S
SMJ
Har hört talas om att om man ställer en Islandshäst med "vanliga" hästar kan de förlora sin "karaktär" hur sant är detta egentligen?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är den enda effekten jag har märkt, att Dökkvi har en lugnande inverkan på andra hästar.Och en lugn och trygg islänning blir nog inte hispig bara för att den stora hästen är det (eller vice versa) - snarare kanske den hispiga hästen lugnar ned sig.
Det är ganska många såna smådetaljer, men jag tror inte att det beror på rasen utan att den andra hästen helt enkelt är uppfostrad annorlunda (eller ouppfostrad kanske man ska säg)
Dettror jag också, att det handlar om att islandshästar och "vanliga hästar" är uppfostrade på olika sätt. Tror inte att någon av dom förlorar sin karaktär bara för det.
Nu har Dökkvi gått med halvblod så länge att jag inte tänkte på de skillnaderna. Han är något mer framåt och öppen tillsammans med andra islänningar eller egentligen med andra kallblod. I höstas verkade han trivas enormt bra med nordsvensk/dölekorsningen som gick i hagen bredvid. Helt ovetenskapligt tror jag att islandshästar har något subtilare kommunikation än t.ex. halvbloden. Risken finns kanske att de uppfattas som uttryckslösa och därför hamnar lägre i rang än de hade varit i en ren islandshästflock.
Karaktär för mig innehåller bl a livslust, i början av min karriär som islandshästägare hade vi våra hästar i ett stall med hästar av olika raser. De stod för det mesta för sig själva, och var allmänt tråkiga faktiskt. Jag saknade den där riktiga spiriten som fanns på Island hos dem bägge två, ett ½ år senare flyttade vi hästarna till ett stall närmare där vi bodde och här fanns bara islandshästar. Skillnaden var påtaglig, det såg ut som dom hade hamnat i himmelriket och mycket av den tidigare glöden återvände faktiskt.
Så ja, jag tror att de kan ändra "karaktär" men antagligen mest beroende på att blandflocker sällan har en bra social struktur vilket är viktigt för många islandshästar.
Helt ovetenskapligt tror jag att islandshästar har något subtilare kommunikation än t.ex. halvbloden. Risken finns kanske att de uppfattas som uttryckslösa och därför hamnar lägre i rang än de hade varit i en ren islandshästflock.