Jäst vs. surdeg

Efwa

Trådstartare
Jag prenumererade på en surdegs-bröds-samling för några år sedan och med det fick man påsar med torrt surdegspulver. Detta användes då som jäst.

Jag har massor av dessa påsar kvar (vet ej om effekten av detta utgått men vi förutsätter att de är fräscha fortfarande).

Fungerar de som jäst till häst? Kan man tänka sig att surdegspulver har samma goda egenskaper som torrjäst eller färskjäst? Det ger ju samma egenskaper i deg.
 
Det som är bra för hästen är den levande jästkultren som finns i färsk jäst. Torrjäst innehåller inte det utan dan kan på sin höjd fungerar som B-vitamin tillskott.
Så jag tror inte surdeg kan tillföra något till hästen speciellt inte om de legat ett tag.
 
Det som är bra för hästen är den levande jästkultren som finns i färsk jäst. Torrjäst innehåller inte det utan dan kan på sin höjd fungerar som B-vitamin tillskott.
Så jag tror inte surdeg kan tillföra något till hästen speciellt inte om de legat ett tag.

Tack för svar.

Men, jag undrar. Även torrjäst måste väl vara levande? Det är väl det som gör att det jäser eller är jag helt ute och cyklar?
 
Tack för svar.

Men, jag undrar. Även torrjäst måste väl vara levande? Det är väl det som gör att det jäser eller är jag helt ute och cyklar?
Inte på det sättet som är bra för hästars mage. Vill man ha den effekten är det färsk jäst som gäller. Den så kallade foderjästen är ju torr och den är ett tillskott på B-vitamin, typ som människor kan äta öljäst.
 
Inte på det sättet som är bra för hästars mage. Vill man ha den effekten är det färsk jäst som gäller. Den så kallade foderjästen är ju torr och den är ett tillskott på B-vitamin, typ som människor kan äta öljäst.

Tack igen. Alltid lär man sig något. Jag har nämligen sett de som ger torrjäst som färskjäst. Att det är hugget som stucket, liksom.

Då använder jag dem för b-vitamin. De bara ligger där. Om det inte skulle ge något så är ingen skada skedd.
 
Tack igen. Alltid lär man sig något. Jag har nämligen sett de som ger torrjäst som färskjäst. Att det är hugget som stucket, liksom.

Då använder jag dem för b-vitamin. De bara ligger där. Om det inte skulle ge något så är ingen skada skedd.
Torrjäst, sån som går att använda att baka med, är ju också levande jäst. Annars skulle det inte funka att bak med...

Foderjäst däremot är "avdödad" jäst och tillför "bara" näring.
 
Torrjäst, sån som går att använda att baka med, är ju också levande jäst. Annars skulle det inte funka att bak med...

Foderjäst däremot är "avdödad" jäst och tillför "bara" näring.

Det var min tanke också. Jäst som jäser är ju de bra bakterierna, fattar jag det som. Foderjäst vet jag är avdödad.
Sedan var det bara ett svar från @Masse som verkade så säkert.

Om då torrjäst är levande så borde ju surdeg också vara det. Eller?
 
Torrjäst, sån som går att använda att baka med, är ju också levande jäst. Annars skulle det inte funka att bak med...

Foderjäst däremot är "avdödad" jäst och tillför "bara" näring.
Fast om man vill den vetenskapligt bevisade effekten på hästens magen (matsmältning) med jäst. Så fungerar inte torr jäst utan det ska vara den levande färska jästen och till och med helst den blå.
 
Fast om man vill den vetenskapligt bevisade effekten på hästens magen (matsmältning) med jäst. Så fungerar inte torr jäst utan det ska vara den levande färska jästen och till och med helst den blå.

Skulle du kunna förklara varför? Jag förstår nämligen inte hur det kan vara så. Är det olika bekterier i de olika jästerna? Är det bara en sorts bakterie som ger de bra egenskaperna?

Det är den braiga effekten jag menar, precis som du förutsatte.
 
Skulle du kunna förklara varför? Jag förstår nämligen inte hur det kan vara så. Är det olika bekterier i de olika jästerna? Är det bara en sorts bakterie som ger de bra egenskaperna?

Det är den braiga effekten jag menar, precis som du förutsatte.
Kan bero på att jästkulturen i torrjäst inte börjar bli aktiv förrän vid ca 42 grader. Den färska behöver ju inte alls så varmt utan aktiveras vid kroppstemperatur eller något lägre.
 
Kan bero på att jästkulturen i torrjäst inte börjar bli aktiv förrän vid ca 42 grader. Den färska behöver ju inte alls så varmt utan aktiveras vid kroppstemperatur eller något lägre.

Men, jag använder alltid kallt vatten när jag bakar. Typ iskallt. Det jäser ändå och jag har ju inte 38 grader hemma.

Hur går det ihop då? Jag frågar för att jag inte fattar skillnaden, inte för att vara "sån".
 
Torrjäst kräver högre temperatur och får den ju förr eller senare när man bakar. Hur du gör och när din jäst jäser vet jag inte. Men i en häst kommer den inte att börja aktivera sig på det sätt som gör nytta för hästens matsmältning.

Jag kan inte förklara varför det funkar för dig att baka med torrjäst i kallt vatten och vad som är skillnaden mellan ditt bak och en hästs mage.
 
Torrjäst kräver högre temperatur och får den ju förr eller senare när man bakar. Hur du gör och när din jäst jäser vet jag inte. Men i en häst kommer den inte att börja aktivera sig på det sätt som gör nytta för hästens matsmältning.

Jag kan inte förklara varför det funkar för dig att baka med torrjäst i kallt vatten och vad som är skillnaden mellan ditt bak och en hästs mage.

Finns det någonstans jag kan läsa mig till detta? Jag är rudis på att googla.
 
Fast om man vill den vetenskapligt bevisade effekten på hästens magen (matsmältning) med jäst. Så fungerar inte torr jäst utan det ska vara den levande färska jästen och till och med helst den blå.
Jag tror ändå att du är ute på cykeltur. ;)
Det man vill åt är levande jästceller av arten saccharomyces cerevisiae. De finns i färsk jäst, men även i torrjäst som har längre livslängd men fortfarande fungerar. Man kan också köpa en burk Yea Sacc om man vill.

Precis som @Efwa skrivit så fungerar även torrjäst alldeles utmärkt till kalljäsning, alltså att man tillsätter kall degvätska. Det jäser bara lite långsammare än om man har fingervarm vätska. (gissningsvis beror det på att i princip alla kemiska reaktioner går snabbare vid högre temperatur...)
 
  • Gilla
Reactions: kol
Fast om torrjäst vid bakning, där man normalt använder den ska ha samma jäsningsförmåga som färsk så ska den ha varmare än fingervarmt. Den ska ha 42 grader för att få samma egenskaper som färsk jäst vid bakning.

Om då tänker efter och säger att den bara jäser långsammare, så kan det ju också vara så att den inte hinner komma igång och vara nyttig i hästens mage innan den kommit för långt i matsmältningssystemet på hästen.
 
Fast om torrjäst vid bakning, där man normalt använder den ska ha samma jäsningsförmåga som färsk så ska den ha varmare än fingervarmt. Den ska ha 42 grader för att få samma egenskaper som färsk jäst vid bakning.

Om då tänker efter och säger att den bara jäser långsammare, så kan det ju också vara så att den inte hinner komma igång och vara nyttig i hästens mage innan den kommit för långt i matsmältningssystemet på hästen.
Jag tror snarare att det är så att den något högre temperaturen gör att jästen löser upp sig snabbare i degvätskan.

Med tanke på hur länge maten processas i tarmsystemet på en häst, så är det nog inget problem.
Sen är jag inte säker på att det är just jäsningen man är ute efter när man ger jäst, även om hästen är just en grovtarmsjäsare.
 

Liknande trådar

C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 937
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp