Jag är alldeles förvirrad nu (ang. utegångs-lagar)

N

NeonPrinsessa

Jag läste tråden om ny lag på detta med utegångshästar och fattade typ ingenting.
Det jag skulle vilja att någon förklarade för mej är det där med "under grästillväxt" (kommer inte riiiktigt ihåg vad det stod).
Ett exempel:
Om man låter sina hästar stå ute dynget runt (bete) från säg...om två veckor framåt, i en sommarhäge utan vindskydd eller ligghall, med täcke på hästarna på natten.

Någon som förstår vad jag vill veta? Jag tror inte ens att jag fattar... :angel: ;)

Sv: Jag är alldeles förvirrad nu (ang. utegångs-lagar)

Inget gräs som växer = inte betestillväxt = ligghall om hästen är ute mer än 12 timmar. Täcke är oväsentligt. Jag hade ringt till djurskyddsinspektören i min kommun och frågat när de anser att betessässongen börjar så slipper du fundera på det - det varierar ju här i landet liksom deras uppfattning.

Under grästillväxt är inte det nu på våren och framåt dom menar då??!!
Enligt lag så får man släppa hästar i hagar utan vindskydd
f.o.m 1/5.

Fel det finns inget fast datum utan det är som sagt betestillväxt som gäller.
PL

Men nu måste det väll vara grästillväxt? Det är alldeles grönt i våra sommarhagar nu (bor på gränsen Västmanland/Dalarna).

NeonPrinsessa skrev:
Men nu måste det väll vara grästillväxt? Det är alldeles grönt i våra sommarhagar nu (bor på gränsen Västmanland/Dalarna).
Jag bor i närheten. Det är klart det är betestillväxt nu! Släpp ut hästen du!

Liknande trådar

Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 293
Senast: Jealle
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag fortsatte fundera lite på det där med var känslan av osäkerhet över om jag är omtyckt eller ej kommer ifrån. Och det spann mig...
Svar
0
· Visningar
500
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Det är alltid svårt att skriva om jobbet då man har tystnadsplikt och alltid trampar någon på tårna. Dock vill jag ändå ventilera lite...
Svar
18
· Visningar
2 929
Senast: Zaria
·
X
Hästmänniskan Jag är en 23-årig tjej som blev hästfrälst vid tre års ålder när jag blev omkringledd på en alldeles för stor fjording :) När jag var...
Svar
11
· Visningar
2 110
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama