islandskunnig??

J

juliamalmgren

Hejsan alla, jag hoppas någon kan ge mig tips på utrustning till min islandshäst. Behöver hjälp med sadel och bett! han har precis börjat acceptera att gå i form med mig men funderar på att byta bett för att få lättare eftergift... eller vad tycker ni?
dessutom behöver jag akut en sadel, han har kort och bred rygg och testade den korta Topreiter JR med bomvidd 36 men den passade inte:( något förslag någon??
för övrigt har han som sagt svårt med att gå framåt neråt i formen och han gillar inte sidoförande.. några tips?

tacksam för svar! :)

Sv: islandskunnig??

tränar du för någon tränare?
rådgör isf med honom/henne ang. bett

Anlita en dip. sadelutprovare så får du bästa möjliga hjälp.
Jag ska snart få hit en då jag behöver en ny dressyrsadel till min islänning

Form kommer från en aktiverad bakdel på hästen.
Undvik bett med hävstångseffekt då hästen bara knäpper av i nacken.
Falsk eftergift då hästen knäpper av får den av hårda händer eller försöker undvika jobba i rätt form bakifrån med energi.
Är hästen stel och inte gillar eller förstår sidförande så börja med att ställa hästen åt höger och vänster lite med tygeln då och då när du rider rakt fram.
När det gäller sadel skulle jag kolla på bomlösa.

tack för svaren! ska börja träna för en tränare nu och har förhoppningsvis hittat en sadelprovare som kmr hit! :)

det låter ju bra.
Sadelmakaren ska var utbildad om du skall betala för det.
Var skeptisk och ställ frågor vid utprovningen, då det oftast "deras" egna sadlar som passar bäst.
Jag vet fler missnöjda än nöjda kunder i min bekantsskapskrets.
Jag hade en diplomerad sadelutprovare som dessutom var sadelmakare när jag skulle byta sadel. Vi hittade faktiskt ingen som passade bättre än den sadeln hästen redan hade. Och den var inte optimal då den inte låg an längs hela ryggen. Därför blev det bomlöst som blev hästens 4:e sadel.

När det gäller bett så verkar det så att många inklusive jag själv har haft för stora (långa)bett. Islänningarnas munnar ser större ut än vad själva lanerna är, alltså benen i under käken är breda. Då finns ju en risk att bettet om det är två eller tre delat viker sig uppåt mot gommen eller ner och trycker på tungan i munnen och blir mycket obehagligt och hästen jobbar emot bettet istället för att jobba med.

Min kille svarar mycket bättre på ett bett som ser för litet ut men som verkar ligga bättre. Jag har valt ett snällt tredelat. Dom har ju rätt tjocka läppar och över käken verkar större än under käken. Givetvis är det lite svårt för man vill ju verkligen inte att dom ska få skav eller andra obehagliga överaskningar. Kolla och mät med handen om du tar ett stadigt tag i under käken och känner bredden på lanorna under allt skinn där bettet ska ligga.

Jag har nog provat 16 olika sadlar tror jag innan jag hittade rätt. Jag är fortfarande lite osäker så anlita gärna nån som kan det istället. Tror att det lönar sig.

Lycka till!

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
896
Senast: Esmeralda
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 485
Senast: Ajda
·
Utrustning Någon som har tips på sadel som kan vara lönt att testa till denna rygg?! Bred kille som är rund över bogbladen. Wintec med rött järn är...
Svar
1
· Visningar
692
Senast: caballus
·
Utrustning Behöver ha hjälp med förslag till sadlar jag kan prova. Har varit till sadelprovare som tyckte sadeln på bilden passar bra. Men inser...
Svar
1
· Visningar
884
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka