Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tänk på att det är säljstopp på Switch from 1/7, så passa på att köpa hem!
Kram Suss
Ja, tack för tipset, jag såg det!
Men om nu Switch är det enda medlet som funkar, hur ska det bli sen när det inte får säljas längre?! Många fler hästar som får borrelia eller anaplasma? Själv hade jag två hästar som drabbades i höstas. Vem ska stå för fiolerna, hästägarna?!
Försäkringsbolagen är mycket restriktiva vad gäller fästingsjukdomar och det kostar skjortan att behandla hästen – och det är inte heller bra med tanke på resistensutvecklingen mot antibiotika...
SWITCH är faktiskt ett giftigt medel, det är en orsak till att det tas bort. Har man hästarna vid sjöar och bäckar med levande liv i vattnet riskerar vi att förstöra detta med SWITCH. Det finns andra medel som dock kräver lite mer arbete av oss men som skonar miljön. Jag tycker det är ett bra beslut att ta bort SWITCH. Ser vi över allt vi använder till våra hästar måste vi börja tänka på miljön också. Hästarna lever på naturen - vi måste värna om den också.
Det gäller att bunkra upp för minst 10 år framöver
Jag har ingen aning om ifall det funkar på hästar eller vilken dos man skall ha men jag har ganska många hundbekanta som kör med B-vitamin sommartid, på de flesta hundar funkar det! Skadar inte att prova?
Det skall enligt vissa källor även vara B-vitaminen i vitlök som annars sägs ha repellerande effekt på fästingj*vlar.
Jag tycker att 4 ess-salva funkar ganska bra annars (det är väl samma som med tjärsalva), brukar smörja in på de partier som fästingarna gillar mest. Förra året slutade dock hästen att tåla salvan helt plötsligt, han fick stora sår, men innan var det toppen.
Frontline som finns som sprayflaska på apoteket bör fungera men hur länge effekten håller i sig vet jag inte, är ju eg för hund. Sedan finns t ex MJ salva som måste duttas på varje dag. Vidare finns Ultrashield som innehåller en del av det som SWITCH har, det säljs så vitt jag vet fortfarande på hästaffärer m fl. Vi kör med MJ här, giftfritt och fungerar men vi har inte en drös av fästingar här heller.