Islandsträns till "Vanlig" häst??

Martina_m

Trådstartare
Har ni haft ett islandshästträns till er "vanliga" häst?

Är sugen på att köpa ett islandshästträns till mitt lilla halvblod som brukar ha cob i vanliga träns och full i Hööks-träns. Kan ett sånt passa tro?

Och det där med käkremmen, hur viktig är den?
Och tyglar som ingår, är de väldigt korta?

Sv: Islandsträns till "Vanlig" häst??

Jag har en isis pch köpte nyligen ett vanligt cob-träns. Storleken funkade fint. Tyglarna borde vara ungefär lika länga som andra. Käkremmen på mitt nya vanliga träns skar jag av så jag som isisryttare förstår inte ens poängen med den :P

Jag hade islandsträns på min ponny ett skede, mycket bekvämt då man inte behövde spänna någon käkrem ;) Samma träns var på travaren förra sommaren, fungerade ypperligt. Nu har travaren ärvt ponnyns "engelska" träns då ponnyn fick ett enöras westernträns utan käkrem. Käkremmen är nog mest i vägen tycker jag, och att ha spännet i nacken i stället för vanliga sidostycken är mycket stilrenare :angel:

Jag kan tillägga att Hööks-islandstränsen är ganska stora, den inställbara nosgrimman sen igen är ganska liten, mer ponny-size, den gick iaf inte på travardamen med cobhuvud..

Senast ändrad:

I mitt stall finns en "vanlig" häst (smäcker arabkorsning) med islandsträns, funkar jättebra, käkrem har inte behövts på den hästen. De flesta islandsträns är i cobstorlek men kan justeras rätt mycket. Tygellängden varierar dock, vissa är normallånga medan somliga är betydligt kortare så det är svårt att säga.

Jag hade islandsträns på min ponny ett skede, mycket bekvämt då man inte behövde spänna någon käkrem ;) Samma träns var på travaren förra sommaren, fungerade ypperligt. Nu har travaren ärvt ponnyns "engelska" träns då ponnyn fick ett enöras westernträns utan käkrem. Käkremmen är nog mest i vägen tycker jag, och att ha spännet i nacken i stället för vanliga sidostycken är mycket stilrenare :angel:

Jag kan tillägga att Hööks-islandstränsen är ganska stora, den inställbara nosgrimman sen igen är ganska liten, mer ponny-size, den gick iaf inte på travardamen med cobhuvud..

Nosdelen är jättestor på det träns jag köpt från hööks... såklart :cool:

Jag köpte ett rundsytt remonträns från Hööks till min förra häst (islandsträns). Hon hade stor cob/liten full (långt huvud men smal näsa, typ).
Nosgrimman passade jättebra (det var svårt att hitta remont med tillräckligt kort nosdel), pannbandet var för kort, och tyglarna för korta.
Men nosgrimma+nackstycke passade iaf toppen.

Ok, men låter ju bra!
Min häst är ju oxå cob/full och det är det rundsydda från Hööks som jag funderat på. Och det är ju nosgrimman man är lite orolig att den inte ska passa. Och som du säger, remontnosgrimmorna är ofta lite långa vid nosen så det blir knöligt vid bettet. Tyglar och pannband går ju alltid att byta ut.

Jag har det tränset och det är ett av mina sämsta köp. Jag köper typ alltid billiga träns men det här färgade av sig, nosremmen var superlång och läderkvalitén på tyglarna var fruktansvärd. Sen kan ju säkert kvalitén variera, men jag är inte alls nöjd.

Nackdelen med den nosgrimman är att det blir bökigt om man ska ha den ihop med vanligt träns (rundsydd även uppe bakom öronen så att säga).
Pannbandet sitter fast med resten.

Islandshästar har ju ofta en massa burr både framför o bakom nackstycket som håller tränset på plats. På en tunnhårig släthårig häst som är lite svettig finns det en risk att tränset glider av om man har lite otur.
Händer då o då på hopptävlingar trots käkrem....

Islandshästar har ju ofta en massa burr både framför o bakom nackstycket som håller tränset på plats. På en tunnhårig släthårig häst som är lite svettig finns det en risk att tränset glider av om man har lite otur.
Händer då o då på hopptävlingar trots käkrem....

Fast jag har ju haft islandsträns på andra hästar också å inte har de lossnat för det...

De flesta har ju ändå käkremmen påtok för löst spänd för att den skulle fylla ngn funktion iaf...

Jag har heller aldrig varit med om det vid avramling. Däremot vid körning, svettig häst med små öron som skakar på huvudet o hela tränset åker av.
O som jag skrev ovan, på tävling har jag sett det ett antal gånger.

Senast ändrad:

Nosdelen är jättestor på det träns jag köpt från hööks... såklart :cool:

Jodå, det "kompletta" tränset jag köpte därifrån hade en enorm nosdel, nackremmen var också jättelång, medan pannremmen var kort som en.. ja vad man nu ska kalla det.

Nu skrev ja om den speciella ställbara lösa nosgrimman som finns där, den är väldigt liten. Grimman i det "kompletta" tränset var enorm jämfört med den ställbara.

För er andra, enda gången som jag tappat tränset var med ponnyns enöras westernträns då jag hade det med hackamore. Ponnyn kliade nosremmen mot benet, och där blev också tränset. Med bett har inget träns ännu ramlat av, möjligen ett med käkrem om jag minns rätt.

Senast ändrad:

Har ni haft ett islandshästträns till er "vanliga" häst?

Är sugen på att köpa ett islandshästträns till mitt lilla halvblod som brukar ha cob i vanliga träns och full i Hööks-träns. Kan ett sånt passa tro?

Och det där med käkremmen, hur viktig är den?
Och tyglar som ingår, är de väldigt korta?
Det borde ju inte spela nån roll bara man tar rätt storlek och om inte islandshästarna skulle behöva käkrem,varför skulle nån annan ras behöva det? ;)

Liknande trådar

Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
349
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
648
Senast: cowgirl81
·
Gnägg Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
1 245
Senast: ufot
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
550
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka