Istället för havre?

josefinefreed

Trådstartare
Om man ger en häst krossad havre, 1kg/dag, för proteinets skull, men hästen blir lite prillig av det, vad kan man då ersätta havren med? 1kg lucern? Något annat? Obs vill inte ha färdigfoder!

Som sagt, det är för proteinets skull.

Sv: Istället för havre?

Om man ger en häst krossad havre, 1kg/dag, för proteinets skull, men hästen blir lite prillig av det, vad kan man då ersätta havren med? 1kg lucern? Något annat? Obs vill inte ha färdigfoder!

Som sagt, det är för proteinets skull.

Om du ska ge mer protein så finns det bättre alternativ än havre. Lusern är ett mkt bra foder som jag tycker att mina hästar har mått mkt bra av. Annars finns det andra proteinfoder. Om du inte vill ge färdigfoder (vill inte jag heller) så är soja ett bra alternativ (utom att det inte är miljövänligt).
Om jag vill höja proteinet ger jag lusern i första hand och sedan fyller jag på med soja om det behövs.
Lusern kan man ge mkt av. Det är ett grovfoder. Soja är ett koncentrat så man får vänja in det långsamt.

Jaha okej. :) Men vad är det i havren man vill åt förutom protein?
Hur mycket kan man ge av soja då?

Havre ger i första hand energi, och är inte speciellt lämpligt om det är proteinet man vill öka. Lucern är ett bra alternativ!

Jaha oki, ja hon har ju tillräckligt med energi tkr jag.. Så lucern skulle nog kunna vara ett alternativ då, i övrigt får hon korn och betfor. Får prova mig fram lite =)

Det bästa är om du räknar ut en foderstat för hästen. Det verkar som om du gissar vad du ska ge den. Om den tex får för mkt eller för lite energi märks främst av om den blir tjock eller ej. Du kan gå in på ngt av de program som finns på internet. Där kan du mata in vilka värden du har på fodret, vilken typ av häst du har osv. Eller köp en bok och lär dig hur man ska göra.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Nu kommer en sån där okunnig fråga. Men vi skall iväg på kurs över dagen. Hästarna går på gräs så har inget hösilage vi kan ta av...
Svar
8
· Visningar
1 045
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka