Jack Russel Terrier = Parson?!

I

ikaros227

Jag blev hudnägare till en Jack Russel Terrier (eller rättare sagt min 4 åriga dotter). Hennes pappa som inte kan något om hundar köpte utan min vetskap en valp till vår dotter. Han tyckte den passade bra för den var så liten...:angel:

Men den lilla, söta, goa hunden är en STOR hund i litet format.:smirk: En underbar personlig liten donna.

Men jag undrar då jag inte kan rasen. Vad är skillnaden mellan Parson & Jack Russel?

Kanske är jag dum men frågan kvarstår...
 
Sv: Jack Russel Terrier = Parson?!

Det finns tre varianter - högställd Jack Russell terrier som registreras i JRTC, lågställd Jack Russell terrier som registreras i SKK och Parson Russell Terrier som registreras i SKK. Din tik, om det är den som finns på hemsidan, är en högställd jrt. Skillnaden mellan högställd jrt och parson ligger främst i registreringen men det finns även vissa exteriöra skillnader om man läser innantill i deras respektive rasstandarder. De har bara varit separerade sen början av 90-talet då parson blev en godkänd ras i kennelklubben (nja, inte helt separerade då man återigen accepterar ansökningar om intypningar utav JRTC-registrerade hundar).
 
Sv: Jack Russel Terrier = Parson?!

Jo då det är den som finns på hemsidan... Kul att du hittade dit:smirk: .
Vilken utav dessa typerna är populärast?
Och var är det bäst att registrera?
Min är reggad i Jack Russel....
 
Sv: Jack Russel Terrier = Parson?!

Man kan nog inte säga vart det är bäst att regestrera sin hund.
Men om din hund är regestrerad i JRTC register så är den klassad som blandras i de flesta samanhang.
Du kan inte ställa ut på skk utställningar eller så.
Men i övrigt så tycker jag att man i första hand ska gå på vilken sorts hund man gillar.
Det är inte klubben man tillhör som är det viktigaste.

Lycka till med lillan.
 
Sv: Jack Russel Terrier = Parson?!

Hej och grattis till vovvan. Jag och min sambo är stolta ägare av 2 terriers, en Jack russell och en parson russell (samt två jämthundar)

Vill inte vara moraltant eller så. Men av egen erfarenhet vill jag bara höja en liten varningens finger. Även och Jack russelln inte är någon stor hund. Så kan den var otroligt stor och stark i psyket. Den kräver en fast hand från början och den bör aldrig få ta kommandot. Men så är det väl iofs med alla hundar. Men läs mycket om rasen, aktivera vovven och gå kurser, kurser och åter kurser. Så blir det säkert bra. Och skulle det bli något problem, ta tag i det på en gång så är det oftast lättare att korrigera.

Lycka till med hunderiet :bump:
 
Sv: Jack Russel Terrier = Parson?!

Tackar!
Jo men visst kräver dom otroligt mycket. Det är ingen hund som ligger och kelar i timmar. För det skall busas och springas också..
Som sagt som min dotters pappa trodde att det skulle vara en bra hund för en 4 åring. Ha ha ha ha det är ingen hund för en 4 åring. Men hon är otroligt barnkär. Men man måste se till att bryta mellan hund och barn för att ingen ger sig. Så hunden har chans att vila.

Men det är otroligt söt liten tjej med mycket skinn på näsan.

Hon är kanon på att ställa rävar. Hon är också vass på hare.

mina funderingar går åt ett håll... Det är synd att ingen utnyttjar hennes talang för visst ska man se sanningen i vitögat så skulle hon få jaga...
 
Sv: Jack Russel Terrier = Parson?!

hör dig för med närmsta jägarförbund (om du nu inte kan använda henne i jakt själv vill säga ;)) och kolla om de behöver en hund att låna. jag funderar själv på att vidareutveckla min springer spaniel inom eftersök/spår och låna ut honom så att han får använda sin talang!
om hon får göra nåt som är jobbigt mentalt så kommer hon nog vara snäll som ett lamm efteråt ;)
 
Sv: Jack Russel Terrier = Parson?!

Man kan ju sysselsätta sin hund jaktligt även om man inte jagar själv, genom t.ex. viltspårsträning och grytträning när det är säsong för det, läs mer på www.grythundklubben.se. Det är ju ganska ordentliga jaktlinjer i din tik så det är inte otippat att det ligger för henne. Det finns nog inte så många grytjägare som skulle vara intresserade av att låna en helt otränad/otestad hund och släppa i naturgryt, men träning under kontrollerade former är en bra och säker början för alla parter.
 
Sv: Jack Russel Terrier = Parson?!

jag tänkte mer på att hon kunde kolla intresset för grythund och sen träna henne... och SEN låna ut ;)
 
Sv: Jack Russel Terrier = Parson?!

Jo, men det skrev du inte. ;) Kanske inte så självklart för en oinsatt.
 
Sv: Jack Russel Terrier = Parson?!

hehe näää, men jag tänkte nog skriva det men glömde :p

det är ju klart att alla inte kan läsa mina tankar ;)
 
Sv: Jack Russel Terrier = Parson?!

Jo en tanke är att träna upp henne och låna ut.
Men sedan är frågan kanske om hunden kanske mår bäst av att vara hos någon som använder henne dagligen.

Hos mig lever hon familje liv och hon är helt underbar. Vi är ute och går, har olika övningar som kräver att hon arbetar psykiskt mm.
Men det verkar inte nog. Vet inte riktigt hur jag ska uttrycka mig.:confused:

Hon är en social individ som aldrig blir trött.
 
Sv: Jack Russel Terrier = Parson?!

Hon är en social individ som aldrig blir trött.

Hon är en terrier :D

Min tik var likadan när hon var valp. Jag upplevde att hon ALDRIG sov. Hon var ständigt med och gjorde bus och rackartyg.

Så jag köpte några aktivitets träspel som hon ännu idag vid 4 års ålder älskar. Hjärngympa helt enkelt och det blir dom oftast mer trötta av än långa promenader.

Utomhus kan du prova och lägga lite enkla spår (godis, korvspår) så hon får arbeta med nosen = mycket uttröttande och ofta tycker vovven att det är superskoj.

Göm godis inomhus och låt henne leta. Göm godis i toarullar, handdukar mm.

Några förslag på jag gjorde med min vovve som var ett riktigt energiknippe.

Men det är nog viktigt att man inte överdriver tränandet/lekandet. Valpen måste kunna lära sig att koppla av. Det behöver inte hända någonting hela tiden.
 
Sv: Jack Russel Terrier = Parson?!

Hon är en terrier :D

Min tik var likadan när hon var valp. Jag upplevde att hon ALDRIG sov. Hon var ständigt med och gjorde bus och rackartyg.

Så jag köpte några aktivitets träspel som hon ännu idag vid 4 års ålder älskar. Hjärngympa helt enkelt och det blir dom oftast mer trötta av än långa promenader.

Utomhus kan du prova och lägga lite enkla spår (godis, korvspår) så hon får arbeta med nosen = mycket uttröttande och ofta tycker vovven att det är superskoj.

Göm godis inomhus och låt henne leta. Göm godis i toarullar, handdukar mm.

Några förslag på jag gjorde med min vovve som var ett riktigt energiknippe.

Men det är nog viktigt att man inte överdriver tränandet/lekandet. Valpen måste kunna lära sig att koppla av. Det behöver inte hända någonting hela tiden.


Tack för tippsen.

Ja nu vet man vad Terrier innebär....:angel:

När det gäller henne och vara lös ute så är det nästa omöjligt för hon sticker. Bilar är super kul att jaga. Då drar hon ner på hörseln och stänger öronen och drar.

Man kan riktigt se hur döv hon blir.

Gömma godis och sånt brukar jag göra inne.
 
Sv: Jack Russel Terrier = Parson?!

När det gäller henne och vara lös ute så är det nästa omöjligt för hon sticker. Bilar är super kul att jaga. Då drar hon ner på hörseln och stänger öronen och drar.

Man kan riktigt se hur döv hon blir.

Om man lägger tex godisspår behöver hon ju inte vara lös. En sele och långlina är perfekt för då kan hon arbete obehindrat. Och har man en låååång lina bakom har du lättare att få fast henne innan hon sticker efter bilen. Ett bra sätt och träna inkallning också, med långlina alltså :)
 
Sv: Jack Russel Terrier = Parson?!

När det gäller henne och vara lös ute så är det nästa omöjligt för hon sticker. Bilar är super kul att jaga. Då drar hon ner på hörseln och stänger öronen och drar.

Använd ALLTID långlina på promenaderna innan inkallningen sitter till 90 % , ge henne aldrig chansen att rymma efter bilar, TRÄNA TRÄNA TRÄNA så kommer det nog att lossna !
 
Sv: Jack Russel Terrier = Parson?!

Långlina där sa ni något! :idea:
Tackar!
 
Sv: Jack Russel Terrier = Parson?!

Jag skulle rekommendera dig att vara tydlig med din hund att inne vilar man. Ute aktiverar man sig. Ha så lite aktiviteter inomhus som möjligt. Ju mer stimulans du ger hunden inomhus, ju mer kommer hon att kräva att det händer saker när man är inne. Hon lär sig inte att koppla av på det sättet. Eftersom det är en terrier så behövs inga stora retningar (stimulering) för att hunden skall gå igång.

Ute kan du som flera redan skrivit aktivera med spår och sök övningar. Mycket av det går att göra i lång lina.

Proppa din dotter full med godis eller leksaker och säg åt henne att gå och gömma sig för hunden. Låt sedan hunden leta rätt på henne. Jättekul för alla inblandade. Stärker även banden mellan dottern och hunden.

Dessutom skulle jag rekommendera dig att ta kontakt med någon hundklubb i närheten. Gå kurs med hunden. När dottern sedan blir lite äldre så kan hon ta över......
 
Sv: Jack Russel Terrier = Parson?!

Hm det låter som om det stämmer överenns med min tanke.

Har nu fått hem hunden efter en semester resa. Och till min stora fasa har hon börjat kissa & bajsa inne...:cry: . Hon som var rumsren. Men nu börjar vi om igen. Det är ju faktiskt inte hundens fel.

Sedan tycker jag att hon börjar komma till ro inne & inte varvar upp så fort utan lyssnar.
 
Sv: Jack Russel Terrier = Parson?!

Med tanke på hur du fick hunden:angel: så tycker jag att du verkar vara en god hundägare. Självklart kan inte jag bedömma hur mycket din hund kräver men jag tycker det verkar som hon har det jättebra.
Motgångar möter man ju med alla unghundar:smirk: Speciellt det här med aktiviteten. Min hund är inne i en period där jag aktiverar, aktiverar och aktiverar och ändå så slår det slint på honom titt som tätt.
Som tidigare nämnt så är det nog även viktigt att lära hunden att koppla av.
Lycka till!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Nu har min dotter tänkt köpa sin första egna hund, vi har nästan alltid haft hund i familjen så hundvana har hon men det är trots allt...
Svar
10
· Visningar
1 461
Senast: Sorgsen
·
Hundavel & Ras Frågar för en av min mammas bekantas räkning. Personen i fråga är pensionerad och då hennes förra hund (jack russel terrier) gått ur...
Svar
15
· Visningar
2 310
Senast: linnsan
·
Övr. Hund Hej! Jag är en 12:årig tjej som längtar ihjäl sig efter en hund. Jag har ungefär 2000 kr sparat och sparandet tar sig. Jag har alltid...
Svar
18
· Visningar
2 306
Senast: Ferrari
·
Övr. Hund Hej! Jag vet inte om jag kommer få så mycket napp på denna tråd men jag tänkte ge det ett försök. För att försöka göra en lång...
Svar
13
· Visningar
1 241
Senast: Drago
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp