J-vla fästingar...

rakel

Trådstartare
Jag hittade ett femtontal fästingar på min häst idag, mest under magen, på bogen och på insidan av bakbenen... :(

Hur gör ni för att skydda era hästar från fästingar? Är det bara Sw*tch som gäller eller finns det andra medel och metoder?

Sv: J-vla fästingar...

Tänk på att det är säljstopp på Switch from 1/7, så passa på att köpa hem!
Kram Suss

Tänk på att det är säljstopp på Switch from 1/7, så passa på att köpa hem!
Kram Suss

Ja, tack för tipset, jag såg det!
Men om nu Switch är det enda medlet som funkar, hur ska det bli sen när det inte får säljas längre?! :confused: Många fler hästar som får borrelia eller anaplasma? Själv hade jag två hästar som drabbades i höstas. Vem ska stå för fiolerna, hästägarna?!
Försäkringsbolagen är mycket restriktiva vad gäller fästingsjukdomar och det kostar skjortan att behandla hästen – och det är inte heller bra med tanke på resistensutvecklingen mot antibiotika... :(

Frontline som finns som sprayflaska på apoteket bör fungera men hur länge effekten håller i sig vet jag inte, är ju eg för hund. Sedan finns t ex MJ salva som måste duttas på varje dag. Vidare finns Ultrashield som innehåller en del av det som SWITCH har, det säljs så vitt jag vet fortfarande på hästaffärer m fl. Vi kör med MJ här, giftfritt och fungerar men vi har inte en drös av fästingar här heller.

Ja, tack för tipset, jag såg det!
Men om nu Switch är det enda medlet som funkar, hur ska det bli sen när det inte får säljas längre?! :confused: Många fler hästar som får borrelia eller anaplasma? Själv hade jag två hästar som drabbades i höstas. Vem ska stå för fiolerna, hästägarna?!
Försäkringsbolagen är mycket restriktiva vad gäller fästingsjukdomar och det kostar skjortan att behandla hästen – och det är inte heller bra med tanke på resistensutvecklingen mot antibiotika... :(

:D Det gäller att bunkra upp för minst 10 år framöver :)

SWITCH är faktiskt ett giftigt medel, det är en orsak till att det tas bort. Har man hästarna vid sjöar och bäckar med levande liv i vattnet riskerar vi att förstöra detta med SWITCH. Det finns andra medel som dock kräver lite mer arbete av oss men som skonar miljön. Jag tycker det är ett bra beslut att ta bort SWITCH. Ser vi över allt vi använder till våra hästar måste vi börja tänka på miljön också. Hästarna lever på naturen - vi måste värna om den också.

SWITCH är faktiskt ett giftigt medel, det är en orsak till att det tas bort. Har man hästarna vid sjöar och bäckar med levande liv i vattnet riskerar vi att förstöra detta med SWITCH. Det finns andra medel som dock kräver lite mer arbete av oss men som skonar miljön. Jag tycker det är ett bra beslut att ta bort SWITCH. Ser vi över allt vi använder till våra hästar måste vi börja tänka på miljön också. Hästarna lever på naturen - vi måste värna om den också.

Gudarna ska veta att jag håller med dig Balderum, jag är själv mycket mån om miljön och har av den anledningen aldrig tidigare använt Switch, just därför att jag vet hur giftigt det är. :(
Men med tanke på hur många fästingar jag hittade på en enda häst och att jag drabbats av två fästingsjuka hästar på kort tid, vill jag verkligen göra allt vad jag kan för att skydda dem...

Ultrashield ska också tas bort, men kan hända att det kommer finnas aningen längre i butikerna är Switch.

:D Det gäller att bunkra upp för minst 10 år framöver :)

Du får inte använda det efter nästa sommar (minns inte datum, men ett år efter det inte längre får säljas), så att bunkra upp för flera år är ganska onödigt.

Eyjaros: Det finns väl inget definitivt om UltraShield än? Det har fått fortsatt godkänt att säljas till nån gång nästa år i alla fall, mer än så är väl inte sagt, eller har jag missat nåt?

Gällande fästingskydd så ska väl Prob-produkterna skydda även mot de krypen.

Jag tror inte att jag får besök av myndigheterna som kontrollerar att jag inte använder Switch dom nästa 10 åren :angel:

Jag har ingen aning om ifall det funkar på hästar eller vilken dos man skall ha men jag har ganska många hundbekanta som kör med B-vitamin sommartid, på de flesta hundar funkar det! Skadar inte att prova?
Det skall enligt vissa källor även vara B-vitaminen i vitlök som annars sägs ha repellerande effekt på fästingj*vlar.

Jag tycker att 4 ess-salva funkar ganska bra annars (det är väl samma som med tjärsalva), brukar smörja in på de partier som fästingarna gillar mest. Förra året slutade dock hästen att tåla salvan helt plötsligt, han fick stora sår, men innan var det toppen.

Jag har ingen aning om ifall det funkar på hästar eller vilken dos man skall ha men jag har ganska många hundbekanta som kör med B-vitamin sommartid, på de flesta hundar funkar det! Skadar inte att prova?
Det skall enligt vissa källor även vara B-vitaminen i vitlök som annars sägs ha repellerande effekt på fästingj*vlar.

Jag tycker att 4 ess-salva funkar ganska bra annars (det är väl samma som med tjärsalva), brukar smörja in på de partier som fästingarna gillar mest. Förra året slutade dock hästen att tåla salvan helt plötsligt, han fick stora sår, men innan var det toppen.

Tack för tipsen, även från tidigare inlägg! :bow:

Att B-vitamin hjälper mot fästingar tror jag inte ett dugg på och vitlök är direkt olämpligt för hästar, men jag tackar för tipset om 4-ess-salvan, det kan vara något att testa. Har märkt att de små krypen gillar att sätta sig där skinnet är som tunnast; på bogen, vid armbågarna, på mulen och runt juvret/insidan av bakbenen. Det är fullt rimligt att smörja på salva på dessa områden (på hela hästkroppen hade varit något bökigt) :grin:

På länken nedan kan ni förresten läsa varför man inte ska ge vitlök till hästar, min veterinär har påpekat detta i åratal.
Att det trots allt har sålts/säljs så många vitlökspreparat till hästar handlar bara om skicklig marknadsföring och att människor förmänskligar sina hästar. Hästar är inte gjorda för att äta vitlök, det är direkt giftigt för många djur.

http://dressyrmupparna.se/lokvitlok/381

Frontline som finns som sprayflaska på apoteket bör fungera men hur länge effekten håller i sig vet jag inte, är ju eg för hund. Sedan finns t ex MJ salva som måste duttas på varje dag. Vidare finns Ultrashield som innehåller en del av det som SWITCH har, det säljs så vitt jag vet fortfarande på hästaffärer m fl. Vi kör med MJ här, giftfritt och fungerar men vi har inte en drös av fästingar här heller.

Det fungerar faktiskt riktigt bra! Det räcker att spreya benen och under magen sen har man ett bra fästingskydd i några veckor om man inte spolar benen en massa förstås. Man kan även ta en svamp och ta lite på huvudet om man är försiktig.
Varför har jag glömt bort det?! :confused: Vi hade det alltid förr på hästarna även då det var receptbelagt.

Men så bra!!!

Hade bort en fästing på lillhästen för 2 v sedan o en på "storhästen" idag. Så vi drabbas inte mycket här men det kansek beror på MJ?? Värre är älgflugorna som kommer snart.

MJ-salvan är bra, det är skönt ha en giftfri salva som går ha på överallt, t o m kring ögonen. Mj är bäst mot knott, älgflugor, flugor o kanske mot fästingar eftersom vi får så lite?? (rakel om du ber R på S-backen ta med kan du prova)

Man får vara lite försiktig med tjärsalva bara, framför allt på områden där solen kommer åt, då den kan börja koka.

Liknande trådar

Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
631
Senast: Myzan87
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 983
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 962
Senast: Sasse
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 806

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka