J*vla hundägare!!! (veterinärkostnad)

Zaria

Trådstartare
Hej är bara tvungen att skriva av mig lite.
Hade mina föräldrar här idag med sin Dvärgschanuzer för att häsla på mig & min lille son på en månad,de tar en liten promenad med lillen & hunden så jag & pappan får lite tid för oss själva,skönt tycker vi ;)
Efter fem minuter ringer ringer mamma helt hysterisk,då det kommit en tant med en pitbull (vet vem ägaren är han säger att det är en Pitbull) Hunden drar omkull tanten & Pitbullen attackerar våran Dvärgschanuzer,tar tag om nacken & skakar om henne rejält,pappa lyckas sparka på hunden (enl han) så den släpper våran hund & lyckas få fatt i kopplet & binda den vid en vägskylt.

Efter kommer tanten som tydligen vaktar hunden åt sin son,hon var ju jätteledsen men säger även att det inte var första gången detta händer & lägger allt på sin son,Varför i hela friden går man ut med en sån hund igen som attackerar andra hundar & som man dessutom inte orkar hålla :mad: :mad: :mad:
Hon är endå trevlig & lämnar sitt mobilnummer till min pappa,vilket senare visar sig att hon lämnat fel nummer :eek:
Efter lite efterforskning av mig upptäcker jag att jag känner ägaren till hunden lite halvt om halvt så jag tänkte prata lite med honom om detta,är dessutom inte första gången detta händer.

Våran hund är efter detta väldigt chockad,har även 2 djupare bitsår och några ytliga samt att en hörntand lossnat,har vart hos veterinären nu och de var mest oroade efter chocken samt att de drog ut hennes tand och vi skall tillbaka imorgon igen.

Nu undrar jag vad säger lagen om en sån här händelse,vem skall betala veterinärkostnaden osv mammas o pappas hund är dumt nog inte försäkrad, skall man anmäla detta någonstans för känner jag dessa människorna rätt så kommer säkert historien att upprepas.
Menar inte att han promt måste avliva hunden men iaf ha munkorg på henne eller så.

Tror inte denna hund är sk kampad,men är det normalt beteende att bara attackera en annan hund utan anledning?
Våran hund var kopplad & gjorde inte en fluga förnär.

(ps: Nej jag dömer inte hunden för att den är en sk kamphund,hade varit lika förbannad om det varit en Pudel eller vad som helst)

Mvh Zaria

Sv: J*vla hundägare!!! (veterinärkostnad)

Det är hundägaren som är ansvarig för vad hunden gör, i det här fallet kvinnans son. Tror han kan bli skadeståndsskyldig, men jag är inte säker, tyvärr.

Hoppas ju på det iaf,men känns bra att veta säkert innan jag pratar med ägaren (sonen).
Sen har jag ju mina åsikter om att mina föräldrar inte försäkrat sin hund men men :mad:

Mvh Zaria

Zaria skrev:
Nu undrar jag vad säger lagen om en sån här händelse,vem skall betala veterinärkostnaden osv mammas o pappas hund är dumt nog inte försäkrad, skall man anmäla detta någonstans för känner jag dessa människorna rätt så kommer säkert historien att upprepas.
Menar inte att han promt måste avliva hunden men iaf ha munkorg på henne eller så.

Tror inte denna hund är sk kampad,men är det normalt beteende att bara attackera en annan hund utan anledning?
Våran hund var kopplad & gjorde inte en fluga förnär.
Mvh Zaria

De är skyldiga att betala upp till en viss gräns. Eftersom hundar anses vara ägodelar så är ju den gränsen allt som oftast betydligt lägre än vad man själv skulle tycka, därför är det extra viktigt med försäkring... Många hundägare (inbillar jag mig) betalar väl vad det kostar, men skulle det bli rättssak av det så skulle jag tippa på att rätten anser att en dvärgschnauzer i unga år är värd ungefär som vad det kostar att köpa en. Vet inte själv vad det är på denna ras, men kanske runt 8000 kr?

Om du är rädd för att det upprepas och vill att de ska ha munkorg på den så bör du anmäla det inträffade till polisen.

Normalt och normalt beteende.... Tyvärr är det något som förekommer ute i den krassa verkligheten. Läser man på olika forum så är det ett ständigt återkommansde problem med lösspringande mer eller mindre aggressiva hundar. Har ingen aning om hur man skulle kunna komma åt problemet. Kanske om det blev svindyrt för folk att betala? Men det skulle ju inte stoppa de som inte har några pengar (missbrukare etc).

Liknande trådar

Övr. Hund Nä, jag måste nog skriva av mig lite... Detta blir långt och jag vet egentligen inte vad jag ”vill” ha för respons. I vilket fall, om...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 435
Senast: Iamia
·
Övr. Hund Våran snart 1 1/2 åriga rottweiler hane morrar och nafsar/hugger i lite olika situationer. Vi har haft honom i 5 månader och han har...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 618
Senast: Rufss
·
Övr. Hund Eller... vad är det med folk?? Ännu en tråd om puckade människor med hund alltså. Jag har själv varit väldigt förskonad från sådana och...
2
Svar
36
· Visningar
3 915
Senast: ebba85
·
Övr. Hund Människor tycks vid den här tiden på året flyta runt i någon annan värld än den dom i själva verket lever i tack vare sommarens...
Svar
2
· Visningar
1 012
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV