Islänningar tvingas avliva sina hästar

Sv: Islänningar tvingas avliva sina hästar

Usch vad tragiskt. Jag tyckte det var jobbigt att man fick ta tåget istället för flyget. Det är ju ingenting. Jag lider verkligen med islänningarna. :cry:

Vilket slöseri!!
Flytta - höfodra?

:cry:
Mycket sorgligt!

Jag har bara väntat på att det här skulle komma och har blivit ganska irriterad på folk som gnäller högt för att de kommer hem senare och/eller får krångla.
För de som lever där handlar det om liv och död, man har säkerligen inte råd att få dit hö i sådana mängder under så många år som kan komma att behövas.

Jag tycker fruktansvärt synd om islänningarna, både människorna och djuren.

men alltså, enligt vad islänningarna själv har sagt så är det en mkt mkt liten del av landet som är så drabbad av askan. det måste ju gå att få foder från resten av ön?? eller sälja hästarna till fastlandet eller andra delar av landet. lite väl lättvindigt att bara skjuta av alla. :crazy:

Det finns säkert många som tittar på alternativa lösningar också, men det är väl inte lika intressant att rapportera om.

Men hur lätt är det, landet är/har varit i en svår ekonomisk kris, enormt mycket finfina hästar har sålts utomlands som ingen trodde någonsin skulle lämna Island, för uppfödarna har inte haft något val, köparna har kunnat välja och vraka.

I de områden som faktiskt drabbats hårt av askan så är ju gårdarna utslagna i och med detta. Växer inget gräs kan inte djuren leva, inga grödor sås, människor kommer att få lämna sina hem och stå på bar backe, troligen skuldsatta. Jag tror inte de fattar beslut om att ta bort hästarna med lätt hjärta.

Ajaj :( så hemskt. kan bara tänka mig vilken jobbig sits dom är i :cry:
inte bara för avlivningen utan allt annat också... usch!!

KL
Det är ju inte slut än , andra sidan av Island kanske också drabbas och då blir det svårt att hjälpa varandra.

Så otroligt sorgligt... :cry: Dumma naturkatastrofer!!! :mad:

kl

Men vänta lite nu. I uppdateringen står det att de inte slaktas?? Vad ska man tro?

Jag antar att man får vänta o se hur illa läget blir - blir det inte bättre snart kan jag tänka mig att en eller annan häst stryker med... Men lättar det snart kanske det inte behövs! *hoppas*

Uppdateringen känns mer trovärdig än att de börjar avliva hästar till höger och vänster redan nu.

Eftersom jag följer de isländska nyheterna kan jag meddela att de hästar som slaktas är hästar som hela tiden varit meningen att de ska slaktas, de har bara tidigarelagt slakten med någon månad. Bönderna i det drabbade området har blivit lovade hjälp från staten (de har redan börjat rensa sina marker med hjälp av bla räddningstjänsten och så hoppas de på regn). De har ordnats med alternativa betesmarker i sommar och höfrågan diskuteras.
Vulkanen har lugnat ned sig avsevärt och för tillfället är de flesta vid gott mod, skulle vulkanskrället börja spruta aska igen blir det förstås besvärligt.

Hästar och får är relativt enkla problem att lösa, svårast blir det nog för mjölkproducenterna som ju är beroende av lagården för mjölkning osv, kossorna kanske får hoppa över betet i år...

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En häst skadades så svårt att den fick avlivas under pågående ridlektion på en ridskola i Blekinge tidigare i veckan.
Svar
1
· Visningar
149
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En häst fastnade i ett kärr och drogs upp med hjälp av räddningstjänsten. Dessvärre var hästen så medtagen att den senare behövde avlivas.
Svar
2
· Visningar
608
Senast: SiZo
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Stigande kostnader gör att fler tvingas sälja sina hästar. Maria Dahl tror att utvecklingen kan hota svensk ridsport, rapporterar P4...
Svar
0
· Visningar
697
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En häst i ett stall i Vadstena blev så pass sjuk att veterinären tog beslut om att avliva den. Efter provtagning konstaterade man att...
Svar
0
· Visningar
461
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama