Istölt / Vintertölt

Garpur

Trådstartare
Jag har lite funderingar kring istölt / vintertölt, exakt hur det går till och övriga tips är välkomna!
Har eventuellt tänkt hjälpa till att arrangera en vintertölt för att ha en kul grej för klubben att se fram emot i vinter.

Innan vi ska planera vidare vill jag ta reda på mera och önskar att Ni kan hjälpa mig och dela med Er av egen erfarenhet eller liknande! :)

(Jag själv har varit med på en Vintertölt för 2-3 år sedan men minns den inte speciellt bra då jag blir så pirrig och nervös, tävlingsnerver ni vet.... ;))

Kom med kommentarer, råd, tips och information.

Sv: Istölt / Vintertölt

Tillträckligt tjock is? :D

Skämt åsido. Jag har bara varit o tittat på istölt två ggr, en gång på en skrinnarbana inomhus och en gång på en sjö. Kan ju säga att det var bra läskigt där ute på sjön, även om isen var 30cm. Jag har oxå flera gånger ridit ute på en sjö där vi bodde tidigare. Häftigt men man får inte stanna till o tänka på vad som finns under o vad som händer om den spricker...

Rent arrangemangsmässigt så kan jag ju ingenting, men tänk på att ha varma drycker/soppor till hands -det behövs! O borra i isen så ni vet med säkerhet hur tjock den är. Är ni på en sjö -ha stenkoll på alla utlopp o inlopp -där är isen tunnare!!!

Ridmässigt är det bra att ha 4 brodd per hov. Jag vet inte ens om det går med två brodd? Jag hade inte ridit fortare än skritt med bara två brodd iaf...
Man bör nog oxå tänka på att inte rida flera hästar på bredd, då orsakar man en stötvåg genom isen som kan göra att den spricker trots att den är tjock.
gallery%2FReykjav%EDkurtj%F6rn%2FAtviki%F0%20mikla%2FIMG_7456.JPG

Bild från Hestafrettir.is, en tävling i Reykjavik februari 2009, vattennivån var dock bara nån meter så det slutade väl.

Här tränade vi hemma på sjön för första gången...
issnyggkv_69812425.jpg

Mäktig upplevelse! O min grisepassare hittade plötsligt tölt av någon underlig andledning...

Det kan ju vara en bra sak -att testa sin häst, hur den går på isen. Min häst gick bättre, kompisens häst gick betydligt sämre, sambons häst hade nog gjort det förr han gick som vanligt. Min tredje häst vägrade först gå ut på isen -klok häst :D Han fick övertalas steg för steg tills han insåg att det höll.

Sv: Istölt / Vintertölt

Jag ska också vara med och arrangera den här istölten/vintertölten och tanken är att vi ska vara på travbanan eller liknande så det blir ju ingen istölt på det sättet utan mer vintertölt :) Alltså ingen sjöis för vår del.

Jag aldrig själv varit med om en sådan här tävling så jag är helt grön. Vet knappt vad det går ut på.

Liknande trådar

Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 415
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 411
Senast: Ajda
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 257
Senast: LaMagia
·
Trav Hej alla, När jag började fundera på att börja köra häst så googlade jag runt för att hitta lite information.. Tyvärr finns inte...
Svar
17
· Visningar
3 651
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka