Jack Russell

Shannado

Trådstartare
Min sambo har pratat länge om att skaffa en hund och jag har alltid varit sugen men är kanske inte lika impulsiv som honom. :D Han har fastnat för rasen Jack Russell och varje gång han ser en bild på den rasen blir han alldeles till sig... :rofl:

Nåväl, jag som är lite mer planerande försöker ju få honom att förstå att man inte kan köpa en hund bara för att den är söt (vilket han såklart är medveten om). Därför skulle jag vara tacksam om någon här som kan lite om Jack Russell skulle kunna ge oss lite tips och så undrar jag om ni tror att det skulle kunna vara en lämplig hundras för oss? Vi har en del erfarenheter av hundar innan men har aldrig ägt någon hund själv. Däremot är jag hästtjej sedan barnsben så djurvana har jag. Vi bor i en ganska stor lägenhet och tycker mycket om att vara ute i skog och mark. Jag pluggar heltid men min sambo har möjlighet att ta med sin hund till kontoret (han driver ett företag med två kompisar, varav den ena har stor hunderfarenhet).

Vi vill verkligen det här mer och mer men eftersom ingen av oss har haft hund tidigare så känner vi oss som två gröngölingar. Vi är båda beredda att lägga ner mycket tid för att få en stabil, trygg och väluppfostrad hund och tänkte gå valpkurser och läsa på om hur man uppfostrar hunden på bästa sätt.

Tror ni att Jack Russell är en bra hundras för oss? Hur ser möjligheterna ut att välja en hund som är mer från sällskapslinjer än jaktlinjer, finns det någon kennel som avlar just på sällskapslinjer? Jag har surfat runt en hel del men tänkte att det bästa nog var att fråga här för att se om någon med erfaranhet skulle kunna ge oss lite vägledning! Så...hilfe... :D

Sv: Jack Russell

Vad Kul att ni funderar på jack russell.Dom är Underbara:love:

Det är ju en väldigt aktiv ras. Dom kan följa med på allt. Är gärna med på alla aktiveter hela dagarna,men ligger lika gärna i soffan och myser. Jag tror att en JRT skulle passa er bra. Dom är ganska dominanta. Men vet dom vem som är ledare så¨går det bra.

Har vi samma sambo?! :rofl:

Nu är vi visserligen inte i hundköpartagen just NU, men han vill ha en i framtiden. Just för att de har den personlighet de har.

Fast det får jag nog ta mig en rejäl funderare på eftersom jag är den enda av oss som har haft hund i familjen. Så jag kommer att få ta hand om allt... All uppfostran och säkert den mesta av aktiveringen med. :D Och vi hade omplacering hemma, så jag kan ingenting om valpar.

Själv vill jag nog hellre ha en Whippet eller en DSG, men vi får väl se i framtiden hur det blir.
Ska hålla ett öga på den här tråden få se om vi också kan få några bra Jackis-tips. :)

Senast ändrad:

Hej!
Kort sagt så är Jack Russelln en underbar ras som kräver en fast hand och en hel del aktivering! Men kan Ni ge den det så får ni mycket igen!
Jack Russelln är en ras som hänger med på det mesta, såsom promenader, cykelturer, ridturer, spår, lydnad osv!
Jag jagar själv inte med mina, de får istället hänga med på det mesta!
Hoppas även ni fastnar för rasen, det har jag gjort!

Har själv en Jack Russel och de är verkligen supergoa:love: På något vis är de så "mänskliga". ( svårt o förklara )

Men iaf. Som ovanstående nämt är det en Krävande(aktiv) ras. Men det beror ju också från hund till hund. Min lilla JRT-tjej skulle dock aldrig klara av att bo i lägenhet även om hon fick komma ut mkt.

Men jag vet även en tjej som har två Jack Russels i en 1:a i innerstan i Malmö, och de är det inte ngt fel på riktiga soft-potatisar.

I det stora hela tror jag den skulle passa er. Men tänkt bara på att i grund och botten är det mkt jaktinstikt i alla jack russels.

har för mej att de högställda är mer avlade till att bevara jaktlinjerna och allt sånt, medans de lågställda är mer åt det sällskapliga hållet. Men det är jag inte alls säker på .

Lycka till med hundköpet :)

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 900
Senast: geting
·
Hundträning Jag har en liten valp på 5 månader av en sällskapsras som definitivt hör till de mer lugna även för rasen. Hon har lätt att bara sitta...
Svar
15
· Visningar
1 766
Senast: Pilot
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 190
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Jag har lessnat på mina svärföräldrars hund och dennes totala oförmåga att läsa andra hundar. Hon är en tik, jämnårig med vår tik (det...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 256
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V