Italien kan förbjuda hästkött

Sv: Italien kan förbjuda hästkött

Det vore ju bra. Då kanske vi slipper den fruktansvärda transporten av hästar till slakterierna i Italien.

idioti.
om man inte äter köttet förändras knappast slakten och transporten.

Problemet är inte att Italienarna äter hästkött utan att det transporteras levande hästar till Italien för slakt. Det är möjligt att detta skulle vara en lösning på problemet men det vore säkrare att EU slutade subventionera transporterna samt införde regler för transporter som gör att det inte är lönt att genomföra dem.
Om EU generellt slutade stödja allt transporterande av varor runt i Europa så skulle många problem lösas bla en massa miljöproblem.

kl

Det där kan man ju se sig i stjärnorna efter. :grin:
Ett hästslaktförbud i Italien är lika rimligt som att förbjuda Midsommarhelgen i Sverige.

Och ett förbud löser inte ett endaste problem då det finns en stor del illegala slakterier söder om Rom som ingen någonsin vågar varken kontrollera eller förbjuda.

Tanken kan vara god men totalt orimlig.

Och så länge det finns en stor marknad för både vanligt hästkött och illegalt sådant så kommer det att fortsätta.

Bättre vore att dra upp rejäla resurser i transportproblemet.

Exempelvis slakta i eget land ( Sverige/Polen/Rumänien/Österrike m.fl ) och därefter köra ner till Italien i frysbilar.

AM

Helt rätt ! :bow::bow::bow:

Om man inte tillät slakttransporter längre än låt säga 50 mil så skulle det lösa en hel del problem som finns i dagens stordrifter, detta gäller ju alla djur och inte bara häst.

Fram för flera små gårdslakterier och begränsa transporterandet av råvaror överhuvudtaget, det skulle ge fördelar för både djuren och miljön.

Maten skulle bli något dyrare men i gengäld skulle vår inhemska produktion blomstra vilket mer än nog skulle uppväga att mikromaten blir dyrare.

Kan tillägga att jag inte brukar köpa vare sig hästkött, griskött (slinker med ibland i korv dock) eller kyckling pga av hur produktion och distribution ofta ser ut... numera brukar jag även hoppa över odlad lax, laxodlingen kommer att bli en otrolig miljöbelastning framöver om inte näringen skärper till sig och börjar att odla fisk i slutna system som inte läcker ut massor av överflödiga näringsämnen och antibiotika rätt ut i havet... dessutom går det åt bortåt 3-4 kg "vanlig" fisk för att framställa 1 kg lax vilket känns som att gå över ån efter vatten :crazy:

Det låter väldigt märkligt. Framför allt med motiveringen att "hästar är fina djur", till skillnad från kor och grisar då? :confused: Verkar mest som att Herr Jordbruksminister har problem med sitt etiska förhållningssätt till köttätande.

Eller finns det mer substans bakom förslaget?

Jag tycker det vore jätte bra ifall man slutade slakta hästar, framför allt om man kunde sluta transportera dom i trånga transporter där många av hästarna faktiskt dör under själva resan.
Att man ska försöka få italienarna till att sluta äta hästkött tror jag är näst intill omöjligt tyvärr =/
Håller med "trani" om att motiveringen "hästar är fina djur" låter lite konstig. Visst är dom fina djur men är grisar och kor mindre fina?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 274
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Italienska ridsportförbundet har gått ut med ett påbud om att alla som har häst i Italien inte längre får rida. Ingen får åka till...
Svar
0
· Visningar
252
Senast: Gunnar
·
Samhälle Just nu så, med rätta, fokuserar de flesta länder akut på att stänga ner, men jag funderar mycket vad som kommer att hända efter covid...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 797
Senast: Jenka
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När man tröttnar på att ha tankarna malande i huvudet, men inte känner att det finns någon som det fungerar att prata om ämnet med kan...
Svar
0
· Visningar
663
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.