Jag är en dålig förälder

klockmalva

Trådstartare
Jag skäms.
Jag mår riktigt dåligt.
Jag tror att jag är sveriges absolut sämta förälder.
Jag skojar inte.
Och nej, jag tror förresten inte.
Jag vet.

I fjol, vi hade en sex månaders baby lagom till jul.
Vad blev det för julkort?
Snuttiga med pyret i tomteluva på ett fårskinn med julgranskulor?
Nä.
Det blev köbe-julkort.

Vad blir det i år?
Världens charmigaste ett och ett halvtåring med tomteluva ute i snön med julgranskulor?
Nä.
Det blir köbe-kort.

Snälla säg att jag inte är ensam?

:p

Sv: Jag är en dålig förälder

Du är inte ensam. Vi skickade inga julkort förra året (med en 9 månaders) och i år skickar vi köpta kort. ;)

Du känner inte att du trycker ner de föräldrar som har RIKTIGA problem genom att säga att du skulle vara sveriges sämsta föräldrer pga ett par jäkla julkort:cool:

Nä. Jag hade faktiskt inte en tanke på det. Jag tänkte bara skoja lite.

Vi känner oss väl alla som dåliga föräldrar någon gång. En del kanske med fog och andra inte. Det här var ett allmänt tramsande/skojande/fjantande. Helt utan syfte att göra ned någon eller att få någon att känna sig förlöjligad.

Jag är den första som ber om ursäkt om någon känner sig kränkt av att jag skrev så här.

Jag känner mig naturligtvis inte som Sveriges sämsta förälder, däremot känner jag mig lite.. bortgjord, lat, oengagerad ... eh.. whatever och tänkte väl egentligen fiska om det är fler än jag som inte får ändan ur vagnen och tar söta tomtebilder på sina barn. :) Helt enkelt.

Snacka om att vi är olika, jag hatar att få julkort på andras ungar. Fattar inte vad som är så roligt med det. Förstår att mor och far föräldrar tycker det är festligt och att man skickar till dom. Roligare om man tar på hela familjen i så fall, men bara på ungarna går fet bort. Tror folk att alla vill glo på deras unge ?? Skulle aldrig skicka bild på bara min dotter i en töntig tomteluva till andra :D Era bekanta kanske är jätte glada över att ni skickar vanliga julkort ;)

Jag tycker det är otroligt skönt att slippa folks bebisar i tomteluva på en fårskinnsfäll.
Så i min bok är du varken lat eller oengagerad !

Ungefär lika töntigt som att skicka en tomenisse?

Orka bry sig om vilket motiv julkortet har så till den milda grad..

TS: Du är varken ensam om detta eller dålig förälder ( ;) ). Jag blir dock förvånad över hur folk verkligen orkar bry sig om motivet på julkortet..

Senast ändrad:

äsch, flåt, jag är lättretad idag, ..jag förstår hur du menar...

Har aldrig skickat julkort med foto.... men fått, och inte varit jätteimpad

Jo, men alltså mina vänner som har barn och således alltid skickar dessa reality kort brer på så mkt om dessa innan så jag får jätteförväntningar om julkortet med stort J :d

Så kommer då kortet , antingen ett jag sett innan men som nu har fotoshoppats till juligt format (tomteluva,glitter) så barnet knappt syns..eller ett med hela familjen där barnet inte heller syns, för pappa och mamma står i fokus, med luva och glitter:D
Det bästa är korten där man kan tro att det är The Royal family som sitter och poserar..detta är oftast de vänner som har olika sockar på sig ;)

Inget ont om mina vänner med barn, dom är underbara, men just detta med korten vet dom att jag tycker är lite, hm,skumt...men dom skickar till mig ändå:p

Men jag är ändå lika förväntansfull varje jul...vad skall nu komma på kortet;)?

Du är uppenbarligen inte ensam ;). Jag är dock en av dem som faktiskt gör barnkort, och det är typ det enda (!) i närheten av pyssligt jag gör. Delvis så tycker jag dessutom att det är enklare, man slipper skriva ut text o namn på alla korten o kan i stället om man vill skriva dit något mer personligt som är direkt riktat till den man skickar kortet till. Eller så kan man låta bli o bara stoppa det i kuvertet. Smidigt!

Sedan skickar jag mest julkort till sådana vi inte träffar så ofta, det är att bra sätt att hålla lite kontakt tycker jag, och då inbillar jag mig faktiskt att många tycker det är lite skoj att få se en bild på barnen en gång om året. Jag förstår till fullo att inte alla är intresserade av mina barn, n´men att det skulle vara tråkgare att få ett kort på dem än att få ett köpt julkort tycker jag låter konstigt. Till syvene o sist är det väl tanken att man skickar alls som räknas, oavsett motiv?

Man gör som man vill helt enkelt, o för miljöns skull ska man väl helst skicka elektroniska julkort :).

Tack för påminnelsen! Vi ska se om vi hinner göra julkort i år.

Vår snart 5 åring har inte ens fått en julkalender :-( Jag letade igår med de var slut. Den kommer på fredag. Då har det redan gått en vecka.

Inget julpynt har vi heller satt upp.

Pepparkaksdegen (köpt ) ligger i kylen. Icke bakat än.

Digitala julkort är en hit när man är sent ute ;-) Bra att skicka töntiga kort på sina barn till sina vänner också, bara att radera!

Vår dotter är är snart 7 månader nu och förra veckan tvär slog det mig att vi kanske ska göra ett julkort med henne och hunden på, så det gjorde vi :) Tänkte att släkten skulle gilla det.

Vanligtvis är vi dåliga på att skicka julkort, förra året var vi mitt i flytt 2 veckor innan jul så att skicka julkort kändes inte riktigt nödvändigt :D

Snacka om att vi är olika, jag hatar att få julkort på andras ungar. Fattar inte vad som är så roligt med det. Förstår att mor och far föräldrar tycker det är festligt och att man skickar till dom. Roligare om man tar på hela familjen i så fall, men bara på ungarna går fet bort. Tror folk att alla vill glo på deras unge ?? Skulle aldrig skicka bild på bara min dotter i en töntig tomteluva till andra :D Era bekanta kanske är jätte glada över att ni skickar vanliga julkort ;)

Själv tycker jag tvärt om, att det är mkt roligare att få julkort på någons tomteklädda häst, katt, barn eller urjobbiga chef (;)), alternativt hempysslade kort, än dessa massproducerade urtråkiga. De hemgjorda (på ett eller annat sätt) visar åtminstone på lite engagemang och kreativitet, till skillnad från den helt tankebefriade bunten köpt på ica vilket tog 10 sekunder extra när man ändå handlade maten :angel:.. Sådana julkort skulle jag aldrig skicka, då låter jag hellre bli helt.

Och som många redan sagt till ts: föräldrakvaliten sitter inte i julkorten.:angel:

Nej, du är inte ensam! Vi gör likadant.

Samma här, tycker bara att det är töntigt.

Åh, du gräsliga människa!!! :o Klart man måste ha julkort med foto! Eller inte... ;)

Vi hade det ett år, sen har vi inte skickat några alls. Varken köpta eller "fotade".

I år blir det hem(sk)gjorda, ihoppysslade julkort! Ja, jag gör dom alltså... Sonen (3 år och 8 månader) får INTE hjälpa till! Det pysslas när han sover! :D Antar att det gör mig till en ungefär lika hemsk mamma! :devil:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka