Jag är i STARKT behov av hjälp!!

Silkisif

Trådstartare
Jag har en islandshäst på arton år (tappa inte hoppet, fortsätt läs!).
Han jobbar i princip bara med skjutkraft och ingen bärkraft... Jag är så orolig för belastningen!!!

Har provat den dressyr jag kan sedan vanlighäst-tiden(inte så mycket dressyr då) och den som jag kan nu. MEN tro f*n häst:devil: en fortsätter att gå som han gör. Söker dessutom stöd på bettet vilket jag inte hillar, han ska bära sig själv i sin egen balans. Hänger alltså på bettet....

Suck... Jag söker med ljus och lykta efter övningar osv.

Tränar jag för tränare går han jättebra, äv. om nån går in o ställer sig i mitten av paddockern, men så kan jag ju inte ha det :p

Hjääälp mig:)

Sv: Jag är i STARKT behov av hjälp!!

Han har ungefär inga muskler :( Jag rider honom ibland, men cyklar/tömkör mestadels....

Rider gör jag för att han annars blir uttråkad...

MEN bara för att jag bara rider ibland så ska han ju inte gå som en hängmatta med fyra ben hela tiden? Mestadels, men jag vill kunna få honom samlad om så bara en meter...

Jag är inte den som sitter på stora kunskaper, men eftersom jag är intresserad av frågan ,så försöker jag.
Enligt vad jag förstår så måste du få honom att bära vikt bak, och det gör han väl om du övar skolorna, bakdelsvändning, backträning, hoppa eller gymnastikhoppa. Hoppas någon kunnigare vill kommentera.

TACK:bow: :bow: :bow: Skrittade ut lite idag och övade lite skolorna, och man märkte skillnad:love: Men bara precis när de utfördes, sedan var det den gamla vanliga igen...

Muskler går ganska fort att bygga, men orken kan ta tid. Om man gör mer än man orkar så sliter man. Å andra sidan måste man ju tänja den gränsen hela tiden, för annars orkar man ju aldrig mer, kan man ju tänka...
Fast, då tycker jag att man kan tänja den gränsen genom att göra så mycket man orkar ett antal gånger, och då märker man att man orkar mer...
Flummigt, va???

Haha, jo;)

Om inte hästen har nått mysko med foder, ämnesomsättning m.m

Hästaf*n struntar i maten till tom tätt, f.n är han i normalhull:bump: :banana: :banana:

nästan... på väg mot ial, man ser ev revbenen:P

Ger du tillräckligt m proteiner?
Min omusklade gamla tös måste jag ge protein. Provade att hålla upp med det någon vecka, och genast föll hon ur, så nu ger jag luzern, Evitamin och Bvitamin, och genast lägger hon på sig mera muskler...

Han går på musli, krafft, groddolja(e-vitamin), kalk o chevinal...

Sen har han ju någon mysko matstörning:crazy:

Men ingen har hittat felet, troligtvis är det p.g.a misshandeln i hans unga år.

Positiv fokus? Positivt skapande bilder av hur du vill att han ska känna, vara, se ut, fungera!

Skippa allt som har med negativt tänkande att göra, allt han råkar ut för, misshandel etc, det bygger inga positiva bilder, glöm dem.

Se framåt, skapa nya rutiner, nya sätt att göra och tänka.

En häst kan tappa hull av att äta för mkt eller för blandat, det tar mkt energi!

Hur mycket hö får han och vad ligger värdena på?

Hur mår du i din kropp? Vad tycker du om dig och ditt sätt att träna? Hur är din ämnesomsättning?

Vi påverkar hästarna något så otroligt mer än vad vi kan föreställa oss, så, tänk positivt och var glad och beröm honom massa för minsta lilla framsteg, bli inte besviken för att det inte höll eller att han inte klarade mer, han gjorde ju sitt bästa!

Lycka till!

Håller med till fullo!
De senaste gångerna jag jobbat från marken har jag tänkt att jag förtränger den incident som skadade vårt förhållande för ett tag sen, och bara fokusera på vad vi kunde göra som är kul, coh det har gått finfint...
Hur menar du med att en häst kan tappa hull pga alltför blandad mat?

Tack:):bow:

det här med mat...
han har i princip fritt då han ändå inte äter så mycket:( Det blir lite bättre när han får groddoljan :) så man får väl hoppas på det bästa:)

Jo, jag har alltid haft en positiv inställning då utmaningar är något som jag älskar, men i detta fallet så har det inte hänt något på ett halvår och jag tycker jag har bytat metoder hur mkt som helst?`Kanske lite för mycket?:idea:

TACK! :)

Liknande trådar

L
Träning Hej, Ursäkta ett långt inlägg, men så här är det: Jag har en 5-årig connemara som jag håller på att utbilda. Nu jobbar vi mycket...
2
Svar
36
· Visningar
3 700
Senast: Seabaz
·
  • Låst
Ridning Vad är Klassisk Ridkonst? Klassisk Dressyr Klassisk Dressyr är ingen alternativ ridstil - utan den Klassiska dressyren står bara...
Svar
4
· Visningar
9 995
Senast: Immer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Tjockistråden 4
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur