Jag är en dålig hästägare....

Morran

Trådstartare
...för jag ger inte min häst Chevinal plus och det gör "alla andra".
Och nu börjar jag bli trött på att försvara mig.

Jag är den enda i stallet som har uträknad foderstat med höanalys (Nä, det är så dyrt!), har valt att ge mycket av ett bra men lite dyrare grovfoder ( oj, oj nästan 2kr/kg, och min häst blir minsann tjock av för mycket hö, jag ökar kraften istället) på "bekostnad" av massa kraftfoder (bra mycket dyrare än 2 kr/kg) och kompletterar sedan de vitaminer som inte är tillräckliga.
Ändå får jag kommentarer som "ja, men du ger så lite kraftfoder så han kan inte få allt han behöver". :o
Eller "oj vad han har satt päls i år, vad får han för extra vitaminer? Chevinal plus innehåller allt de behöver" :confused:


Visst det är väl superbra med multivitamin som extra trygghet om man inte har koll på sina fodervärden, men det verkar som om det är lösningen på alla världsproblem här!
Jag vägrar ge Chevinal utöver min foderstat eftersom jag då lika gärna kan spola ned mina pengar i toaletten, eller ströa med dem till hästen. Så jag är en dålig hästägare....
 
Sv: Jag är en dålig hästägare....

Isåfall är jag lika dålig som du.
Lägg ingen energi på att försvara dig, dom begriper tydligen inte iallafall.
Be dom fara åt h**v**e! :devil:
 
Sv: Jag är en dålig hästägare....

Du kanske kan kontra med att säga: tack för tipset, har jag sämre hö något år så jag behöver extra vitaminer så ska jag komma ihåg det.
 
Sv: Jag är en dålig hästägare....

Jag är osså den enda i vårat stall som har uträknad foderstat.
Och jag är den som har minst tillskottsfoder i mina foderhyllor...
I dom övrigas hyllor är det div hinkar och burkar, dom vet nog knappt varför dom ger endel grejjor. :o
Såfort det står något nytt i Hästfynd tex så måste dom köpa och prova det och pratar om hur bra det är och att det måste hästarna ha osv.

Äsch, jag bara nonchar dom, orkar inte ens kontra...
 
Sv: Jag är en dålig hästägare....

Ja fy vad dålig hästägare du är ;) ...Men jag är nog sämre, tror senast jag köpte mineraler var på 90 talet och en gång köpte jag Vetegroddsolja för det hade jag hört alla hästar måste ha...tror det var på 80 talet :D
 
Sv: Jag är en dålig hästägare....

Ignorer, det enda som håller blodtrycket på en bra nivå :D

Häromdagen fick jag höra att jag nog måste ge min häst "lite extra" (underförstått kraft) för att han ska kunna sätta muskler efter sin konvalecenstid.

Till saken hör att detta lilla lättfödda halvblod som väger ca 470 kg får 8,5 kg hösilage med 62 g Smrp/kg = 527 g per dag...
(hösilaget har bra kvot på MJ/Protein och Ca/p)
I övrigt får han 1 liter uppblött betfor att blanda mineralerna i + morötter.

Så jag tror säkert att han behöver lite extra för att kunna sätta muskler.... :cool:
 
Sv: Jag är en dålig hästägare....

Ju bättre hö du har desto mindre tillskott behöver du ju ge!! :bump:

Hälsa dina stallkompisar att det är ju så det SKA vara.
Blir hästen fet så är det allt kraftfoder dom stoppar i dom
som är problemet. ETT BRA HÖ ÄR A & O.

Stå på dej och strunta i dom. Ditt sätt är sundare. :bow: :bow:
 
Sv: Jag är en dålig hästägare....

Fast nu är ju faktiskt Chevinal Plus mineraler :smirk: och inte vitaminer direkt.

och det kan man behöva ge till om man ger mindre kraftfoder eftersom hästar i tamskap inte får i sig det naturligt längre

Fast ger man ett fullfoder så brukar det finnas tillräckligt i det.
 
Sv: Jag är en dålig hästägare....

Jag är glad att slippa stall där alla jämförs hela tiden.
Skit i dem och var glad att du har en välmående pålle utan 5 kg havre per dag.
I det stallet jag stod såg de alltid snopna ut när de skulle ge min pålla för hon fick mest lite korn för skramlet i krubban. Trots det var hon den alertaste pållan i stallet och mest välgödda :D
 
Sv: Jag är en dålig hästägare....

Morran skrev:
...för jag ger inte min häst Chevinal plus och det gör "alla andra".
Och nu börjar jag bli trött på att försvara mig.

Jag är den enda i stallet som har uträknad foderstat med höanalys (Nä, det är så dyrt!), har valt att ge mycket av ett bra men lite dyrare grovfoder ( oj, oj nästan 2kr/kg, och min häst blir minsann tjock av för mycket hö, jag ökar kraften istället) på "bekostnad" av massa kraftfoder (bra mycket dyrare än 2 kr/kg) och kompletterar sedan de vitaminer som inte är tillräckliga.
Ändå får jag kommentarer som "ja, men du ger så lite kraftfoder så han kan inte få allt han behöver". :o
Eller "oj vad han har satt päls i år, vad får han för extra vitaminer? Chevinal plus innehåller allt de behöver" :confused:


Visst det är väl superbra med multivitamin som extra trygghet om man inte har koll på sina fodervärden, men det verkar som om det är lösningen på alla världsproblem här!
Jag vägrar ge Chevinal utöver min foderstat eftersom jag då lika gärna kan spola ned mina pengar i toaletten, eller ströa med dem till hästen. Så jag är en dålig hästägare....

Som tur är är det inget jämförande i vårt stall just om fodret, var och en har sin egenvalda foderstat som sedan följs till punkt och pricka av alla utan något gnäll och påpekande.
(men allt annat kan det klagas på och snackas om, t.ex. varför man har täcken, "stackars häst som får gå utan täcke i minusgrader" eller "vad dumma dom är som tycker att hästarna ska vara ute hela dagarna", varför si och varför så.. :crazy: :devil: :mad: )

Btw,
Alla hästarna har uträknade foderstater.
 
Sv: Jag är en dålig hästägare....

Bra tips, men här verkar det som om skillnaden mellan bra eller dåligt hö = dyrt eller billigt hö... (då pratar vi om en skillnad på ca 30 öre/ kg) :devil:
Ibland har jag lust att sätta upp min foderstat med utskrivna värden och kvoter på min foderlåda, men jag tror inte siffrorna skulle säga dem något.
Okej, jag kanske överdriver något, men förmågan att kunna ta till sig nya kunskaper och sätt att tänka tar tydligen emot något otroligt! Märkligt med hästmänniskor.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 785
Senast: Kalkon87
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 599
Senast: Fazeem
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 585
Senast: Karamello30
·
Hästvård Min häst skos var 8:onde vecka. Funkar bra, skorna sitter bra, inga tappskor, inge ömmande eller liknande. Han hade uträknad foderstat...
2
Svar
28
· Visningar
2 882
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp