Isländsk fårhund

Sv: Isländsk fårhund

Nja. Rasen har ganska få "founders" men klubbarna i de olika länderna samarbetar väldigt bra och uppfödarna har tagit ett stort ansvar. Hundarna är ganska nära släkt men man håller ändå inte på och inavlar hipp som happ (åtminstone inte när jag var mer insatt). Det finns betydligt värre raser om man säger så men man får tänka sig för i avelsarbetet :).

Kan tillägga att SIFK rekommenderar max antal kullar för både hanar och tikar, samt har sammanställt vilka hundar som är lite för ofta förekommande både som föräldrar och som mor- och farföräldrar.

Jag är inte alls insatt i vallning el aveln, SIFK anordnar anlagstest.

"Den är ofta bra på att gå bakom och fösa djuren framför sig, den är även bra på att ställa djur så djur ägaren kan gå fram och ta djuret. Men man kan så klart även lära den isländska fårhunden att valla på vanligt sätt."

De flesta hundar kan gå bakom o fösa djur, fösa betyder att man går jämte föraren, det klarar även en pudel.
vad innebär att valla på vanligt sätt?

"Men man låter ofta hunden få valla lite mer själv ständigt och styr inte hundens varje steg, utan hunden själv skall se till att hålla ihop flocken och ta fåren till ägaren och hålla dem där när man förflyttar sig."

Lite mer självständigt än vad/vilka raser?
Mig veterligen är alla vallhundar som inte kan arbeta självständigt o vars varje steg måste styras totalt odugliga vallhundar.

"....hunden måste tänka själv och hålla koll på alla djuren i flocken förutom husse/matte."

Skulle det vara utmärkande för rasen?

"Från och med 2012 kommer det att finnas möjlighet att kunna tävla i vallning med övriga raser också i Sverige om någon skulle vara intresserad av att ta titlar."

Vila raser då o vilket slags tävlingar?
menas det AKC vallning så är det kroppsvallarna.se som jag länkat till tidigare om de arbetar för att få tävlingarna officiella i Sverige.
Där skrivs utförligt om hur anlagstesterna utförs:
http://www.kroppsvallarna.se/va-upplagg.php
O vilka som utför testerna:
http://www.kroppsvallarna.se/va-testare.php

Info som helt saknas på rasklubbens hemsida.

Citaten kommer från:
http://www.islandshunden.se/Vallning.htm

I sverige avlas inte islänningen på vallanlag, vilket innebär att det är ytterst få hundar som har någon drift kvar och ännu färre som faktiskt kan göra praktisk nytta som vallhund.

Njut och älska gärna era jättefina islänningar, men det är inte rättvist mot någon att säga att de är vallhundar.

/Migo

Men varför gör ni er dumma? Det är ju ganska tydligt genom citaten och beskrivningarna här att med självständigt menas i princip helt utan kommendering, till skillnad från till exempel border collies. Att hunden använder sin hjärna och att hunden utför arbetet själv är det en skillnad mellan.
Det fattar alla att vallningen ser annorlunda utan än när rena vallhundar gör jobbet. Så vallhund, varför denna aversion? För den isländska vall- och gårdshundens egenskaper inte lever upp till dina preferenser som utgår från din eller dina raser?

Que? Du menar alltså att en BC inte jobbar självständigt? Tillåt mig småle...

Ingen ras (OK, reservation för working kelpie som jag vet för lite om) kan mäta sig med BC som vallare. Islänningarna kan jämföras med andra raser som mer har föst boskapen än vallat a la BC - som västgötaspetsen. (Och då menar jag föst på egen hand - hämtat kor från betet, jagat ner får från fjällsidan och liknande.)

För ett antal år sedan så var det någon/några vandaler som tyckte det var roligt att släppa ut mina nötkreatur (ca 50 st) på bygden mitt i natten, mörka oktober, utan snö.
Vad gör jag? Jo jag släpper ut mina två tränade BCs med kommandot "hämta kossorna", mycket styrning mao.
Hundarna for iväg o de fick tbx nötkreaturen i omgångar, i olika grupper som vi fick sortera, mjölkkorna för sig o sinkor/kvigor för sig (vi hade kall lösdrift).
Alla nöten inne, utom våran fjälltjur, Orvar, hanen ut igen, det tog någon timme sedan var tjuren inne. Orvar fick bäras in, han hade ingen hud kvar på trampdynorna.

Hade dina Islänningar klarat det?

Jag har också sett en BC jobba oberört trots barslitna trampdynor.

Det upptäcktes först efteråt, hemmavid, för hunden hade inte visat ett dugg i arbetet.

Mjuka och förarberoende, jotjena:grin:

Isländsk fårhund är en gårdshund och därför varierar både vakt- och vallningsanlagen hos individerna. Däremot är i allmänhet jaktinstinkten liten. SIFK arrangerar varje år en eller ett par vallanlagsbeskrivningar enligt samma koncept som man använder för västgötaspetsar i Sverige. Det är alltså en beskrivning av hundarnas vallande egenskaper, inte ett test där man blir "godkänd" eller "underkänd". Dessa registreras inte officiellt. Många uppfödare väger in resultaten från vallanlagsbeskrivningarna i sin avel tillsammans med andra resultat man få fram på hundarna.
Rasen är liten och vi har en ganska liten avelsbas, men jag vill inte påstå att vi har inavelsproblematik idag.
Skällandet är något man kan fostra. Enklast kanske genom att lära in kommandot skall, respektive kommandot tyst ;-) När de vallar skäller de i allmänhet när de försöker få kontroll över djuren. När de har kontroll vallar de tysta och nära djuren.
Det är svårare att ha flera isländska fårhundar och ha kontroll på skällandet...
De har lätt för att anpassa sig till den aktivitetsnivå som råder där de bor.

Kan tillägga att jag har inte varit i närkontakt med vallhundar tidigare på det här sättet. Detta tillgängliga, lydiga sätt kanske gäller för vallhundar överlag?

Ja! Jag har tidigare haft spaniel och retriever, nu har jag min första vallhund och i den här gruppen stannar jag nog. :) Så gillar du "typen" finns även andra alternativ än den isländska fårhunden.

Den enda erfarenhet av rasen jag har är att jag bodde granne med en familj som hade två, gård på landet, och det var ett evigt bjäbbande och skällande.

Alltså, blir det inte lite fånigt att försöka hävda BCn som vallhund gentemot en isländsk fårhund? Jo, BCn är bättre på att valla eftersom den avlas mer för det. Det är tämligen självklart. Men det innebär inte att den isländska fårhund inte kan kallas vallhund (för det då ingen retriever, knappast en terrier, inte heller en ren sällskapshund) för den besitter fortfarande egenskaper som är tämligen typiska för en vallhund. Kanske inte så starka egenskaper, men den sorteras in som vallhund.

Ja många raser har ju vallhundens, mjuka, arbetsvilliga och samarbetsvilliga sätt, fast de inte vallar så ofta längre, (om överhuvudtaget)
utan mer har ett förflutet som vallhundar, de finns av den orsaken i rasgrupp 1
Tror man måste skilja på vallhund och hundar som vallar i dag.

Idag är det nästan uteslutande BC och Working kelpie som används i tävlingssammanhang (och Västgötaspets men tror de har egna tävlingar?) och hela upplägget är gjort för dessa raser. Och det är också av förståliga skäl de raser som de med många får/kor har.

Ute på gårdarna finns det däremot många andra raser som används som
”hjälpredor” på olika sätt men inte vallar på samma sätt och som inte har en chans tävlingsmässigt utan är just hjälpredor, jag känner tex en Sheltie som är hjälpreda hos en som har en väldigt liten fårhjord på ca 6-10 får, men hon är ju knappast i klass med en BC men duger bra som ”hjälpreda”

Sånahär har jag träffat! :D På Island då, så de skiljer sig kanske från den svenska skaran. Vi hade en i familjen, en unghund. Relativt otränad och väldigt ny på jobbet med drev instiktivt hästhjordar utan någon hjälp. Efter en timme blev han trött och fick hoppa in i bilen igen, motvilligt. Övriga familjer hade också minst en var. De var väldigt kvicka och bra med hästhjordarna, trots att de är så små. Vi hade flera barn i familjen också som alla hundar älskade. Ingen var reserverad eller blyg, bara mer eller mindre väluppfostrad. Jättetrevlig ras, men min familj avrådde att skaffa en om man inte skulle jobba med dem.

Finns fårbönder här i byn som äger några isländska fårhundar. Jättetrevliga hundar, enda negativa jag kan komma på är skällandet. Dom har nyligen hämtat hem en avelstik direkt från Island och deras hundar är vallanlagstestade och hd-röntgade. Bara ett litet tips ;).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka