Istället för Karfft REHAB

Miss Sixty

Trådstartare
Min hästs foderstat ser idag ut såhär:

Morgon: 1,5kg REHAB, 1kg lusern och 3kg hö.

Lunch: 1,5kg REHAB 1kg lusern och 4kg hö

Middag: 1,5kg REHAB, 1 kafftmått blött betfor, B-vitaminer, E-vitaminer, equine och mineraller.

Kväll: 5 kg hö

Kan skriva också att hästen är svårfödd och får så mycket hö hon vill äta.

Hästen har varit skadad en tid + att den tappade väldigt mycket vikt så därför gick vi över till REHAB. Men nu är hästen igång igen och ska börja tävla så jag skulle vilja ha tips på foder som liknar REHAB men som inte är till konvalicenter.

Sv: Istället för Karfft REHAB

Om fodret funkar bra på henne näringsmässigt behöver du ju inte byta foder. Bara för att det står rehab på säcken behöver det inte betyda att det kan funka på hästar i arbete också. Det beror på din hästs behov och vad du ger för hö till.

Rehab är visserligen ett foder gjort för konvalescenters behov, men det passar utmärkt på andra hästar också. Jag tycker gott du kan fortsätta ge det om hästen är fin i hullet och mår bra av det.

Jag böt från Krafft Rehab till Krafft Protein när jag började rida min ordentligt efter konvalicent. Doch behövs bara 0,5kg/dag (vilket if är ekonomiskt)

Hej
Min häst stod på helsingborg i två veckor efter en operation. När jag hämtade henne frågade jag om jag skulle fortsätta med krafft rehab som hon hade fått eller om jag kunde ge henne krafft grov125 vilket jag har hemma. Veterinären tyckte det var helt ok med krafft grov 125 vilket jag tycker ger lite mer hull på hästar som är svårfödda. Är din häst i gott hull nu jämfört med innan?

Sen vi gick över till Rehab så gick hon upp nästan 50kg på 3 veckor och hon har varit ganska jämn i hullet hela tiden..

Har du någon aning om vad höet har för värden?
Det är en förutsättning att få veta det för att kunna ge ett någerlunda vettigt svar om vilket foder du ska komplettera med.

Liknande trådar

Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 095
Senast: Soffan74
·
Hästvård Hej ! Jag har en tanke om min ponnys kraftfoder. I dagsläget äter hon såhär: Morgon 2kg Hösilage + 0,5 kg FC avel ( stall ägarens ända...
2
Svar
22
· Visningar
2 073
Foder & Strö Jag rider en 23 år gammal ponny, maxad C, som har svårt att få i sig höet. Kraftfoder är inga problem. Hästens tänder är kollade av...
Svar
16
· Visningar
8 538
Foder & Strö Hej. Jag skulle behöva lite foder tips. Så som det ser ut idag så äter min häst granngårdens egna original pellets och han får ca 1kg...
Svar
5
· Visningar
1 240
Senast: mahlmt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Vad läser du just nu?
  • Årets matbluff

Hund, Katt, Andra Djur