Istället för att rida..?

J

Jenkoo

Min häst får tyvärr inte ha sadel eller en körgjord eller liknande pga sår hon har över kroppen. Ska nu motionera henne på andra sätt i 10 dagar.. Longering är ju ett alternativ och sen är det slut på ideer..

Ut och gå kan jag ju alltid göra, men jag skulle vilja ha fler tips vad ni brukar göra med era hästar..

Sv: Istället för att rida..?

Tömköra, löshoppa, gå på promenader...

Handshäst (förutsätter ju dock att man har en till häst;) ), löslongering, joggingturer, tömkörning i skog eller på bana, öva skolor för hand, ex öppnor och slutor.

horseman ship kan du ju göra. Sen har du tömkörning och löshoppning.

Du kan tömköra även utan gjord! Arbete vid hand är alltid nyttigt. Lek med bommar (tänk övningar man brukar göra med westernhästar i en av grenarna--- vad den nu heter. När bommar ligger som L och så vidare), öva skolor. Ut och promenera! Nyttigt för både dig och hästen.

Det går inte att rida barbacka då? Eller blir det tryck på såren på så sätt då också? Hoopas du kommer på något bra!

Ellinor * skrev:
Det går inte att rida barbacka då? Eller blir det tryck på såren på så sätt då också? Hoopas du kommer på något bra!

nej.. jag fick inte rida barbacka heller för risken av irritation.

Men tack för alla tips.. Idag blev det lite promenad på ridbanan, men lite markövningar. Problemet är då att hon bli rastlös så snabbt och sen är det omöjligt att få hennes uppmärksamhet..
Envis ponny :devil:

Jag brukar cykla med mina hästar ibland.

Jenkoo skrev:
nej.. jag fick inte rida barbacka heller för risken av irritation.

Men tack för alla tips.. Idag blev det lite promenad på ridbanan, men lite markövningar. Problemet är då att hon bli rastlös så snabbt och sen är det omöjligt att få hennes uppmärksamhet..
Envis ponny :devil:

Det där med rastlöshet och ouppmärksamhet.
Jag tror ni skulle vinna på att gå på en ledarskapskurs. Tex NH eller trick-training. Du som bor på Gotland, du har ju bla. Hanna Engström, Lolle Hoas, Fredrik Bogren och Kaupre Ridsport (som ordnar kurser i trick ibland).
Du skulle garanterat få ett nytt liv tillsammans med din häst!
Lyckost att bo på samma ö som Tornamentum, och dess skickliga medlemmar på området!
Ta ut någon av dem, som bor närmast dig, till din gård, och få en lektion!

Nicke skrev:
Jag brukar cykla med mina hästar ibland.

Cykla?? Oj då.. tror det skulle sluta illa för oss om vi provade det.. Hon är inte så kul att leda.. Hon går dit hon vill för det mesta. :angel: Men det var ett väldigt intressant tips

Nicke skrev:
Det där med rastlöshet och ouppmärksamhet.
Jag tror ni skulle vinna på att gå på en ledarskapskurs. Tex NH eller trick-training. Du som bor på Gotland, du har ju bla. Hanna Engström, Lolle Hoas, Fredrik Bogren och Kaupre Ridsport (som ordnar kurser i trick ibland).
Du skulle garanterat få ett nytt liv tillsammans med din häst!
Lyckost att bo på samma ö som Tornamentum, och dess skickliga medlemmar på området!
Ta ut någon av dem, som bor närmast dig, till din gård, och få en lektion!

Ja.. jag tror att det kan vara bra för oss båda. Tjejen jag hyr stall hos brukar vara hon någon tränare med sin häst. Vet inte namnet på honom men jag skulle ju kunna haka på där..

hehe.. Det är bara att flytta hit det :cool:

gå långa svängar i skogen, klättre för hand, gå över stock o sten mellan träd så häsdten måste tänka till lite ;) var ute iaf en timme, bra för ditt eget flås oxå för jobbigt det är det :)

Förstår inte varför alla bara rider hela tiden o så fort de inte får rida så står det helt still i skallen :confused: finns ju hur mkt sm hels man kan göra med hästen, det är väl en kompis inte en maskin bara rider på.

Jenkoo skrev:
Ja.. jag tror att det kan vara bra för oss båda. Tjejen jag hyr stall hos brukar vara hon någon tränare med sin häst. Vet inte namnet på honom men jag skulle ju kunna haka på där..

hehe.. Det är bara att flytta hit det :cool:

Men se till att du kommer till rätt person.
Det är ledarskapsövningar från marken du behöver. Inget annat.
Och de som brukar vara bäst på sådant är ofta westernfolk.
Plocka ut någon ur ett sådant gäng som du hört goda referenser om bland dina ridkompisar, ring och be honom/henne komma ut till dig för en privatlektion i lugn och ro.
Det kan ändra hela "hästlivet" :)

Bison skrev:
Förstår inte varför alla bara rider hela tiden o så fort de inte får rida så står det helt still i skallen :confused: finns ju hur mkt sm hels man kan göra med hästen, det är väl en kompis inte en maskin bara rider på.
:bow: :bow: :bow:
Du blev just min nya idol!

haha tack ;)
Men jag fattar bara inte varför alla blir så ställda när det inte går att rida.
Jag är ofta ute o knatar i skogen med min häst, ibland när jag möter bekanta från stall i närheten fråga de om han är skadad eftersom jag inte rider :confused:
Man får ju en helt annan kontakt när man gör mer än bara rider :)

tömkörning, promenader, löshoppning, löslongering/bus i ridhus/på ridbana, släpp hästen lös och låt den leka själv!

med min förra häst som var konvalescent ett tag lekte vi mycket i ridhus och ute i skogen.
experimenterade med ledarskap (hur lite kan jag ha på hästen och den följer/lyder mig ändå etc),
lekte "gömma morot" där jag placerade små morotsbitar på hinderstöd och bomhållarna som hon fick leta rätt på!
som sagt, promenader, små "hinderbanor" att ta sig igenom där du leder hästen etc etc...

eller varför inte: ut och ät gräs! hur härligt som helst att bara ta en ledig dag och låta hästen beta vid hand, vänja den vid sommarbetet och så!

Jenkoo skrev:
Min häst får tyvärr inte ha sadel eller en körgjord eller liknande pga sår hon har över kroppen. Ska nu motionera henne på andra sätt i 10 dagar.. Longering är ju ett alternativ och sen är det slut på ideer..

Ut och gå kan jag ju alltid göra, men jag skulle vilja ha fler tips vad ni brukar göra med era hästar..

Får man vara nyfiken och fråga vad som hänt med din häst? Varför har den sår över hela kroppen?

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
234
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 819
Senast: JohannaB
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
538
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 619
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur