Jäst till häst med känslig mage i samband med foderbyte?

Jag ger min häst mash sensitive. Hon fick jäst ett tag innan också men reagerar bättre på mash. Plus att hon älskar det! Ger 1/4 krafft mått om dagen. Kan ju ge mer om man bara ger under kort tid.

Ja jag har funderat på Pavos Slobber Mash alt Kraffts mag och tarm, men jag har hört att eg är ju vanlig jäst de bästa, så helst hade jag velat få i honom de, men icke. Har hört att många ska älska Slobber Mash kanske skulle testa smyga ner lite jäst i mashen :)
 
Ja jag har funderat på Pavos Slobber Mash alt Kraffts mag och tarm, men jag har hört att eg är ju vanlig jäst de bästa, så helst hade jag velat få i honom de, men icke. Har hört att många ska älska Slobber Mash kanske skulle testa smyga ner lite jäst i mashen :)

Vet inte hur slobber mashen är. Jag har krafft mash sensitive. Dock så har min kroniskt dålig mage. Men mashen Funkar jätte bra för henne nu :)
 
Väcker gammal tråd.
I december flyttar jag min häst. Vid senaste flytten blev han väldigt stressad, hoppas denna flytten ska gå bättre då vi flyttar till vår egna gård med allt lugn det innebär.

Men jag vill gärna förbereda magen och hålla den i trim under flytten, jag får honom dock inte att äta bakjäst. Någon annan som lyckats få kräsen häst äta jäst?

Vad ger jag annars? Vad är näst bäst om han inte äter jästen?
Smart häst du har, man ska inte ge hästen bakjäst!!!! Tyvärr hittar jag inte artikeln där det stod, det var ganska nyligen. Mikrobalans fungerar bra. Liten mängd ca 1 tsk.
 
Hittade denna sida,
"Bakjäst ingår i hästens "nya" foderstat och när syret tar slut omkring jästen bildas i etanol och hästens grovtarmsjäsning får funktionen av en "hembränningsapparat"!
http://www.homeopathuset.se/frisk-vard/hastens-foder/olampligt-foder

Man kan undra på vilken forskning man baserar texten om jäst, inte en enda vetenskaplig källa länkar man sina påståenden till. Det kanske bara är jag men alternativare verkar tendera till att använda sig av metoden påståenden utan källa?
 
Dom hade väl forskat på det hela och kommit fram till att etanol inte bildades hos hästen. Jag hittar dock inte länken till var jag läste det.
Jäst har i alla fall räddat magen på min ens häst och hon mår bra.
 
Hittade denna sida,
"Bakjäst ingår i hästens "nya" foderstat och när syret tar slut omkring jästen bildas i etanol och hästens grovtarmsjäsning får funktionen av en "hembränningsapparat"!
http://www.homeopathuset.se/frisk-vard/hastens-foder/olampligt-foder

Tack för ett gott skratt såhär på morgonkvisten :laugh: Jag skulle väldigt gärna vilja veta var de har fått sin information ifrån. Jag litar mer på SLU som faktiskt forskar på riktigt och där de har kommit fram till att vanlig bakjäst fungerar bra som hjälp för mag-tarmproblem.
Att de dessutom blandar ihop bakjäst och foderjäst som överhuvudtaget inte är samma sak eller ens i närheten av varandra mer än till namnet gör det hela ännu dummare. Bakjäst är levande jästkultur som hjälper de goda bakterierna i tarmen att föröka sig så att fodret kan tas om hand och processas så att hästen kan tillgodogöra sig näringsämnena i fodret. Foderjäst är ett proteinkoncentrat som innehåller avdödad jästkultur vilket alltså inte har någon som helst effekt på magen eller tarmen.
 
Ja jag har funderat på Pavos Slobber Mash alt Kraffts mag och tarm, men jag har hört att eg är ju vanlig jäst de bästa, så helst hade jag velat få i honom de, men icke. Har hört att många ska älska Slobber Mash kanske skulle testa smyga ner lite jäst i mashen :)

Vilka sätt har du provat för att få i honom jästen? Man kan dels ge den som den är, alltså ur handen som godis. Min häst älskar jäst och äter den gärna som den är. Sedan kan man smula den över övrigt foder, blanda ihop det och ge. Man kan också lösa upp jästen i lite kallt vatten, hälla det över fodret och blanda runt och servera. Som sista utväg kan man röra ut jästen i lite kallt vatten och spruta in blandningen i hästens mun. Då stoppar man in sprutan (man kan köpa sprutor utan spets på apoteket för några kronor eller ta en gammal rengjord metacamspruta) i mungipan på hästen och sprutar sakta mot kinden så att hästen inte sätter i halsen. Ge gärna hästen något gott efteråt så att hen kopplar ihop jästsmaken med något positivt.
Man ska vara väldigt noga med att om man har blandat ihop jästen med vatten eller fuktigt foder så ska det serveras genast eftersom fodret börjar jäsa när det kommer i kontakt med vätska och fodret blir otjänlig föda för hästen om det får jäsa. Eftersom hästar är grovfoderjäsare så är det inte farligt att jästen jäser i tarmen utan där hjälper det istället hästen att tillgodogöra sig fodret. Däremot blir fodret otjänligt om det börjar jäsa innan hästen har ätit upp det. Så servera alltså fodret genast om jästen har blivit fuktig/blöt. Om man blandar jästen med vatten så är det viktigt att vattnet inte är varmare än 37 grader för vid högre temperatur så dör jästen och blir då overksam.
Börja med en liten smula jäst och öka sedan sakta. Hästar är av naturen misstänksamma mot vad de äter men om man vänjer in det försiktigt och lite åt gången så brukar det gå bra.

Om du absolut inte får i honom bakjäst så ge honom yea-sacc istället. Det innehåller levande jästkultur precis som bakjäst men är ett smakligt pulver istället. Det finns att köpa hos svenska foder och på endel lokala kvarnar och hästsportsbutiker. Yea-sacc finns också att köpa hos Dodson & Horrell men där är det väldigt dyrt. Jag ger 85 kr för 1 kg hos min lokala kvarn och jag såg att det tog 179 kr/kg hos svenska foder. Hästarna behöver 1 msk/dag och häst så det är ganska drygt. Skulle hästen bli riktigt dålig i magen så kan man höja så att man ger så mycket som 50-100 gram/dag men så mycket har jag aldrig behövt ge för att få effekt utan det brukar räcka med 2 msk/dag när det är som värst. Mitt sto har väldigt känslig mage så därför ger jag henne 1 msk yea-sacc varje dag året runt och vid foderbyte så höjer jag till 2 msk/dag två veckor före, under tiden jag byter foder (dvs under ca 2-3 veckor) och 2 veckor efter foderbytet och då brukar hon klara foderbytena bra. Sedan sänker jag till 1 msk/dag igen.
 
Vilka sätt har du provat för att få i honom jästen? Man kan dels ge den som den är, alltså ur handen som godis. Min häst älskar jäst och äter den gärna som den är. Sedan kan man smula den över övrigt foder, blanda ihop det och ge. Man kan också lösa upp jästen i lite kallt vatten, hälla det över fodret och blanda runt och servera. Som sista utväg kan man röra ut jästen i lite kallt vatten och spruta in blandningen i hästens mun. Då stoppar man in sprutan (man kan köpa sprutor utan spets på apoteket för några kronor eller ta en gammal rengjord metacamspruta) i mungipan på hästen och sprutar sakta mot kinden så att hästen inte sätter i halsen. Ge gärna hästen något gott efteråt så att hen kopplar ihop jästsmaken med något positivt.
Man ska vara väldigt noga med att om man har blandat ihop jästen med vatten eller fuktigt foder så ska det serveras genast eftersom fodret börjar jäsa när det kommer i kontakt med vätska och fodret blir otjänlig föda för hästen om det får jäsa. Eftersom hästar är grovfoderjäsare så är det inte farligt att jästen jäser i tarmen utan där hjälper det istället hästen att tillgodogöra sig fodret. Däremot blir fodret otjänligt om det börjar jäsa innan hästen har ätit upp det. Så servera alltså fodret genast om jästen har blivit fuktig/blöt. Om man blandar jästen med vatten så är det viktigt att vattnet inte är varmare än 37 grader för vid högre temperatur så dör jästen och blir då overksam.
Börja med en liten smula jäst och öka sedan sakta. Hästar är av naturen misstänksamma mot vad de äter men om man vänjer in det försiktigt och lite åt gången så brukar det gå bra.

Om du absolut inte får i honom bakjäst så ge honom yea-sacc istället. Det innehåller levande jästkultur precis som bakjäst men är ett smakligt pulver istället. Det finns att köpa hos svenska foder och på endel lokala kvarnar och hästsportsbutiker. Yea-sacc finns också att köpa hos Dodson & Horrell men där är det väldigt dyrt. Jag ger 85 kr för 1 kg hos min lokala kvarn och jag såg att det tog 179 kr/kg hos svenska foder. Hästarna behöver 1 msk/dag och häst så det är ganska drygt. Skulle hästen bli riktigt dålig i magen så kan man höja så att man ger så mycket som 50-100 gram/dag men så mycket har jag aldrig behövt ge för att få effekt utan det brukar räcka med 2 msk/dag när det är som värst. Mitt sto har väldigt känslig mage så därför ger jag henne 1 msk yea-sacc varje dag året runt och vid foderbyte så höjer jag till 2 msk/dag två veckor före, under tiden jag byter foder (dvs under ca 2-3 veckor) och 2 veckor efter foderbytet och då brukar hon klara foderbytena bra. Sedan sänker jag till 1 msk/dag igen.


Tusen tack för tipset om yea-sacc, precis vad jag letade efter! :bow::bow::bow:

Jag har testat allt som ovan för ett år sedan förutom att spruta in det i munnen på honom. Eftersom han fått en del medicin denna vägen vilket han verkligen inte gillar så vill jag helst undvika att ge honom det via spruta i munnen.. Han äter allt sitt foder blött men jag ska testa igen att blanda ut det precis innan fodring som förra året och testa med att smyga in det försiktigt och sedan öka. Funkar inte de får det bli yea-sacc. Han är otroligt kräsen och lämnar kraftfoddret så fort han blir stressad eller känner något annorlunda. Även testat att ge honom det i handen som det är, vilket icke var uppskattades :wtf: :p
 
Tusen tack för tipset om yea-sacc, precis vad jag letade efter! :bow::bow::bow:

Jag har testat allt som ovan för ett år sedan förutom att spruta in det i munnen på honom. Eftersom han fått en del medicin denna vägen vilket han verkligen inte gillar så vill jag helst undvika att ge honom det via spruta i munnen.. Han äter allt sitt foder blött men jag ska testa igen att blanda ut det precis innan fodring som förra året och testa med att smyga in det försiktigt och sedan öka. Funkar inte de får det bli yea-sacc. Han är otroligt kräsen och lämnar kraftfoddret så fort han blir stressad eller känner något annorlunda. Även testat att ge honom det i handen som det är, vilket icke var uppskattades :wtf: :p

Nej då förstår jag att du inte vill krångla med att ge jästen i spruta. Det är ju en sak om det är under en kort tid men när de behöver det jämt så är det ju inte så kul att behöva tvinga i dem heller. Hoppas att du får lika bra resultat av yea-sacc som jag har fått :)
 
Jag har provat ge Yea-sacc till tre hästar och alla totalratar det! Och det är hästar som annars äter allt, även bakjäst som det är. Har jag haft otur att just mina tre hästar hatar det eller är det äcklig smak på yea-sacc?
 
Jag har provat ge Yea-sacc till tre hästar och alla totalratar det! Och det är hästar som annars äter allt, även bakjäst som det är. Har jag haft otur att just mina tre hästar hatar det eller är det äcklig smak på yea-sacc?

Jag måste nog säga att du nog har haft otur för jag har inte träffat på någon häst som inte äter det. Du är den första jag har läst om vars hästar inte vill äta yea-sacc. Jag har alltså inte ens läst om någon häst som ratar yea-sacc utan alla äter det med god aptit. Men tyvärr så är det ju så att allt fungerar inte på alla och alla äter inte allt.
 
Jag har provat ge Yea-sacc till tre hästar och alla totalratar det! Och det är hästar som annars äter allt, även bakjäst som det är. Har jag haft otur att just mina tre hästar hatar det eller är det äcklig smak på yea-sacc?

Aj då... Hoppas du haft otur och att jag kan kan lyckas!

Peppar peppar så har min börjat bli mindre och mindre kräsen med tiden, även om han nu fortfarande icke äter jäst...
 
Jag måste nog säga att du nog har haft otur för jag har inte träffat på någon häst som inte äter det. Du är den första jag har läst om vars hästar inte vill äta yea-sacc. Jag har alltså inte ens läst om någon häst som ratar yea-sacc utan alla äter det med god aptit. Men tyvärr så är det ju så att allt fungerar inte på alla och alla äter inte allt.

Typiskt att det ska vara så :p hade vart smidigt att ge yea-sacc då nuvarande inte äter jäst what so ever, utan jag får spruta det i munnen varje dag. Han har väldigt känslig mage och det funkar väldigt bra på honom. Han ratar allt kraftfoder om jag blandar i något alls i det, ren havre och krafft groov ska det tydligen vara. Har köpt så mycket foder som jag ger någon dag men han vägrar så jag tänker inte ens prova ge yea-sacc till han då alla andra tre totalvägrat äta det :crazy:

Aj då... Hoppas du haft otur och att jag kan kan lyckas!

Peppar peppar så har min börjat bli mindre och mindre kräsen med tiden, även om han nu fortfarande icke äter jäst...

Ja hoppas du har bättre tur än jag :D
 
Typiskt att det ska vara så :p hade vart smidigt att ge yea-sacc då nuvarande inte äter jäst what so ever, utan jag får spruta det i munnen varje dag. Han har väldigt känslig mage och det funkar väldigt bra på honom. Han ratar allt kraftfoder om jag blandar i något alls i det, ren havre och krafft groov ska det tydligen vara. Har köpt så mycket foder som jag ger någon dag men han vägrar så jag tänker inte ens prova ge yea-sacc till han då alla andra tre totalvägrat äta det :crazy:

Ja visst känns det rätt hopplöst ibland. Jag tror att hemligheten är att alltid smyga in allting så sakta att hästen hinner vänja sig vid smaken utan att ens känna smaken i början om du är med på hur jag menar. Samma om det är nya foder, tillskott eller vad det än är. Jag har ibland stått och gett en enda pellets i det andra fodret för att få våran kräsne arabvalack att äta. När han hade bott här i några år så åt han allt. Till och med jäst fast han såg ut som om han försökte spy första gången han fick det i munnen. Fick han bara vänja sig sakta och försiktigt så åt han allt och dessutom så fick han inget annat (jo hö självklart men jag minskade bara mängden på det nya fodret och smög in det, jag tog inte bort det) och han älskade kraftfoder så till slut så åt han. Hästar är ju av naturen misstänksamma mot nya smaker för annars hade de ju inte överlevt om det inte hade varit det för då hade de ju ätit giftiga saker hejvilt när de var vilda och då hade de dött ut så mitt i allt så får vi försöka tänka så och vara glada för deras misstänksamhet så att vi får äran att njuta av deras närvaro i nutid också.
 
@TinyWiny jag har försökt introducera saker sakta sakta men nä. han lämnar all mat som nuddar det nya. Har 25kg linfrökaka, 1kg hippo hov, 1kg nypon, 25kg betfor, 20kg hippo alfa müsli, 20kg miner röd, massa mineraler från podkowa osv osv som bara står och skräpar nu.. billigt ;)
 
@TinyWiny jag har försökt introducera saker sakta sakta men nä. han lämnar all mat som nuddar det nya. Har 25kg linfrökaka, 1kg hippo hov, 1kg nypon, 25kg betfor, 20kg hippo alfa müsli, 20kg miner röd, massa mineraler från podkowa osv osv som bara står och skräpar nu.. billigt ;)

Fy vad surt :( Du får öppna affär ;) Vad är det för mineraler du har? Var bor du?
 
Jadu jag har allt förutom Kalcium och Mangan. Haha.. Lysinet lyckas jag faktiskt lura i han lite av ;) Alltid något! Bor i jämtland :)
 
Jadu jag har allt förutom Kalcium och Mangan. Haha.. Lysinet lyckas jag faktiskt lura i han lite av ;) Alltid något! Bor i jämtland :)

Synd att du bor så långt bort. Annars har jag en kompis som hade kunnat köpt linfrökakan och även mineralerna hade kunnat vara intressant men man vill ju gärna se själv hur mycket som är taget och så och frakten på linfrökakan hade ju blivit väl dyr.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 452
Senast: Shaggy
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 482
Senast: nexxa
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 313
Foder & Strö Hej, min häst är ganska så mager, man ser revbenen. Han får fritillgång till hö, 1 liter müsli original och lite över 1 liter lucerne...
Svar
6
· Visningar
1 820
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hur akut är det med verkning?
  • Köp av häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp