Ivomec och colliehundar??

Iris71

Trådstartare
Fick höra igår att alla collie hundar inte tål Ivomec!! Det har jag aldrig hört förut! De är till och med så känsliga att de kan dö av att äta hästskit från häst som nyligen avmaskats med Ivomec!

Är det sant? Och varför? Varför just Collie??

Jag har en Border Collie och har ju avmaskat hästarna ett flertal gånger med Ivomec :eek: Jisses.... varför har jag inte vetat detta??:o
 
Sv: Ivomec och colliehundar??

Igår fick vi åka till djursjukhuset med vår jack russell. Han blev helt blind på morgonen och var alldeles vinglig. medan vi var på sjukhuset fick han tillbaka synen men var fruktansvärt slö och visade neurologiska störningar. Veterinären sa att det med all sannolikhet var förgiftning av Ivomec. En häst i stallet avmaskades för några dagar sen. Nu är han bättre så vi ska snart hämta honom.
Ivomec och andra avmaskn.medel är väldigt giftigt för hundar. Han hade fått i sig ganska stora mängder sa de, antagligen har han slickat i sig från golvet där man spillt eller nåt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag vet ju att vissa raser, t.ex. border collie m.fl., kan vara känsliga mot ivermektin och i värsta fall bli riktigt dåliga och till...
Svar
11
· Visningar
1 011
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Är i en blandning av hopp och förtvivlan just nu. För att försöka göra en lång historia kort blev min gosse sjuk i mitten av december...
2
Svar
33
· Visningar
7 809
Senast: Hund!
·
Hundhälsa Efter att den mest hundkunniga i min familj gav mig rådet att posta en tråd här, så sitter jag nu o gör det! Jag har sökt men inte...
Svar
7
· Visningar
606
Senast: Docka
·
Hundavel & Ras Halloj! Nu är det snart dags att börja välja ras, har funderat några månader på vilka raser som ska kunna passa mig. Har haft två...
2
Svar
38
· Visningar
7 423
Senast: Lona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp