Jäst till häst med känslig mage i samband med foderbyte?

IIvruus

Trådstartare
Hej! Jag har en häst som har ganska känslig mage. Nu kommer vi att flytta våra hästar (har tre och dom verkar bara bli fler och fler.. :rofl: ).
Vi brukar ge hästarna MagTarm. Men jag upplever att det bara funkar på den ena av våra hästar (den som vi har haft längst) och att det inte alls funkar på den "nyaste".
Har hört att man kan ge bakjäst till hästarna, då har dom flesta pratat om färsk. Kan man ge torrjäst? Eller måste det vara färsk? Har även hört att det är bra för hovarna, stämmer det?
 
Sv: Jäst till häst med känslig mage i samband med foderbyte?

Absolut kan du ge bakjäst! Den färska ska det vara då torr jäst är död. Det har jag gett mina och fått fina magar och bra hovar :) Hjälper även till med att hålla muggen i schak på nya killen. :)
 
Sv: Jäst till häst med känslig mage i samband med foderbyte?

Hur mycket ska jag ge? Har islandshästar.
 
Sv: Jäst till häst med känslig mage i samband med foderbyte?

Jag har gett 1 paket i ca 1 vecka och sedan 1/2 som underhållsbehov. Om du får foderbyten ofta så ge jäst jämt i förebyggande syfte :)
 
Sv: Jäst till häst med känslig mage i samband med foderbyte?

Menar du ett paket om dagen i en vecka eller att ett paket ska delas upp på en vecka? Jag köpte jäst idag men tänkte läsa på lite mer om det, just att han har mugg som jag tror kommer av att han har obalans i magen! Då ska jag prova!!
 
Sv: Jäst till häst med känslig mage i samband med foderbyte?

Får jag spinna vidare lite?

Hur långt innan är det lönt att börja ge jäst i förebyggande syfte inför flytt o foderbyte? Och ska man sedan ge 1 paket/dag under tiden som det nya fodret fasas in (i bästa fall 2 veckor)? Och sen? 1 paket/dag en vecka till eller mindre eller sluta?

Hästarna komemr troligtvis börja äta hösilage första gången i sitt liv i samband med flytten.

På ett ungefär alltså, man märker ju hur hästen mår också såklart :)
 
Sv: Jäst till häst med känslig mage i samband med foderbyte?

Det beror lite på. Jag skulle nog börja ca 2 veckor innan flytt iaf. Sedan beror det på hur magarna verkar fungera efter introduceringen av nytt foder. Prova att trappa ner efter 1 vecka då de är helt infasade på nya fodret till 1/2 paket. Om det fungerar så sluta ge efter 1 vecka med 1/2 paket. Om magarna blir sämre så skulle jag börja ge 1 paket igen tillsvidare. :) Nu blev det rörigt, förstod du? ;)
 
Sv: Jäst till häst med känslig mage i samband med foderbyte?

jag ger bara 1/2 paket och det räcker för att stabilisera magen på min dam som är lite känslig. En liten quarter på ca 400 kg.
 
Sv: Jäst till häst med känslig mage i samband med foderbyte?

5 veckor helt paket och 1 vecka halvt paket - hängde jag med? :D

(om infasningen sker över 2 veckor alltså)
 
Sv: Jäst till häst med känslig mage i samband med foderbyte?

the_connemara - Japp du hängde med :)
IIvruus - Ja, eller typ död. :P Den fungerar iaf inte till detta ändamål :)
 
Sv: Jäst till häst med känslig mage i samband med foderbyte?

Torrjäst kräver lite högre värme för att vakna till liv (typ 40 grader?? osäker dock) färskjäst vaknar till liv i ca 37 grader (kroppsvärme) därför är detta bättre.
Jag ger 1/2 pkt per dag förebyggande, har bara positivt att säga. Dock lite meckigt med förvaringen. Det är inte jättelång hållbarhet och bör förvaras i kylskåp. Jag ger det i samband med att jag är i stallet, vågar inte låta det stå längre tid blandat i maten.
 
Sv: Jäst till häst med känslig mage i samband med foderbyte?

Nu har vi börjat ge våra hästar jäst och alla glufsar lyckligt i sig kraften och slickar byttan väldigt noga. :)
Om man innan man ger kraften slår vatten från det varmaste på kranen så borde dom väl vakna till liv?
 
Sv: Jäst till häst med känslig mage i samband med foderbyte?

Bakjäst dör vid över 45 grader så det är inte lämpligt. torrjäst däremot skall aktiveras av ca 45 graders vätska för att bli aktiv.
 
Sv: Jäst till häst med känslig mage i samband med foderbyte?

Nu har vi börjat ge våra hästar jäst och alla glufsar lyckligt i sig kraften och slickar byttan väldigt noga. :)
Om man innan man ger kraften slår vatten från det varmaste på kranen så borde dom väl vakna till liv?

menar du om du ger torrjäst? vet inte om eller hur det fungerar i en hästmage. jäst är som sagt känslig för temperaturen. Bäst effekt har färsk jäst, den kan du lösa upp i kallvatten, sen fixar hästens kroppvärme resten.
 
Sv: Jäst till häst med känslig mage i samband med foderbyte?

I lördags så började jag att ge min häst jäst. Vanlig. Idag ( 6 dagen )så har all skorv från benen fallit av även om det regnat å benen varit leriga å fuktiga hela veckan!! Det va det jag visste!! Muggen kom av att magen va i obalans och att han ätit Alsikeklöver... Inte av lera i hagen! Gav 1/2 paket första dagen å är nu nere på 10 gram (1 paket innehåller 50 gram). Veterinären sa ... Var försiktig, tänk på hur mkt en bulldeg jäser... Så glad!
 
Sv: Jäst till häst med känslig mage i samband med foderbyte?

Varför inte ge yeasacc i pulverform som är den rätt jästsorten till hästar som probiotika, och håller länge då den är torrvara. Bakjäst bakar man med. ;-)
 
Väcker gammal tråd.
I december flyttar jag min häst. Vid senaste flytten blev han väldigt stressad, hoppas denna flytten ska gå bättre då vi flyttar till vår egna gård med allt lugn det innebär.

Men jag vill gärna förbereda magen och hålla den i trim under flytten, jag får honom dock inte att äta bakjäst. Någon annan som lyckats få kräsen häst äta jäst?

Vad ger jag annars? Vad är näst bäst om han inte äter jästen?
 
Väcker gammal tråd.
I december flyttar jag min häst. Vid senaste flytten blev han väldigt stressad, hoppas denna flytten ska gå bättre då vi flyttar till vår egna gård med allt lugn det innebär.

Men jag vill gärna förbereda magen och hålla den i trim under flytten, jag får honom dock inte att äta bakjäst. Någon annan som lyckats få kräsen häst äta jäst?

Vad ger jag annars? Vad är näst bäst om han inte äter jästen?

Jag ger min häst mash sensitive. Hon fick jäst ett tag innan också men reagerar bättre på mash. Plus att hon älskar det! Ger 1/4 krafft mått om dagen. Kan ju ge mer om man bara ger under kort tid.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 452
Senast: Shaggy
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 482
Senast: nexxa
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 313
Foder & Strö Hej, min häst är ganska så mager, man ser revbenen. Han får fritillgång till hö, 1 liter müsli original och lite över 1 liter lucerne...
Svar
6
· Visningar
1 820
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hur akut är det med verkning?
  • Köp av häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp