Islänning och pälsfällning

Seabaz

Trådstartare
En lite konstig fråga kanske...

Har islänningar jobbigare att tappa vinterpälsen än andra raser?

Har suttit och kollat på unghästbilder på islänningar här ikväll och främst på bilder tagna i sommar på 1-2 åriga pållar.
Många är "tussiga" fast bilderna är tagna mitt i sommaren?

Beror detta på något speciellt?

Jag har en island/ponny-korsning född 09 som är väldigt "ullig" och jag funderar på om det brister någonstans i foderstaten för honom men vill höra mig för här först om ni har några idéer eftersom jag ser fler som är långhåriga...?

(innan någon hinner påpeka, hästens allmäntillstånd är toppen och han är träckad och avmaskad efter konstens regler ;) )

Sv: Islänning och pälsfällning

1-2 åringar brukar vara lite "tussiga"..
Äldre hästar brukar ha tappat vinterpälsen helt i juni ungefär.

Min har precis blivit av med all päls. Han hade lite vinterpäls kvar under magen ändå fram i juli, nu är det inte många strån kvar av vinterpälsen.

Iofs var det ju väldigt lång och kall vinter i år, och min häst är lite äldre, 21 så det kanske påverkar lite.

Men när tränaren var hos oss i juni så hade han fortfarande en hel del vinterpäls kvar på magen framförallt, och bakbenen. Han fällde fortfarande en hel del. Men då sa min tränare att hon hade sett flera hästar (framförallt islänningar) som hade mycket mer kvar än vad min hade.

Min fäller nånting nu och jag vet inte om det är sommar- eller vinterpäls.

Att unghästar inte har tappat sin päls hänger ofta samman med att de inte tas in och borstas av, utan de fäller sin päls själva genom att rulla sig osv. Ofta kan de se riktigt skabbiga ut, trots att det inte är något fel.

Min ser inte skabbig ut på något sätt och han borstas med piggborste och vanlig rotborste i alla fall två gånger i veckan...

Han har som tjock ull över hela kroppen, enda stället han har "riktig sommarpäls" är runt ögonen?

Jag har funderat på om det är fölpäls? Men den tappar dom väl bara några månader efter födseln senast?

Han är född maj -09

bilder från idag:

20100726138.jpg

(han är inte kal på låret som det ser ut som, det är nog mobilkameran som spelar ett spratt)

kotts.jpg

Det är verkligen tät päls och "lång" som man kan gosa in fingrarna i... vet inte om det syns jättebra eller?

Men nu menade jag en häst under fällning, de kan se riktigt skabbiga ut.

Han ser mesr ut som fölpäls än att han inte fällt vinterpälsen ännu.
MItt föl som är ca 2 månader börjar se sån ut nu, när hon börjar fälla i ansiktet, fölpälsen....

Jag hade nog funderat på om det är fölpälsen, varför vet jag dock inte, eller om han faktiskt har någon brist som gör att han inte fällt ännu....

jag brukar kalla aringar trasselsuddar och raggsockor... manga ser doroliga ut, halvskabbiga o dana... tror som nagon annan skrevs att det har en del med att gora att de inte borstas lika notoriskt som de som ar gamla nog for att ridas - men misstanker ocksa att det ar sa mkt med vaxtperioder och allt annat skoj som hander i kroppen pa unghastar att deras kropp "glommer bort" palsen sa att saga..

gissningar, men baserat pa vad jag sett hittills.

Det kan du ju faktiskt ha rätt i!
Han har växt en hel del senaste 2 månaderna faktiskt, både på höjden och bredden (inte bara magen ;) )

betet är inte det kraftigaste men han får lite extra lucern och mineraler när jag har honom i stallet ett par gånger i veckan.

Det ar vad jag tror i alla fall :) Sen kan sakert nagon av veterinarerna eller allvetarna har komma pa mangder med argument pa nagot hall... ;) Sa lange de ar pigga o glada, hovarna ser bra ut, de vaxer vettigt, haller hullet o allt sant tror jag inte eg man behover oroa sig sardeles for palskvaliten den dar forsta sommaren som "tonaring".. :)

Som du säger, allmäntillståndet är ju jättebra hos lillen, jag undrade mest bara om det var typiskt islandshästar eller så. I 09-tråden på avel så ser alla andra åringar (mest halvblodstyper) så himla smäckra och glansiga ut :p

Å andra sidan så verkar inte min lilla lika bekymrad över bromsar som de andra pållarna i hagen... Antar att dom inte ger sig in i hans ull i första taget ;)

Men jag håller ett extra öga på honom ändå såklart! (det gör man väl alltid på sina egna hästar)

det kan nog ha med att gora att "halvblodsfolk" har den dar forkarleken for tacken ;) kan beratta att jag sett saval kvartingar som halvblod som shettisar se ut som raggsockor... Men sa blev jag ocksa tillsagd en gang i tiden att min hast inte kunde vara ett Riktigt halvblod - for halvblod kunde inte satta vinterpals........... Piiiiiinsamt okunnigt av en manniska som haft halvblod i god knows hur lang tid.. lol

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka