islandshästkaraktär!

Sv: islandshästkaraktär!

Vi har haft Shetlandsponnyer sedan 1976 och de har kunnat gå med ALLA slags hästar, även Islandshästar. Så för mig låter det otroligt! Det handlar nog mer om att individen i sig inte är välkommen i flocken och inte pga att det är en shettis.

Jag har haft en arabvalack som jagat ut 2 shirehästar... sett ett halvblod som fått ett varmblod spränga staket... stora hästar av olika raser som jagat andra hästar till att spränga stängsel... men aldrig Islandshästar.

För mig stämmer det inte. Mina flyttade från en stor islandshästflock till en liten flock med diverse hästar och ponnyer. Deras personlighet kom fram mycket mer efter flytten! De är piggare, mer nyfikna och framåt och "med". I islandsflocken var de mer passiva.
Alla hästar har fungerat bra i den blandade flocken, oavsett om de varit 5 islandshästar och 1 ponny eller 2 islandshästar, 3 ponnyer och 2 storhästar.

Hos oss särade vi på islänningarna och lät dem få en egen liten flock om 6 hästar, helt klart är att de trivdes bättre med det mot tidigare när vi hade dem i en och samma flock. Det var tydligt att de blev gladare, de lekte och ägarna fick roligare hästar att jobba med.

Själv har jag halvblod, och kan tydligt se skillnader på vad som hände med dem.

Helt ovetenskapligt har inte shettisar accepterats så lätt här heller, men det är en specifik valack som initierar gatloppet, och de andra hänger på...

Lika ovetenskaplig här men har sett en shettis med islänningar och hon betedde sig som en påse skit och de andra blev uppenbart irriterade, tom min vita som är mjuk som smör och älskar alla gav upp att vara vänlig efter ett par veckor.

Min röda är rädd för många andra hästar och har hittat en fjordfröken som hon är helt trygg men hon är lite udda överlag (taskig barndom, typ). En och annan trygg ledarhäst har fungerat bra också. Annars springer hon bara iväg och äter grenar...

I övrigt så verkar åtminstone vissa islänningar vilja vara med andra islandshästar.

I min "stora flock" bestående av nio individer finns det tre islandshästar, tre fjordingar, en arab, en connemara och en kbl-travare.
Flockledaren är en islandsvalack, Karl. Han väljer att "umgås med" kbl-travaren eller möjligen fjordhingsten.

Bami väljer antingen connemaran eller en av fjordvalackerna.
Fjordvalackerna väljer helst varandra men en av dem kan alltså gilla Barmi.

Snorri föredrar fjordhingsten eller möjligen araben.

Islänningarna "umgås" sällan med varandra utan föredrar alltså annat sällskap.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
663
Senast: Ajda
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Tre personer från Sörmland åtalas för djurplågeri. Det efter att trion utsatt åtta islandshästar för allvarligt lidande, varav en häst...
Svar
0
· Visningar
461
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Tidigare Ekenäsbon Stella Fältmarsch älskar sina islandshästar. Och det är speciellt gångarten tölt som hon gillar hos de här lugna...
Svar
0
· Visningar
107
Senast: Gunnar
·
Utrustning Får hem 2 varmblod och funderar om inte en av islandssadlarna jag har kan fungera. Naturligtvis kommer jag märks det när jag provar😅...
Svar
10
· Visningar
680
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama