Jag är i chocktillstånd

E

Egonson

Var på en ridskola idag, kollade runt lite och till min stora fasa läste jag att en D-ponny/liten häst endast fick 4 kg HÖSILAGE!! :eek:
Ja, jag är helt säker på att det är hösilage och inte hö.
Det är väl HEMSKT lite?

Finns det verkligen någon anledning att ge en häst så lite grovfoder??
Nästan alla de andra fick acceptabla mängder grovfoder.
Hästarna går i grushagar, grovfodergivan är altså det enda de får förutom kraftfodret.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Jag är i chocktillstånd

Jo det är lite, alldeles på tok för lite. Men är du säker på att du inte läste fel, för det har jag gjort på ett sådant stall. Just i detta stall hade de foder uppsatta på varje box, men de fodrade 3 eller 4 gånger per dag och då med precis samma mängd av allt och därför skrevs fodret bara 1 gång. :o
 
Sv: Jag är i chocktillstånd

Kanske, men jag är 99% säker på att det stod 2 kg på morgon, 2 kg på kväll just under rubriken grovfoder.
Får kolla noga nästa gång för säkerhets skull.. Så att man inte sprider falska rykten :o
 
Sv: Jag är i chocktillstånd

De kanske fodrar lunch ute eller ger nattfoder enligt annat schema och eller alla hästar får ett kg vid ensläpp etc. Det låter konstigt att hästarna endast får grovfoder 2 gånger om dagen.
 
Sv: Jag är i chocktillstånd

Ja, det tycker jag med låter konstigt.
De kanske får mer än vad som står på lapparna? Fast det är ju med knepigt..
Jag har praktiserat där för några år sedan, då fick de silaga bara två gånger per dag. Men då var det andra ägare..

Konstigt är det i alla fall.
Jag som trodde att dessa hästmänniskor, som faktiskt är så kunniga i allt annat, visste allt om foder också..
 
Sv: Jag är i chocktillstånd

Kan ju vara så att dom fodrar lunch i hagen. Går flera hästar tillsammans?
Isf kanske dom inte har skrivit upp lunchgivan iom att det är svårt att ge exakt på kilot då flera hästar går tillsammans, utan dom bara lägger ut ett visst anal kilo.
 
Sv: Jag är i chocktillstånd

Ja vet du, det kan vara lurigt det här. I mitt gamla stall där jag tidigare red, stod hästarna uppstallade i sektioner. Dvs när de fodrade kvällshö hade sektion A tex 4 kg, sektion B 3 kg osv, detta fanns inte omnämnt på någon fodertavla tanken vara att vem som helst skulle smidigt kunna fodra kvällshö iom att sektioneran var så tydliga.
 
Sv: Jag är i chocktillstånd

Ursäkta, men det blev väldigt lustigt när jag såg det här.
Detta är inte för att utpeka en dålig stavning, för jag har själv gott om stavfel mellan varven har jag sett. Det blev bara lite lustigt. :rofl: :rofl: :rofl:
 
Sv: Jag är i chocktillstånd

:o :o Ojdå. :angel: :D

Det går så snabbt då jag skriver att jag ofta glömmer el kastar om bokstäver. Ibland missar man felen...blev ett roligt fel denna gång. :D
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 184
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 955
Senast: Twirro
·
Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 395
Senast: Whirlie
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 058

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp