Italiensk vinthund/bostonterrier

Halali

Trådstartare
Nån som har erfarenhet av dem? (Jag vet att det är vitt skilda raser men olika betyder inte passar mindre bra i det här fallet, man har ju olika sidor man gillar och ingen hund har dem alla..)

Stämmer det (har för mig jag läst det flera gånger på forumet men minnet e bra men kort..) att vinthundarna är hopplösa att få rumsrena?

Stämmer det att bostonterrierna är ganska lite "terriers" av sig? Läste att de varit kamphundar förr, men hittar inget om att det finns kvar i psyket.. men har ju sett alla de här på buke som argumenterar mot pitbulls m fl för att de en gång i tiden avlats för strid.. Borde det inte gälla alla såna raser då?

All information mottages tacksamt =) Obs har redan kollat bostonterrierklubben osv.

Sv: Italiensk vinthund/bostonterrier

Ursäkta en okunnig men är bt en sån som i skokrämsreklamen? Undrar om jag nånsin sett en sån IRL..

Hej!
Min mamma har en bostonterriertik (och just nu hennes 5 valpar) så jag har lite erfarenhet av dem. Jag är jättejätte förtjust i rasen och hade dom inte varit så små hade jag definitit haft en.

Nu kan jag ju inte svara för alla bostonterriers men mammas tik är: Go o glad, hänger glatt med på långpromenader men stannar inne när det regnar :angel: Skäller aldrig men har en del andra roliga ljud för sig. Sover under täcket. Bestämmer vilken promenadväg man ska gå beroende på vart hon vill hamna på slutet, trots att hon är så liten gör man som hon säger. Följsam, hon håller sig i närheten hela tiden och är totalt godismotiverad så hon blir väldigt lättmotiverad och lättränad.

Apropå det här med "terrierheten" så finns det ju en anledning till att de ligger i sällskapsgruppen och inte terriergruppen. Jag uplever dem inte som terrieraktiga mer än att de kan vara lite envisa när de väl har bestämt sig för nåt.

Om det är nåt mer du undrar över får du hojta till så ska jag svara efter förmåga.

Här är en länk till Enåsens kennel

Jag älskar min Italienare :love: Jag spanade läääänge efter whippet och trodde det var (den enda) rasen för mig men så var det en här på hund som fick mig att kika extra på italienaren. Jag tyckte tidigare att de var för små men besökte några utställningar och träffade några uppfödare och blev såld.

Nu har jag en tik på 13 månader som är mycket speciell. Hon är visserligen en hund men har mycket egenskaper av katt och bäbis. Utöver vanliga hundegenskaper som en konsekvent uppfostran, anständiga rastningar och kläder efter väder och päls o.s.v. så har hon ett så stort närhetsbehov, springer aldrig ifrån mig när vi är ute och hon är lös. Hon kissar visserligen inne då och då om man inte är väldigt noga med rastningar men det liksom överrids av allt det andra. Jag vet inte om det är en klassiks vinthundsåkomma men har hör av många att det är en "italienardefekt".

Såna sötnosar :love: Men bara tikar, jag vill ju ha en hane :angel:

Verkar vara en attans svår ras att få tag i. Dessvärre. Du har inget tips på nån annan kennel som ni vet verkar vettiga? Pm:a om man inte får, jag vet inte hur det är med namngivande när det är positiva ordalag :o Är det några speciella hälsoproblem ex ögon/leder osv?

Basilika: Låter väldigt trevligt men hu för en 13-månaders som kissar inne :crazy: Är de såna hela livet då eller? Behöver de gå ut extremt ofta eller vad är problemet? Är det bara "skvättande" eller är de svåra att få rumsrena punkt, oavsett nr 1 eller 2? Funderar lite över orsaken till ryktet bara, tycker det är lite intressant på nåt sätt. Annars får du ju rasen att verka intressant ;) Hur är de att jobba med? Någon will-to-please eller är det mer bara sällskapshund?

Jag är inte rätt person att svara på alla frågor. Jag har bara haft min hund i ett halvår och det är den enda italienare jag varit nära. Ring/mejla några uppfödare och fråga.

Min hund har väldigt lite motor och är väldigt vek men jag tror att hon är lite annorlunda. Som sagt, fråga någon mer kunnig. T ex Philosophia här har en italienare på 13 år, hon har ju varit med ett tag :D

Min hund har väldigt lite motor och är väldigt vek men jag tror att hon är lite annorlunda. Som sagt, fråga någon mer kunnig. T ex Philosophia här har en italienare på 13 år, hon har ju varit med ett tag :D

Ja, din är nog lite annorlunda. :angel: Men jag vet en person som har en IG från samma kennel som din och den hunden är också ovanligt lugn. Den dagen det är dags för valp igen så kanske jag - för sambons nervers skull - ska kika lite på deras hundar. Fast helst vill jag ha ett brorsbarnbarnsbarn till min (finns en kull nu som är en månad :love:).

TS: Den bästa beskrivningen på en IG är att den inte är riktigt, riktigt som en hund. Basilika beskriver det faktiskt ganska bra, som en blandning mellan en katt och en bäbis. Fast det gäller bara i lugna stunder. Den normala beskrivningen brukar vara känguruapa med vingar. Min blir 14 år i år och det var först för tre till fyra år sedan som hon började bli lite lugnare och mer hundaktig. Å andra sidan så tror jag att hon har varit lite extra vild.

Vad gäller rumsrenheten så brukar det divideras om det är en rasgrej. Min kan råka ut för olyckor om det är dåligt väder ute. Då sätter hon sig hellre på hallmattan än säger till mig att hon vill gå ut. Men det är inte ofta det händer, kanske tre till fyra gånger om året och det är alltid på vintern.

Såna sötnosar :love: Men bara tikar, jag vill ju ha en hane :angel:

Verkar vara en attans svår ras att få tag i. Dessvärre. Du har inget tips på nån annan kennel som ni vet verkar vettiga? Pm:a om man inte får, jag vet inte hur det är med namngivande när det är positiva ordalag :o Är det några speciella hälsoproblem ex ögon/leder osv?

Jag har ingen jättekoll på andra kennlar tyvärr (det är ju mammas ras;)) men jag hörde för ett tag sen att det var någon kennel i Stockholmstrakten som satt kvar med några hanvalpar. Rent generellt är det ju mycket lättare att få tag i en hane än en tik. Om du är intresserad kan jag ju ta reda på vilken kennel det var?

Vore jättegulligt av dig! :)

Philisophia: Känguruapa med vingar? :rofl: Måste nästan förklaras närmare!! Är det grand national över möblerna eller vad menas?

Åååh Bostonterrier är min drömras! :love:
Skulle först bli en sådan och en Papillon men eftersom att en uppfödare vi pratade med sa att det skulle bli för tufft för Papillonen att växa upp en med Bostonterrier så blev det två Papilloner istället.
Men jag hoppas att jag en dag får nöjet att ha en liten Bosten i min ägo. :love:

Är det grand national över möblerna eller vad menas?

Typ.:D:crazy: Den enda acceptabla möbleringen när man har en italienarvalp av vildare sort hemma är att ställa alla möbler längst väggarna och förhindra att det går att hoppa från möbel till möbel.

En bekant till mig som har ett flertal italienare hade ett himla sjå när de letade hus. Det skulle inte finnas farliga trappor, avsatser eller något annat som kunde innebära livsfara för en dådkraftig, hämningslös och totalt orädd italienare utan självbevarelsedrift.

Nu överdriver jag lite. Men man ska veta vad man skaffar sig. Italienarens spänst, snabbhet, mod, frånvaro av självbevarelsedrift i kombination med långa smala ben är en ganska "hjärtat-i-halsgropen-framkallande" sak. Innan hunden har utvecklat full koordination och tillräcklig muskelstyrka så är det lätt hänt att benbrott inträffar. Det ska man vara medveten om, tycker jag, när man skaffar en italienare. Inte så att man ska undvika italienaren, absolut inte, men så att man kan planera och möblera för att undvika skador.

Vi hade hand om en sån irländsk setter en gång. Undrade vad hon fått för griller i skallen men hon trodde alltså hon var en italienare! :D;)

Troligen. :D Min hade som sport när hon var liten (vi talar ca. 10-12 veckor) att springa i full kareta upp över soffan, hoppa över ryggstöden och landa i sängen som stod en bra bit bort (innan jag möblerade om då). Hon var som en studsboll med ADHD på speed. Tvärgalen. En gång, då var hon kanske ett halvår, så hittade jag henne uppe på diskbänken där hon stod och glufsade i sig ost i stora munsbitar.

Min har i och för sig varit något mer galen än genomsnittet. Nu är hon ganska lagom i temperamentet, men då får man tänka på att hon blir 14 år och har artros. ;)

Vad fin hon är (det man hinner se av henne när hon är still)! :love:

...och nu hittade jag dig på vinthundsforumet! Kul! :) Då kan du titta på bilder på min älsklings små brorsbarnbarnsbarn.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag är en tjej som planerar att skaffa min första egna hund inom en framtid och har fastnat lite extra för Italiensk Vinthund. Jag...
Svar
10
· Visningar
3 871
Senast: almitra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka