Istadig osm en åsna!

Welsh

Trådstartare
Har ett sto som retar gallfeber på mig. Hon har en stor dos av åsna i sig trots att hon är renrasig. När jag tömkör henne så går det itne att byta varv eller svänga henne, kan även hända i ridning, hon fryser fast och kör upp huvudet sen står hon där. Har man sett en bild på en åsna som verkligen kört ner hovarna i backen och inte går att rubba, ja då ser man mitt ena cobsto. Jag blir galen! Inget hjälper, det enda som man i detta läge kan göra är att leda fram henne en bit och hoppas på att hon inte stannar igen. Kan tillägga att hon är inkörd och vi har tragglat detta länge nu. Hon bara vill inte jobba på ridvolten, inte i någon gångart, är 13 år.

har svårt att tro på det där att en häst bara ÄR istadigt helt utan anledning.
Om hon enbart beter sig sådär på volt borde det ju finnas en anledning till det.
Har hon ont?
Är hon helt enkelt för stel för att orka med att utföra det du begär av henne?
Förstår hon vad DU menar, är du tillräckligt bra för att inte göra henne helt förvirrad? Gör hon likadant när någon annan försöker?

Tror som sagt att du kan lösa problemet om du hittar orsaken. Hittar inte du orsaken själv tycker jag att du ska ta dig kunnig hjälp för att göra det. Kanske gör du något enkelt fel som du inte tänker på... kanske har hon ont någonstans som gör att just volter blir extra jobbigt. Kolla upp henne, och dig :).

Nej nej inte volter utan på rakt spår på ridvolten. Hon vägrar att byta varv. Oavsett hur vi ä gör så vill hon inte byta varv. Idag var lycka total när hon gjorde snett igenom UTAN att stanna innan nya hörnan. När vi rider ut så kan hon helt plötsligt stanna och vägra gå fram trots att hon har sällskap som går framför. Det är bara att hoppa av och leda igång henne för att sedan sitta upp igen och hoppas att hon inte stannar en gång till. Varför :confused:
Hon gör precis lika dant när vår körinstruktör tömkör henne. Jag börjar tro på att det är en förklädd åsna jag har köpt. Hon är utredd i hela ryggen och benen så var hennes onda sitter vet jag redan.

Inget märkbart fel med den. När vi köpte henne så hade hon stått i flera år och jag undrar om hon inte tycker att vi är jobbiga som kräver saker av henne. Inte för att jag tycker att det borde vara så krävande att i skritt byta varv men hon tycks tycka det.

:rofl: :rofl: :rofl:

hennes dotter var precis likadan unde åren 3-4 alltså under inridningen, trotsig utan dess like!! Jag stod oxå handfallen, bortskämd som jag var med snälla ponnyer annars. men hon stod där och stod, man kunde nästan se ciggen i ena handen och den nonchalanta uppsynen "gör du vad du vill, jag står här och tar en liten rök sålänge" la jag körpisken på henne så slog hon rakt ut. det var under hennes värdighet att bli hanterad, rygga gjorde hon jättebra när jag sa Gå Fram! Fröken Tvärtom helt enkelt... :cool:

hon blev bättre efter ca ett halvår, håll ut!!

Skönt att höra att det finns hopp om livet. Igår var jag nära att göra köttfärs av henne. Hon har ett fint bett i ena örat :onär jag blev så frustrerad över att inget fick henne att bli "vanlig" igen. Inte änns ett bett i örat bekymrade damen. Hon körde upp sitt huvud högre och grävde ner hovarna djupare, pisk - den skiter hon i. ÅHHHH jag blir frustrerad bara jag tänker p det. Var det inte din mamma som ville ha henne! jag ska nog ta ett snack med henne :devil: Vem vet nästa sommar kanske hon står i DITT stall istället he he :devil: :devil: B.B drar till Öland om 3 veckor till Bostorp.

jag ska omedelbart länka denna tråd till min mor!

Jag såg att du hade annons på B.B? skall hon betäckas eller är hon såld?

Utlånad till att börja med, sen får vi se. Vill veta att de verkligen gillar henne innan jag säljer. Drar ner lite på hästantalet inför vintern. Ska ju snart ha en bebis till :D Om Sunny inte blir helt okej i sina ben så får ni gärna låna henne nästa sommar för att ta ett föl på. Nu är hon betäckt med Savoy. Vet var noga med att försäkra mig om att det inte var något att oroa sig för ang avel.

;)Nu är mamma på plats. Hon är så välkommen.Viss erfarenhet av dottern har vi ju, och det blev riktigt bra till slut.Men lång väg dit hän. :banana:

Som sagt, vi ska rida (om det går) igång henne under hösten med order från veterinär och sedan ska hon åter på kontroll för sina kotor. Tål hon inte igångsättningen så lånar/säljer jag henne gärna till er för enbart avel. Det skulle vara synd på en så pass fin häst i grunden om hon inte gick att få igång. Hon är ganska bortskämd och ouppfostrad och tror att hon kan göra precis som hon vill. J.Becker fick nästan spel på henne första 15 min på kursen vi hade för honom. Hon lärde sig snart vart skåpet skulle stå när det gällde honom. Mig gör hon inget mot bortsett från fryser fast i backen men mina stalltjejer går hon precis vart hon vill med i grimma. Hon är inte elak men går sina egna vägar. Hon är verkligen en tredje sortens cob, inte liknågon av mina andra. Cool där B.B är stressad och stressad där B.B är cool. Ida är alltid cool. Jag tror att hon blir bra när hon anpassat sig och insett att hon inte är bossen längre. I hagen är hon lägst. Ida och B.B gjorde processen kort med henne redan första gången de träffades. Nästa vecka ska vi försöka spänna för henne och skritta ut med maratonvagnen. Det blir nog bäst att ha en ponny som visar vägen före :Doch minst en xtra groom som kan dra åsnan framåt om det behövs. 4 valium till mig och en stor portion tålamod och gott om tid :rofl:

Lycka till med henne. Det handlar nog bara om tid. Umgås mycket med hene. Hon kanske inte har haft det så kul precis. tycker ändå att jag känner igen en del drag på dottern. Bla. det här med att gå sin egen vär. Lill stumpan kan gå helt snällt, lugnt och fint brevid oss på väg till stallet tex. Sedan bara hon gör en liten böjning på nacken när man minsta anar nåt. Så bara går hon, man har inte en chans att hänga med, hon bara knallar på. (trav) För att sedan stanna 5 meter bort och stå och vänta på att bli tagen. Underlig grej.Men oförarglig.Om mamman är lika sin dotter :love: kommer du att få jordens bästa kompis sen. Ha tålamod. :bump:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka