Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hur fick din hund diagnosen - syns vitiligo på något prov, eller hur fastställer man det?
För övrigt:
Ivans pigmentbortfall är väldigt fläckigt, det blir liksom ganska små vita prickar först, som sedan växer (eller blir fler). Nu har det vita spritt sig till:
- Nos
- Haka
- Läppar
- Pung
- Mage
- Snopp
- Armhålor
- Runt ena ögat
- Trampdynor och tassar
- Ena örat
Det roliga är att folk i allmänhet fortfarande blir helt till sig och säger "Åååh, vad söt han är..!", trots att han egentligen är en ganska ful dvärgpinscher i storlek XS, med svanskrok och tokiga öron och ful nos
Nej, vitiligo är inte farligt och gör inte ont.
Jag kan tänka mig att det kan bli en viss solkänslighet, men annars är det som vanligt - fast fel färg.
Det verkar som sagt gå ganska fort. Det är bara lite drygt tre veckor sedan jag märkte att nosen började ändra färg, och sedan dess har jag märkt något nytt ställe eller utbredning nästan varje dag.
Jag har dock fått tips om hur jag eventuellt kan dämpa hans vitiligo, tydligen ska bland annat fodersort och kalkbrist kunna vara en påverkande faktor. Nu ska han fasas in på nytt foder och få lite tillskott, så får vi se.
En liten fråga, till vilket foder byter ni och vad hade ni innan?
Vad är det som gör att det blir bättre vid vissa foder och sämre vid andra? naturligtvis något av innehållet men vad?
Blev nyfiken på hur fodret kan göra sådan skillnad
Jag byte från Royal canin till Halla, men jag var inte innan bytet medveten om skillnaden det kunde göra på pigmentförändringarna var jag inte medveten om innan jag bytte. Det var bara ytterligare en positiv bieffekt.
Största anledningen till att jag bytte var att han inte klarade äta tillräckligt stora mängder av RC för att hålla hullet och han spydde var och varannan dag. Sen att han efter bytet i stort sett även slutat fälla, blivit mycket blankare i pälsen och blivit piggare är bara andra plus i kanten.
Men att fodret kan göra skillnad är för mig ganska självklart, att äta bra ger helt klart både oss och djuren en mycket större motståndskraft mot väldigt mycket. Så jag är inte så säker på att det är något särskilt i fodret som gör skillnad utan mycket är bara att äta bra ger kroppen ett ökat immunförsvar varvid dom inte blir lika påverkade av en hel del sjukdomar, speciellt sådana som delvis är stressrelaterade.
/Camilla