spänner jag det slutgiltiga hålet (och det är ganska så hårt)...jag vill inte att sadeln kanar runt i full galopp...hujeda mig...
Min häst skulle bli galen om sadeln rörde på sig.
Eller fattar jag helt fel...snälla förklaravill inte hacka på någon. För en person (TS)som är ringrostig låter dessa råd helt livsfarliga. Finns det bild på en lös sadeljord på en sadel som ligger helt säkert?...förlåt TS
Jag kom ju på att jag hade skolios när jag föddes och min läkare sa att jag var lite sned i ryggen fortfarande men att det inte gick att göra något åt, det kan ju förklara en del...
Men hur fixar man det då? Tänka mer på sitsen?
Jag känner iaf (av all träningsvärk jag får ;P) att jag börjar få lite muskler i ryggen av ridningen.
Jag kom ju på att jag hade skolios när jag föddes och min läkare sa att jag var lite sned i ryggen fortfarande men att det inte gick att göra något åt, det kan ju förklara en del...
Men hur fixar man det då? Tänka mer på sitsen?
Jag känner iaf (av all träningsvärk jag får ;P) att jag börjar få lite muskler i ryggen av ridningen.
Fast om man, som jag, har en häst som bockar rundor emellanåt - då vill man faktiskt ha en sadel som ligger på plats... Det är så lätt att man tynger lite snett i luftsprånget och är inte gjorden spänd så trampar man runt sadeln så att den hänger på sidan!!! På en hoppträning i vintras så hängde jag kvar ett halvt varv runt ridhuset, innan jag insåg att jag inte skulle komma upp igen och släppte taget... Efter det så har jag alltid varit noga med att spänna ordentligt! Fast jag gör ju som du och spänner lite i taget. Sista "rycket" görs efter vi travat fram, men då sitter den ordentligt.
En fråga. Har du en ordentlig filt eller liknande under sadeln?Jag kan bara meddela att det gick åt helskotta alltihop, jag spände gjorden så gott det gick, men mitt i skogen, efter ungefär halva ridturen så gled sadeln rakt ner på magen.