Istället för egen häst!

H

horse_tjej

Hej! Jag undrar om man kan skaffa foderhäst/medryttarhäst när man har ridit i 1 eller några år?? Än så längre har jag bara ridit i lite mer än en termin, men jag tycker det är jätteroligt och jag älskar hästar jättemycket!! :bow:

Tror ni att jag kan bli medryttare på sommarlovet?? :rofl:
Det skulle vara så roligt!
För jag tror att jag ska bli skötare på en häst på min ridskola! Då hinner jag ju lära mig lite om hur man sköter hästar också.

Är det lättare att vara medryttare än att till exempel hyra sommarhäst?

Hur längre tycker ni man ska ha ridit innan man skaffar en egen häst eller en egen ponny?? ;)

Och så har jag en liten fråga till! Är jag för lång för att rida på en häst som är ca 143 cm i manken om jag är 168 cm och väger cirka 54 kg??

Det var mina frågor!! :D :idea:

Hej hej

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Istället för egen häst!

horse_tjej skrev:
Hej! Jag undrar om man kan skaffa foderhäst/medryttarhäst när man har ridit i 1 eller några år?? Än så längre har jag bara ridit i lite mer än en termin, men jag tycker det är jätteroligt och jag älskar hästar jättemycket!! :bow:

Tror ni att jag kan bli medryttare på sommarlovet?? :rofl:
Det skulle vara så roligt!
För jag tror att jag ska bli skötare på en häst på min ridskola! Då hinner jag ju lära mig lite om hur man sköter hästar också.

Är det lättare att vara medryttare än att till exempel hyra sommarhäst?

Hur längre tycker ni man ska ha ridit innan man skaffar en egen häst eller en egen ponny?? ;)

Och så har jag en liten fråga till! Är jag för lång för att rida på en häst som är ca 143 cm i manken om jag är 168 cm och väger cirka 54 kg??

Det var mina frågor!! :D :idea:

Hej hej
Hej! Jag tror du gör klokt i att bli medryttare/ skötare innan du har hand om en häst helt själv (hyra eller ha foderhäst). Då har du troligen också hjälp av ägaren som också rider hästen och när du stöter på problem kan denna hjälpa dig. Man lär sig MASSOR på att rida en bra läromästare, men att ha det fulla ansvaret själv efter 1 års ridning kan vara lite väl tufft tror jag. Börja som skötare/medryttare så får du lära dig lite pö om pö!

Visst kan du rida en 143 cm häst! Det beror på vem du frågar i och för sig. Din vikt är ju inte särskilt hög, men i vissa sammanhang tycker en del att du kanske är oproportionerligt lång ändå. Men vad spelar det för roll så länge du inte tävlar?

Själv har jag islänning på ca 140 cm och är 165 lång. I islandshästvärlden så är vi alla "för långa" för våra hästar! :D

Sv: Istället för egen häst!

Jag tycker att det låter som en bra idé att först bli skötare på en ridskolehäst. Då får du lära dig att ta hand om en häst från grunden.
Sen kan du bli medryttare men akta dej för att rida utan instruktör för mycket i början. Att lära sig någonting nytt tar inte så lång tid men för att ändra ett redan inlärt beteende tar det minst 1000 gånger!

Hur länge man ska ha ridit innan man skaffar egen häst går inte att svara på. Det är väldigt individuellt hur mycket man kan när man har ridit X antal år. Men man ska väl kunna klara av den tilltänkta hästen i "alla" situationer.

Först när man börjar inse hur lite man kan börjar man förstå vad ridning innebär! ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
882
Senast: Andromedae
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 140
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 959
Senast: zarmino
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama