Isländsk fårhund

F

Fan of Bill

Finns det några sådana hundägare här? Isf, hur är era hundar? Vad använder ni dom till mer än på får?
Har aldrig tidigare varit i kontakt med denna ras och är jättenyfiken. :laugh:

Jag har under veckan varit hundvakt åt just en sådan fantastisk 1-årig hane:) Och aldrig har jag träffat på en trevligare hund! Glad, lättsam, godmodig, lydig och så enkel att ha göra med.

Vi har haft några timmars "inskolning" några dagar under ca två veckor, innan han kom hit för en vecka sen och det var inga problem då heller. Katten accepterade han på en gång, lite väl ivrig, men katten är en sån som bara backar och går undan om det blir för mycket. Lyssnade utan knot när jag sa nej.

Promenaderna är en ren fröjd, han är lyhörd och uppmärksam, ständigt lika tillgänglig för kontakt.

Vi har varit i skogen och hundarna har sprungit lösa. Hade först med mig ett paket korv för säkerhets skull, men det hade inte behövts, så otroligt lydig att jag blir helt förundrad.

Kan tillägga att jag har inte varit i närkontakt med vallhundar tidigare på det här sättet. Detta tillgängliga, lydiga sätt kanske gäller för vallhundar överlag?

Informera mig - jag tror jag har blivit kär ;)

Sv: Isländsk fårhund

Jag har en kund som har en flock....

Otroligt positiva och tillgängliga hundar. Är lite allergisk mot rena vallare efter att ha haft med border att göra, men dessa verkar sakna det där irriterande vallhundsvaktandet som BC har.

Vänliga, mjuka, lättillgängliga, det är min erfarenhet. Bra med barn och bra med hästar. Fast de verkar behöva mycket aktivitet, inga soffpotatisar direkt

jag har aldrig haft någon själv men har stött på en handfull och det är även en ras som jag själv skulle kunna tänka mig om jag skaffar hund. :love:

Otroligt vackra, vakna och trevliga. Hälsar på främmade människor men sedan inte så mycket mer. (Inget översvallande alltså) En hund går lös som gårdshund, vet precis vart gränserna går och stannar alltid innanför dessa. (Rätt igenom gården går en allmän grusväg) Dock vet jag att denna hunden kan bli ganska aggresiv om andra hundar passerar genom gården.

Jag har haft en islandshund, hon gick bort för tre år sedan nästan 16 år gammal :).
En väldigt "lagom" och lättfostrad tös, det var min första hund men hon föddes nog väluppfostrad om man fråntar skällandet.
För skällde gjorde hon, mycket och gärna och det är en av orsakerna att det inte blev en till - inte så länge jag bor i lägenhet.
Det går säkert att stävja om man tar tag i det med en gång vilket jag inte gjorde men det går inte att komma ifrån att rasen är tämligen glappkäftad.
Vi gjorde allt möjligt tillsammans, agility, lydnad, spår, sök men mest var hon en sällskaps- och stallhund och en alldeles förträfflig sådan.
Funkade fint med både folk och fä, hade en naturlig och lagom respekt för hästarna tex.
Innan hon blev alltför gammal hängde hon gärna med på ridturer och hon älskade att skrota omkring i stallet.
Hon hade inga direkta vallanlag men "vallade" gårdens höns på ren dirigeringslydnad.
I princip ingen jaktinstinkt, hon kunde pipa efter en hare om den sprang om framför näsan på henne men vände efter några meter när jag kallade på henne.
Perfekt päls för svenskt väder, lättskött dessutom.
Enda nackdelen med rasen - förutom skällandet - från min synpunkt är att den saknar en del motor och "jävlar anamma" när man jobbar med dem. De är träningsvilliga och ställer upp på det mesta men har inte riktigt kapaciteten för högre klasser även om det finns undantag.

Men det är helt klart en ras jag kommer att ha nära hjärtat resten av livet och kanske blir det en islandshund så småningom igen:love:.

Finns väl inga som använder dem till får? Mer än någon enstaka kanske, de avlas inte på vallningsmeriter.

Tydligen så används dom till det på Island om jag förstått det hela rätt.

I Sverige har jag inte en aning, det var därför jag startade denna tråd, för jag vill veta :)

Intressant, denna hane visade inga tendenser till att skälla i tid och otid. Likaså säger hans ägare, han är väldigt tyst.

Sen att han ivrigt skallade när jag släppte lös mitt vilddjur från kopplet och hon drog iväg innan honom är en annan femma. Men vi tränade på det med:)

Det var riktigt kul att se hur han betedde sig, med sitt (som jag antar) vallande. Hur han t ex nafsade min tik i bakdelen och liksom höll fast (så gott det gick i full fart). Tiken har aldrig varit med om detta, så jag var glad att det var "gamla Bettan" som blev utsatt, hon är en klippa och även om detta upplevdes ganska så otäckt, kunde jag avstyra hennes reaktion med rösten. Sen ville islänningen gärna hålla fast tikens ena ben med munnen.

Nee, men tycker dem ser trevliga ut :)
Kommit på att jag gillar dem raser som människorna har avlat sönder så lite som möjligt.(tror den isländska fårhunden är väl bevarad)
Ett antal raser går ju ej att skaffa idag eftersom dem har så mycket framavlade sjukdomar tyvärr!!:crazy:

Jag har en isländsk fårhunf, Pretty-Pruds Landi, som blev 10 år i somras. Åldern märks bara på hans vita nos, och möjligtvis på att han blir mer och mer självsvåldig. ;)

Negativt med rasen: de fäller och skäller. Skällandet varierar med individen, men eftersom islänningarna dels varit gårdshundar, som talat om när det kom folk, dels vallar med skall, är det svårt att komma från. Landi har blivit skälligare med åren, av någon anledning.

Positivt? Allt annat. Lagom stor, lättfostrad, mjuk, glad, hänger med på allt, vacker...Ingen hund för den som vill tävla i höga klasser, dock. Man kan inte drilla en islänning som man kan med en ren brukshund (min hund innan Landi var schäfer - det var en omställning). Man får lirka med en islänning, korta pass och mycket uppmuntran. (Rallylydnad borde passa:D).

Vallandet på Island består mest i att följa med till fjälls när man samlar ihop fåren. Hundarna arbetar självständigt med att leta upp fåren och jaga ner dem till samlingsplatsen. Annars är de mest gårdhundar, även om de hjälper till på hemmaplan har det inte funnits behovet av det finlir som border collies avlats för.

SIFK har haft vallanlagstester ihop med västgötaspetsarna.

SIFK arbetar både nationellt och internationellt med att behålla en så bred avelsbas som möjligt.

Augusti06008.jpg

Juni06059.jpg

Senast ändrad:

:love: Släkt med min gammeltant på långt håll men nästan alla islandshundar är ju släkt så det är inte så konstigt;).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka