järn i vattnet?

S

silverdraken

I boxen som jag hyr är vattenkoppen alldeless rostig och vattnet är nästan alltid rött.
Har tagit upp med stallägaren om att jag vill få den utbytt men han har bara sagt att lite järn är bara bra för hästarna.

Vet inte hur jag ska ställa mig till hans svar då jag inte vet hur skadligt eller om det ens är skadligt med en stor dos järn om dagen?
 
Sv: järn i vattnet?

Jag har ingen anning om det är giftigt eller inte med det är någ inte så smakligt.
jag hade någ stält in en spanan vatten till hästen så den kan drika därifrån om den inte tycker det andra vattnet är smakligt.

Hoppas du får stallägan att ändra sig.
 
Sv: järn i vattnet?

Ja..just det med rost i vattnet är ingen fara!Har så i mitt stall.
Kommer ju helst denna tid på året då det bildas is i ledningarna som lossnar när vattnet spolas genom ledningaren å drar med rost...det som e farligt när det gäller missfärgning av vatten å så ar ju de biologiska sporerna/produkten(hittar just nu inte rätt ord) som kommer från jord å liknande...inte rosten de kan även vi dricka (har även så inne i huset vårat)
som sagt jag håller med din stall värd ! ;)
 
Sv: järn i vattnet?

Ta kontakt med nått företag som analyserar vatten...
Du behöver ju inte skicka in nått prov bara prata med dom och beskriva ditt läge så kanske dom kan ge dig råd.
Det skulle jag ha gjort...
 
Sv: järn i vattnet?

För mycket järn är väl inte smakligt men inte farligt.
Jag anlyserade mitt brunnsvatten och det hade en hög järnhalt men var drickbart.
 
Sv: järn i vattnet?

Bra då behöver jag inte oroa mig.
 
Sv: järn i vattnet?

Nej men du kanske ändå ska hinkvattna. Om vattnet är alldeles rött är det ju något som inte står rätt till...Järn i vattnet syns inte, men det smakar..och på din beskrivning låter det som mycket undersatt underhåll av vattenkopparna. Dom bör bytas. Risken finns att hästen börjar dricka för lite pga vattnets kvalitee...
 
Sv: järn i vattnet?

Driker du själv av vattnet? Skulle aldrig vattna mina hästar med vatten som jag själv inte kan/vill drika!
 
Sv: järn i vattnet?

Ja, jag har själv druckigt av vattnet. Inte så jättegott enligt mig.
Han dricker normalt så jag är inte orolig att han inte får i sig tillräckligt med vatten.
Det jag tänkte på var i fall det var farligt att få i sig för mkt järn under en längre tid.
 
Sv: järn i vattnet?

Du får väl ta och koka en kopp te till gubben som har stallet och ha te vattnet i ett glas åt honom!! Så får vi se om det inte blir annat ljud i skällan ;):)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 425
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 857
Senast: Freazer
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 428
Senast: Smurfoff
·
Hemmet Vad bör man titta på mer specifikt om man funderar på att köpa ett hus från förra sekelskiftet? Är det något särskilt som brukar vara...
Svar
10
· Visningar
1 383

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp