Islandssadlar och ryggar

T

Thokkadis

Jag har en unghäst som jag snart ska börja rida och jag ska köpa en sadel till henne. Nu vet jag att man inte ska ha e nsån jätte fin sadel i början, men sedan när vi börjar tävla ska jag ju ha något:)
Så nu skulle jag vilja se lite bilder på era hästars sadlar och sadellägen, kommentarer om dem sitter bra eller dåligt,
Skulle bli väldigt tacksam om ni även skriver vad det är för nån sadel oxå;)

Sv: Islandssadlar och ryggar

Jag har en unghäst som jag snart ska börja rida och jag ska köpa en sadel till henne. Nu vet jag att man inte ska ha e nsån jätte fin sadel i början, men sedan när vi börjar tävla ska jag ju ha något:)
Så nu skulle jag vilja se lite bilder på era hästars sadlar och sadellägen, kommentarer om dem sitter bra eller dåligt,
Skulle bli väldigt tacksam om ni även skriver vad det är för nån sadel oxå;)

Jag rekomenderar en Wintec, en med luft i bossurna och i syntet, den är både billig bra och väger ingenting. Använde den på en unghäst jag tränade förut, hon hade kort rygg och jag ville gära ha nån sadel som jag satt bra i och inte vägde mycket, då blev det Wintecen. Den väger ca 4 kilo bara och är jätte lätt ass sköta om. Kostade runt 4 tusen tror jag. Den rekomenderas värkligen:D tyverr har jag inga bilder.

Jag har en unghäst som jag snart ska börja rida och jag ska köpa en sadel till henne. Nu vet jag att man inte ska ha e nsån jätte fin sadel i början,

Det där är lite märkligt resonerat. Är det inte väldigt klokt att köpa en bra och välsittande sadel från början (som passar både dig och hästen) så att hästen redan från början blir positivt inställd till allt som har med ridningen att göra? Begagnat är ofta bra och behöver inte vara så dyrt.

Jag har ridit in ett antal Islandshästar, och ingen av dem har förstört någon sadel. Jag tror inte att de om de vänjs gradvis vid att ha saker på ryggen behöver lägga sig ned och rulla med den på eller liknande.

Det där är lite märkligt resonerat. Är det inte väldigt klokt att köpa en bra och välsittande sadel från början (som passar både dig och hästen) så att hästen redan från början blir positivt inställd till allt som har med ridningen att göra? Begagnat är ofta bra och behöver inte vara så dyrt.

Jag har ridit in ett antal Islandshästar, och ingen av dem har förstört någon sadel. Jag tror inte att de om de vänjs gradvis vid att ha saker på ryggen behöver lägga sig ned och rulla med den på eller liknande.

men det hon menar som jag förstod är att hästen ändrar sej väldigt mycketunder sin uppväxt, och det gäller värkligen att ha en sadel som passar när man precis börjar sitta på hästen och så, men sen kommer hästen att ändra form när den skaffar musklar och liknande och då kommer inte sadeln att passa längre. därför är en Wintec enligt mig bra, väger inte så mycket och man kan ändra järnet där framme också.
men det är jätte viktigt att ha passande sadel från början helt rätt, men man måste nästan byta sedan.
vi fick hem en fel indriden hästför någon månad sen, vi tog dit equiterapeften för säkerhest skull. och så klart så hade hon ont i ryggen för att sadeln inte hade passat. så den faktoren spelade nog oxå in varför hon försökte bocka av. men vargtanden gjorde nog det mesta!
Såman uppmanar ALLA att åka till hästtandläkaren och titta på hästens tänder, har den en storvargtand kan det gå riktigt snett! Men den kan oxå ha underbett/överbett som kan följa en in i döden.

Niljan: Du förstod mig rätt:)
Tack för tipset om Wintec, vet många i "mitt" stall som också har det till sina islandshästar

Niljan: Du förstod mig rätt:)
Tack för tipset om Wintec, vet många i "mitt" stall som också har det till sina islandshästar

varsegod :D wintecenmed lyft i bossurna och i syntet är ju bra för att man vill ju inte precis slänga på en tung sadel på en unghäst, och den wintecen väger lixom ingenting. så det är värkligen en jätte bra sadel.hoppas den passar din häst!:)

sen så kan du ju oxå köpa en bomlös, och den behöver du inte sälja sedan elelr såför att den inte passar, för de´tkomemr den att göra :)

bild finns om du klickar på länker som jag skickade innan, och nedanför den stora bilder ärdetsmå bilder, du ser vilken du ska klicka på.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 136
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 302
Senast: lirco11
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 185
Senast: Rosett
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 487

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka