Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är väl klart att det finns hästar med olika tempetament även bland islänningar - varför skulle det inte finnas det? Oavsett kraftfullhet och energi är det ju dock en häst med ponnystorlek.Vad komiskt att alla hakar upp sig på just att "man inte ska kalla islandshästen en ponny" istället för att faktiskt se filmen för vad den är; En presentation av islandshästen som helhet, som ras och som den kraftfulla och tuffa hästras som det faktiskt är.
Absolut att det finns islandshästar även för nybörjare och barn, MEN DET ÄR INTE ALLA SOM ÄR DET. Det är där åsikterna går isär. Många jag träffar/känner som inte ridit en "riktig" islandshäst, utan bara åkt med på turhästar, förstår inte att det finns andra typer. Dom kan inte för sitt liv förstå att en ras kan skilja sig så mycket åt. Denna åsikt håller i sig tills dom suttit på en ordentlig häst en gång.
Precis, och ännu mer sånt bör väl förhoppningsvis öka mer hur spridd rasen är i temperament, ridbarhet och så vidare?
Det finns säkert fler, och bättre, sätt att få bort nybörjarhäst-stämpeln. Men videor som denna tror jag inte hjälper.
En del av det som gjort islandshästen så populär är väl även det att de kan vara både "so fluffy" och "a girl's bff", men dessutom en maffig tävlingshäst, en kamrat på långritter, en ståtlig avelshäst, en svampplockarhäst och en kurshäst. Just det där att det finns alla möjliga typer av hästar inom rasen.
Att säga "lol, nope" om nybörjarmodellen som om den typen av islandshäst inte alls finns eller inte är "riktig" känns lite bakåtsträvande på något sätt.
Just det där att det finns alla möjliga typer av hästar inom rasen.
Tror jag ska göra en film om shettisar! Fluffiga, söta och världens bästa barnponnyer. "lol nope" vad väl ungefär vad den uttråkade ridskoleponnyn av rasen shettiskorsning sa, när han la sig ner med ungarna på ryggen så dom gallskrikandes rullade av Sen efter ett tag som "världens bästa barnponny" har dom fått det oförtjänta dåliga ryktet som envisa, egensinniga, sega och elaka smådjävular.
Jag skulle nog också vara tjurig om jag var en arbetshäst i miniförpackning, men behandlades och motionerades som en jävla gunghäst.
Med det sagt, så finns det helt klart människor som väljer att se förbi rasers och individers förutsättningar och behov till förmån för sin egen illusion av vad hästen/ponnyn ska motsvara.
Varför inte, det är väl en trevlig ide om du vill framhålla rasens förutsättningar.