Islandsunghingst

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare iziz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 979
I

iziz

Hur länge vågar man ha sin unghingst gå tillsammans med andra ston? Har hört att de kan börja betäcka redan vid 6 mån!! Gäller det även islandshästar eller är de lite senare av sig?? :confused: När flyttar ni över era små hingstar till hingstflock? När brukar Ni tidigast kasterera dem?

Sv: Islandsunghingst

De flockar jag känner till vill inte ha avanda hingstföl kvar, dessa får gå i en egen blandad flock. Ja det är riktigt att de kan betäcka, i de flesta fall händer inget fast det har hänt att olyckan varit framme med betydligt yngre än så. :crazy:

Boj skrev:
De flockar jag känner till vill inte ha avanda hingstföl kvar, dessa får gå i en egen blandad flock. Ja det är riktigt att de kan betäcka, i de flesta fall händer inget fast det har hänt att olyckan varit framme med betydligt yngre än så. :crazy:

Såg nyligen en 3-månaders knapstruphingst, som absolut inte var avvand, betäcka! Nåja, ingen islänning, men det finns all anledning att se upp med unghingstar! En del vaknar väldigt tidigt. I mars det år de fyller 1 vaknar många till liv och då bör de inte gå bland ston längre!

För några år sedan fick vi en liten hingst i stohagen, stoet var nyinflyttad och tjuvbetäckd utan ägarens vetskap. Denna lilla hingst började betäcka stona redan vid 4-6 veckor, fast han inte nådde på alla så var det ett evigt klängande med skinnflådda rumpor som följd. :crazy:

Där jag har min lilla tjej går alla avvanda föl (ston och hingstar) tillsammans fram till 1 maj det året de blir 1 år. Därefter delas de upp och får gå på bete med sto resp hingsflocken. När jag stod och studerade "fölflocken" i våras verkade det mest vara stona som ville betäcka varandra.

Jag kan berätta att en mycket känd instruktör och tävlingsryttare fick ett av sina ston betäckt och dräktig utav en 6-månaders hingst, och jag har hört talas om fall där pappan var yngre än så. Nu tillhör ju inte det vanligheterna, men man bör alltså känna till riskerna även i tidigt stadium. Jag skulle däremot INTE låta ston och hingstar gå tillsammans efter avvänjning, men det är min åsikt och är inte ensam om den heller. :angel:

Som de tidigare har svarat: vid avskiljning från stoet är det bäst att dela upp könen fram till ev kastrering i vart fall.

Ettåringar kan kastreras, det är vanligt, ibland till och med lite tidigare.
Personligen sparar jag gärna med kastreringen till senare (tre år) om det finns möjlighet att ha dom i hingstflock.

Marita

Båda mina hingstungar gick med sto o fölflocken till de var ca 9-10 månader.

Kan bli dyrt att ha dem tillsammans med ston... Har nyligen hänt en granne.

Kastrera kan du egentligen göra så fort kulorna är nere. Jag har vant av mina hingstföl vid ungefär 6-7 månaders ålder och de släpps in till de andra hingstarna direkt, har inte varit några problem hittills.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
464
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
1 022
Senast: Freazer
·
Småbarn Hej, Önskar lite input här men om ni ska döma och ge kommentarer om hur taskigt det är att inte låta barnen sova med föräldrar kan ni...
Svar
17
· Visningar
1 025
Senast: Blyger
·
Övr. Katt Jag har en exotic idag som alltid varit innekatt, 4 år. Hon är numera kastrerad och har börjat gå ut med gps, och när jag och hundarna... 2
Svar
35
· Visningar
1 882
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka