Att man gör undantag och låter folk tävla är inte det samma som att officiellt betrakta ponnyer som hästar men av mindre storlek i så fall hade man haft åldersuppdelning när det gäller dressyr inte ålder och storlek. Och som i islandshästvärlden hade uppdelningen gjorts efter ålder inte efter mankhöjd.
Hela ponny/storhästvärlden är uppbyggd kring att ponnyer är barnhästar.
OK, diskussionen drar iväg.
Men det är inte "undantag" som gör att jag får tävla mina ponnyer bland ryttare i min egen ålder. Det är tydligt formulerat i Tävlingsreglementet, bland alla andra "grundregler".
OK, din uppfattning (och jo jag vet att det är fler än du) är att ponnyer är till för barn.
Min - och det är fler än jag - uppfattning är att ordet ponny betyder häst av storlek max 148 cm.
Jag tycker dock att det är intressant att så många islandshästägare verkar bli kränkta av att man kallar djuren för ponnyer. Jag förstår inte behovet av att hävda att de inte är ponnyer - som om man anser sig mindre respekterad för det.
Fast visst, det kan säkert förekomma att man får höra konstiga kommentarer om sitt val precis som med alla andra val även om jag har varit förskonad från sådant.
Jag har väl turen att umgås i fördomsfria häst-kretsar där var och en får välja vad den vill ha för häst utan att någon för den skull blir trampad på. Och det är väl den omgivningen som gör att jag inte förstår varför det är så "hemskt" att hästen är en ponny.
@Askur jag förstår ärligt talat inte varför du vill att folk ska tycka att det är "häftigt" att rida islandshäst - lika lite som det är "häftigt" med någon annan disciplin. Det är väl fantastiskt bra att människor har en syn på islänningar om en väldigt användbar häst som passar både för hobby/promenadridning och för rasspecifik tävling.
Jag skulle personligen gärna se fler islänningar inom "engelska" discipliner också för att visa upp en större mångsidighet även om jag är medveten om att det skulle kräva väldigt mycket träning för att få en femgångare att orka bära sig i en LA-MSV dressyr med de trånga galoppvolterna, och att det kräver en hel del träning att orka hålla travtakten perfekt i en skänkelvikning särskilt på en individ med stark tölt.
Det jar tycker är "häftigt" inom hästsport är när det görs något oväntat med en häst som kanske inte egentligen har förutsättningarna för det ryttaren valt att träna fram.
Men jag är ju så tråkig att jag tycker att mångsidighet hos en hästras är väldigt värdefullt, snarare än att stirra mig blind på topptävlingshästarna - som jag själv varken har råd att köpa eller kunskaper att förvalta kvaliteerna hos.