När man matchar sitt sto mot en passande hingst, väljer man egenskaper hos hingsten som ska stärka eller minska hos stoet - eller hur? Kan det inte vara så, att vissa egenskaper hos stoet då förstärks hos fölet, liksom på bekostnad av andra egenskaper man vill ha?
Fákur är känd för att vara snäll och lugn, och att hans avkommor kanske mognar sent, men lugnet och LYNNET är något som finns hos de flesta avkommorna. Ingen regel utan undantag, men ibland tycker jag att de flesta i islandshästkretsar ställer allför stor del av sin hästs arv på vem den är efter.
Jag har själv en Fákur avkomma, som har varit hispigare än många andra jag träffat på, men det visade sig vara mer en hormon & hanteringsfråga än vad han har fått för gener. Nu visar han ett sällan skådat lugn, och hans hispighet som han tidigare hade är idag obefintlig. En känslig kille, men det vill jag inte lägga på hans "arv" efter Fákur.
Fö lägger jag mina egna barns sämsta sidor (tjurighet, oförmåga att städa, grälsjuka & uppkäftighet) på deras gener från sin pappa, men efter mig har de bara de bästa gener (förtvivlat söta, rara, intelligenta och sociala) man kan tänka sig! Sådetså!
/ honung