islandshästkaraktär!

S

SMJ

Har hört talas om att om man ställer en Islandshäst med "vanliga" hästar kan de förlora sin "karaktär" hur sant är detta egentligen?

Sv: islandshästkaraktär!

Vet om flera islandshästar som gått som ensam islandshäst tillsammans med "vanliga" hästar, samt stått på box precis som de. Fungerat alldeles utmärkt i hagen, fungerat utmärkt i ridning/tävling (gångartstävlingar), samt fungerat utmärkt när hästarna efter något/några år bytt till islandsstallar och börjat gå på lösdrift med enbart islandshästar igen. Så att tappa islandskaraktären är nog ingen risk - vad är det som är en speciell islandskaraktär och vad är det som egentligen är ett alldeles normalt hästbeteende oavsett ras? Alla hästar är ju flockdjur och vill gå tillsammans. En islandshästs gångarter ändras nog inte beroende på vilka kompisar den går med - en ensam fyrgångare blir ju inte femgångare bara för att de andra är deti hagen. Och en lugn och trygg islänning blir nog inte hispig bara för att den stora hästen är det (eller vice versa) - snarare kanske den hispiga hästen lugnar ned sig.

Och en lugn och trygg islänning blir nog inte hispig bara för att den stora hästen är det (eller vice versa) - snarare kanske den hispiga hästen lugnar ned sig.
Det är den enda effekten jag har märkt, att Dökkvi har en lugnande inverkan på andra hästar.

Handlar väl inte riktigt om att förlora karaktären, men ändå.
Min islänning är en väldigt dämpad kille, normalt så är han ingen superkarismatisk häst i stallet, utan han står snällt där man ställer honom. Han kan stå och titta lite, eller gå runt, men är annars kanske tyst av sig.

När min gick med en annan islandshäst så kom de alltid springande i hagen när man ropade. Såg sådär nyfikna och glada ut som hästar gör när de kommer i full fart.
När han går med en annan häst så är han helt annorlunda. Min är väldigt låg i rang och den han går med är väldigt bossig och bufflig av sig. Så min häst håller ännu lägre profil än vad han brukar. Han kommer aldrig när man ropar. Han möter mig sista biten i hagen, men kommer inte fram till grinden själv.

Det är ganska många såna smådetaljer, men jag tror inte att det beror på rasen utan att den andra hästen helt enkelt är uppfostrad annorlunda (eller ouppfostrad kanske man ska säg:p:angel:)
De anpassar ju sig mycket efter sina kamrater occh jag tycker det ligger en viss skillnad i om de är vana vid flock eller inte. Annars är det nog bara personlighet som spelar in.

Det är ganska många såna smådetaljer, men jag tror inte att det beror på rasen utan att den andra hästen helt enkelt är uppfostrad annorlunda (eller ouppfostrad kanske man ska säg:p:angel:)

Dettror jag också, att det handlar om att islandshästar och "vanliga hästar" är uppfostrade på olika sätt. Tror inte att någon av dom förlorar sin karaktär bara för det.

Dettror jag också, att det handlar om att islandshästar och "vanliga hästar" är uppfostrade på olika sätt. Tror inte att någon av dom förlorar sin karaktär bara för det.

Karaktär för mig innehåller bl a livslust, i början av min karriär som islandshästägare hade vi våra hästar i ett stall med hästar av olika raser. De stod för det mesta för sig själva, och var allmänt tråkiga faktiskt. Jag saknade den där riktiga spiriten som fanns på Island hos dem bägge två, ett ½ år senare flyttade vi hästarna till ett stall närmare där vi bodde och här fanns bara islandshästar. Skillnaden var påtaglig, det såg ut som dom hade hamnat i himmelriket och mycket av den tidigare glöden återvände faktiskt.

Så ja, jag tror att de kan ändra "karaktär" men antagligen mest beroende på att blandflocker sällan har en bra social struktur vilket är viktigt för många islandshästar.

Nu har Dökkvi gått med halvblod så länge att jag inte tänkte på de skillnaderna. Han är något mer framåt och öppen tillsammans med andra islänningar eller egentligen med andra kallblod. I höstas verkade han trivas enormt bra med nordsvensk/dölekorsningen som gick i hagen bredvid. Helt ovetenskapligt :D tror jag att islandshästar har något subtilare kommunikation än t.ex. halvbloden. Risken finns kanske att de uppfattas som uttryckslösa och därför hamnar lägre i rang än de hade varit i en ren islandshästflock.

Jo det är klart! Tänkte inte på det på det sättet, men jag håller verkligen med.
Islandshästar har en tydligare kommunikation eftersom att dom ofta är flockuppfödda, till skillnad från stora hästar som är uppfödda på stall och hanterade mycket av människor.
Vi hade faktiskt en stor häst som kom till våran flock och i början märktes det tydligt att han inte kunde kommunicera på samma sätt som islänningarna, men så småning om lärde han sig.

Nu har Dökkvi gått med halvblod så länge att jag inte tänkte på de skillnaderna. Han är något mer framåt och öppen tillsammans med andra islänningar eller egentligen med andra kallblod. I höstas verkade han trivas enormt bra med nordsvensk/dölekorsningen som gick i hagen bredvid. Helt ovetenskapligt :D tror jag att islandshästar har något subtilare kommunikation än t.ex. halvbloden. Risken finns kanske att de uppfattas som uttryckslösa och därför hamnar lägre i rang än de hade varit i en ren islandshästflock.

Iofs är den min går med också kallblod mestadels. (halvblod ardenner) och har bara gått med kallblod i hela sitt liv.

Känner igen det där som Boj säger. Just det här livliga, att han kommer springande, busar mer och verkar lite gladare helt enkelt. Med den bossiga hästen han står nu blir han lätt undanknuffad. Som du sa så kan de nog verka lite uttryckslösa.
Min häst är jättebra kompis med den stora, så det är inte det. Men han är ju inte alls lika livlig och karismatisk som när han gick med islänningen. (även om han som person inte är så superyvig och överkarismatisk utan ganska dämpad)

min islänning går i en flock med bara storhästar och det går jätte bra. Det är inga problem alls:D

Karaktär för mig innehåller bl a livslust, i början av min karriär som islandshästägare hade vi våra hästar i ett stall med hästar av olika raser. De stod för det mesta för sig själva, och var allmänt tråkiga faktiskt. Jag saknade den där riktiga spiriten som fanns på Island hos dem bägge två, ett ½ år senare flyttade vi hästarna till ett stall närmare där vi bodde och här fanns bara islandshästar. Skillnaden var påtaglig, det såg ut som dom hade hamnat i himmelriket och mycket av den tidigare glöden återvände faktiskt.

Så ja, jag tror att de kan ändra "karaktär" men antagligen mest beroende på att blandflocker sällan har en bra social struktur vilket är viktigt för många islandshästar.

Det här känner jag igen! När vår första Islandshäst efter ett antal år i olika stall med andra raser (Mest halvblod och fullblod), fick flytta till ett stall med bara islandshästar så blev han överlycklig. Det är enda gången jag har sett honom (ren fyrgångare) dra en repa ökad tölt i hagen... ;)

Helt ovetenskapligt :D tror jag att islandshästar har något subtilare kommunikation än t.ex. halvbloden. Risken finns kanske att de uppfattas som uttryckslösa och därför hamnar lägre i rang än de hade varit i en ren islandshästflock.

Min erfarenhet är precis tvärtom. Våran ena valack är lugn och trevlig i islandshästflock. Han är högst i rang men är en bra och sjysst ledare. När han däremot går med "vanliga hästar" så blir han fruktansvärt kaxig och riktigt sträcker upp sig.

I början när vi hade häst hade jag ponny, och det tog veckor innan han vande sig vid dem. De skulle inte få vara i hans flock och han jagade bort dem.
Vi släppte honom med ett halvblod en gång och först jagade han henne. Efter ett tag fick hon vara i fred, men hon fick inte gå i samma del av hagen som han gjorde och hon fick inte dricka vatten.
Han har aldrig gjort så när vi släppt honom med en islandshäst....

Jag har haft min häst med alla möjliga raser.
2 stall har varit enbart islandshästar och märker inge som helst skillnad på Jorunn idag som då.

Rasen de går med har inge som helst påverkan häst som häst det är inte som så att ett hbl blir mer harmonisk bara för den skulle gå enbart med andra hbl och om man sedan stoppar in en shettis så blir den deppig och annolunda i sitt beteende.

Däremot märker jag skillnad på att ha på lösdrift och installad häst, min häst blir mer pigg och glad och har mer liv i ögonen idag trots att hon går själv i hagen och står inne om natten.

Men de betyder ju inte att de skulle va bättre att ha hästen inne, utan de betyder endast att MIN häst trivs bäst att stå installad:D

Under alla år jag haft sv hbl har jag aldrig ens tänkt tanken på att de måste vara sv hbl som min häst måst gå med för att må toppen. Har aldrig märkt av att hon mått dåligt, de man bör lägga mer vikt på är när hästar inte går ihop att man fixar aånna problem ist.
De har funnits gånger då min häst varit mobbad och en häst i hagen har jagat min hela tiden och inte låtit henne vara. Och har knappt fått ätit mat när de varit fritillgång.Utan man har fått lagt ut högar långt ifrån höbalen så min häst har vågat sig fram och fått lite mat iallafall..
Sånna situvationer gör nog mer än häst olycklig än vilka raser den går med.

I de vilda så stöter hästflocken ut vissa hästar men vi smackar ihop flertal hästar och de ska vackert funka ihop. Har man utur äger flera högranga häsatr och de kan gå hett till när de görs upp om vem som skall bestämma, ingen vill kanske ge sig och de slutar med att hästarna får skador som gör att man aldrig mer kan rida den alt till å med få avliva den.

Så enligt mig bör man kolla av hur sin häst är i rang innan man stoppar in hästen i en hage med andra. Vet man med sig att det finns ett mkt högrangat sto i hagen och man själv äger en skulle jag aldrig någonsin släppa in min häst i denna hage.
Jag har varken råd tid eller lust med att få en söndersparkad häst.

Så jag som nu har en mkt lågrangad häst skulle kunna stoppa in min häst i en hage där det finns 1 häst som är mellani rang utan problem.För min hon ger sig innan den adra hästen har ens nuddat min och de blir mkt sällan bråk

Men hade en gång henne i en hage med islandshästar varvid en var mkt hög i rang och lämnade aldrig Jorunn ifred och bet sönder henne totalt och det var mkt sällan jag kunde rida pga stora bitsår över ryggen.Den hästen såldes och efter de vart flocken såååå lugn och harmonisk. Så även islandshästar kan vara riktiga jävlar mot varandra.

Mina två valacker går på sommarbete med "stora bruna". Tror islänningarna skulle kunna springa raka under deras magar om de velat, så stora är dom.

Resten av året går de med en storhäst. Som är lite "harig" av sig.

Islänningarna har inte ändrat karaktär. De bara "är" och verkar inte bry sig så mycket om hur andra "är".

Vi människor kanske skulle ta efter ;)

Vi har nu bara islandshästar men har haft lite andra också. Den enda som inte accepterades var en shettis. Vi har haft en d-ponny som leddes ut till hagen i träns för att den var så svår. Det berodde på att den stått i liten hage få timmar varje dag. Inga problem sen bara att leda upp med de andra buntvis.
En d tävlingsponny som inte visste hur man galopperade i hage pga av van vid minihage. Han var med på långritt sen stod i liten rasthage med hagtråd i knähöjd. Jag kan tänka mig att en islandshäst som är van vid välfungerande flock inte skulle trivas om detta ändrades. Sen finns det alltid motsatsen typ min gamla häst. Han åkte på "travsättning" hos en dressyrryttare en månad. En kille som höll en väldigt låg profil i hagen hemma. Där fick han gå med 2 halvblodsston den ena över 180 cm. Han som inte ens gillar ston styrde dessa ston som en hingst och vakade över dom. Det skulle han aldrig gjort med islands ston. När jag hälsade på så stod han i hagen med rest nacke och höll koll på sin halvblodsflock. På min avatar så är vi och hämtar honom från träningen.

Jag tror inte att en Islandshäst tappar sin karaktär bara för att den inte går med hästar av en annan ras. Det låter verkligen helknäppt och jag förstår inte hur vissa personer kan vara så himla tvärsäkra på att "Islandshästar bara kan gå med andra Islandshästar."

Shetlandsponnyn är också en öhäst, precis som Islandshästar och en Shetlandsponny får oftast agera sällskapsponny åt större hästar av alla möjliga slags hästraser och inte tappar de sin karaktär - tvärtom!

Hästar är olika, även om de är av samma ras. Det finns lugna Islandshästar och det finns heta Islandshästar. Det finns ranghöga och det finns ranglåga. Det finns dom som är lättridna och det finns dom som är svårridna. Det gäller inte bara Islandshästar utan alla raser.

En häst tänker inte på att den är av någon speciell ras, den pratar samma språk oavsett om den är en arab eller en Islandshäst.

Jag måste tillägga att jag har ett Islandssto tillsammans med ett stort halvblod på 170+ och en Minishetland. Det är en jättetrevlig liten flock där givetvis mitt sto är ledare även om halvblodet för respekt med sig med sina 19 respektfulla år. :) Tilläggas bör också att hon är uppväxt i flock med andra Islandshästar men jodå, hon kan prata med halvblodet och minisen för det.. :rofl:

Nej ingen påstår att de inte kan gå med andra raser, däremot märks skillnaden det är ofrånkomligt. Har sett det både med egna och andras hästar.

Nej av någon märklig anledning så verkar många islänningar har svårt med shettisar, vid ett tillfälle fick vi en förrymd shettis in i hagen. Den stackaren fick löpa gatlopp inringad. Jag trodde han skulle sprängas innan vi lyckades få ut honom där ifrån.

Vid ett annat tillfälle ställdes en shettis i en hage i hagen, tanken var att de skulle vänjas successivt och det var inte heller någon skit hage som var slarvigt gjord. Fast hage ned el också, denna hage sparkades ner för att sen jaga den lilla stackaren som var där.:crazy:

Helt ovetenskapligt har inte shettisar accepterats så lätt här heller, men det är en specifik valack som initierar gatloppet, och de andra hänger på...

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
663
Senast: Ajda
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Tre personer från Sörmland åtalas för djurplågeri. Det efter att trion utsatt åtta islandshästar för allvarligt lidande, varav en häst...
Svar
0
· Visningar
461
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Tidigare Ekenäsbon Stella Fältmarsch älskar sina islandshästar. Och det är speciellt gångarten tölt som hon gillar hos de här lugna...
Svar
0
· Visningar
107
Senast: Gunnar
·
Utrustning Får hem 2 varmblod och funderar om inte en av islandssadlarna jag har kan fungera. Naturligtvis kommer jag märks det när jag provar😅...
Svar
10
· Visningar
680
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama