islandssadel vs dressyrsadel

fia0

Trådstartare
Jag blir galen på det här med sadlar.... Rider en unghäst som är 5 år gammal. Hon har fölat i år och har kvar en finfin mage. Ngn ny sadel innan fölning blev det inte med tanke på att hon skulle ändras så. Jag har inte varit sugen på att skaffa en ny än heller men den jag använder är en katastrof. Sadlade om typ 6 ggr igår och knappt det hjälpte. Efter 2 min sitter jag på halsen igen. Har nu bestämt att det får bli ny sadel trots allt och så får jag hoppas att det fungerar även när hon musklar sig lite.

Det jag funderar på nu är dressyrsadel eller inte. Ni som testat både och på islandshästar tycker ni att det djupare sätet på dressyrsadlar är en för eller nackdel?

Sv: islandssadel vs dressyrsadel

Jag är helnöjd med dressyrsadeln 16,5", (utbytbara koppjärn) jag sitter perfekt och den ligger STILLA...otroligt.
Is.sadel 18" fungerade inte, jag skvallpade runt i den som halkig ål...och dessutom så åkte den fram stup i ett.
Det blir även en dressysadel till den lille 2-åringen när tiden är inne.

Jag föredrar en lite flatare islandshästsadel där man har möjlighet att röra sig något.. Tycker man blir lite "fast" i en för djup dressyrsadel. Älskar min Draupnir!

Jag trivs bättre i dressyrsadlar än islandssadlar men det är ju helt individuellt vad man trivs bäst med.

Jag tycker att de flesta islandssadlar har en tyngdpunkt långt bak i sadeln vilket jag tycker är befängt, gynnar inte mig eller hästen.

Sen finns det ju dressyrsadlar som är mer eller mindre djupa i sitsen, har bred eller smal sits, större eller mindre knävulster osv. Jag har en dressyrsadel som är lite djupare och en som är något flatare och trivs väldigt bra i båda två. Man måste nog prova sig fram lite till vad man gillar.

De dressyrsadlar jag har testat var väldigt djupa i sätet (Zaldi dressyr + någon annan) vilket jag inte gillade. Perfekt sits i skritt, trav o galopp, men lite svårare att rida pass i då jag vill kunna variera min sits något... :) Å andra sidan har jag testat väldigt många islandssadlar jag inte trivs i heller så det beror ju helt på sadeln i sig tror jag!

Lagom är bäst tycker jag... jag vill inte ha en sadel som låser fast mig genom superdjupt säte och monsterstora stöd.

Men jag vill hellre inte ha en superflat sadel så det känns som man sitter och rider i uppförbacke hela tiden och man får känskan av att luta bakåt hela tiden.

Jag har en globus Gloi den är verkligen lagom .. halvdjup i sätet och med halvstora knästöd den är så sjukt skön att rida i och sitter som slimmat efter min häst!

Värd var enda krona:love:

Ja alltså jag har ju valt sadel efter hästens behov, har det då varit en dressyrsadel så får det bli så. Den sista sadeln jag köpte var till Lilleman, här blev det en Jessica Crown vilket får ses som en blandning mellan dressyr och den lite flatare islandssadeln. Så om en sådan passar på din häst, så har du både ock.

vi hittade ingen passlig islanssadel då vi skulle ha sadel till vår runda,kortryggade häst.
det måste ju finnas,men vi hittade inte,o dom som fanns var för dyra. dessutom finns inte många islanssadlar i 17 " vilket är mer än underligt.
vi köpte ne wintec dressyr 17" o den passar bra.och den är inte för djup tycker jag.

Liknande trådar

Islandshäst Eller är de för långa? Har googlat anläggningsyta på alla möjliga sadlar nu och läst alla sadeltrådar på buke. Jag är lite rädd för att...
2
Svar
20
· Visningar
6 179
Senast: Nielaa
·
Islandshäst Är nybörjare på islandshäst och köpte min första islandshäst i april. Tävlar en del med henne och ambitionen där är givetvis att bli...
Svar
8
· Visningar
4 043
Senast: pulkaskurk
·
C
Dressyr Läste om den nu på Globus hemsidan.....det måste väl vara en ny sadel, hur länge har den funnits ute på marknaden? Har inte hört talas...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
34 494
C
Utrustning En lite undran? Vad skiljer egentligen en islandssadel från en dressyrsadel rent generellt? Naturligtvis skiljer det mellan olika märken...
Svar
6
· Visningar
1 776
Senast: TonicWater
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka