Istället för dressyrspray?

Petruska

Trådstartare
Hemma har jag med ganska goda resultat använt så kallad Dressyrspray (jag tror att någon variant har hetat Fyspray, men jag är inte säker) på den soffa som jag inte vill att katterna river sönder. Det har gått bra, de river på den andra istället. :D

Men nu kan man inte köpa den där sprayen längre, på grund av någon sorts nya regler från Kemikalieinspektionen.

Jag undrar om det finns någon annan produkt som har samma effekt: man applicerar den på de textilier man vill skydda från kattklor, och det fungerar?

Jag har i teorin helt klart för mig hur kattuppfostran på det här området ska gå till, och det är helt enkelt inte ett alternativ. Jag är på tok för lat, och hemmets kattansvarige tycker inte heller att det är värt besväret. Dressyrsprayen har varit en mycket bra ersättare för all den uppfostran som annars hade krävts.

Så kära alla: hur skyddar ni era möbler från kattklorna med minsta möjliga arbetsinsats?

PS. Katterna har en klösmöbel, som de använder, men de använder annat också.

Sv: Istället för dressyrspray?

aluminiumfolie eller ett till klösträd placerat ivägen för det stället dom gärna vill riva på, det har funkat rätt bra hemma hos mig iallafall.

När du säger det så står klösträdet strategiskt nära en mycket frestande högtalare, och det går bra.

Just framför soffan känns lite mer - svårmöblerat. Fast det kan nog se kul ut med lite aluminiumfoliedekorationer på armstöden! Apelsinskal, är ju också ett förslag man ofta får. Men ur inredningssynpunkt känns ju inte det heller helt optimalt. :D

Hehe ja det kan ju vara lite knixigt att få till det.. :)
Apelsinskal har jag testat, det funkar inte på mina katter. Den ena tuggar på det och den andra ligger bredvid det och nosar... hehe.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka