Islandshästföl som tappar päls

R

ronnbacka

Har ett islandshästföl som är 4 veckor gammalt. För ca 2 veckor sedan fick hon mindre pälslösa fläckar med småa sår i, jag tempade henne och höll såren rena och hon såg bättre ut. Jag trodde att hon fått såren av de andra fölen hon busar med. Efter ca en vecka dök det upp flera pälslösa fläckar vid öronbasen, insidan av frambenen och fram på halsen. Härom dagen blev hon riktigt dålig, flera av fläckarna är såriga, de har blivit flera och större, brända av solen och ser riktigt otäcka ut. Hon har tung andning och ser sjuk ut, lite hängig och slö och nu kliar hela hennes kropp MYCKET. Ända från början har hon ofta varit varm och fuktig i pälsen. Hon har inte haft feber, hon diar och äter gräs, kissar och bajsar. Jag avmaskade stoet 14 dagar innan hon fölade. För två dagar sedan avmaskade jag även fölet. De går tillsammans med 3 andra ston och sommarföl och ingen annan har något fel. Det går inte att se att hon har något levande i pälsen, typ löss eller pälsätare. Har naturligtvis haft ut veterinär men hon vet varken ut eller in. Har någon sett eller hört om något liknande? Snälla hjälp mig att hjälpa mitt lilla föl, vet inte vad jag skall ta mig till!!

Sv: Islandshästföl som tappar päls

Hej,

Kan det finnas några farliga växter i hagen som fölet varit i kontakt med? Björnlokor kan ge utslag på människor, kanske också på ett känsligt föl? Det räcker att man kommer i kontakt med dem. Men det är kanske en aning långsökt om ingen av de andra har problem.

Från Wikipedia:

Björnlokan kan orsaka stor sveda om den kommer i kontakt med huden hos människor. Björnloka och jätteloka innehåller furokumariner som är irriterande på hud, särskilt om huden utsätts för solbestrålning (fototoxisk reaktion). Förgiftningar genom förtäring av växten är inte kända hos människa. Förgiftningssymptom: Brännskadeliknande symtom med kraftig hudirritation, rodnad och blåsor, som kan bli stora och smärtsamma. Besvären kan kvarstå i veckor, eventuellt även ärrbildning och mörkfärgning av huden. ÅTGÄRD: Tvätta med tvål och vatten. Skydda huden mot solljus under minst en vecka.

En artikel med en tydlig bild.
http://www.alltombarn.se/barnhalsa/1.13301/sa-farlig-ar-jattebjornlokan-1.12450

Det finns säkert andra växter också som kan orsaka tillfällig solöverkänslighet om hästen äter dem eller kommer i kontakt med dem. Värt att kolla upp i allafall.

Mvh Lisa

Björnloka kan ge brännsår/tappad päls på skäckföl, på de vita partierna. Har aldrig sett det på äldre hästar.

Till TS hur har det gått för lilla fölet?

Vet ett islandshästföl som fick sådär. Det var en reaktion av smörblommor.

(det var en skäck)

Liknande trådar

Hästvård Någon som kan ha en idé om hur man går vidare? Följande har hänt: en treåring med bra hoppstam som var jättepigg som fölunge men som vid...
Svar
0
· Visningar
691
Senast: Summerwind
·
Katthälsa Har en honkatt på 1,5 år sedan innan och för en månad sedan flyttade 2st ungkatter på ca 5 månader till oss. En hane och en hona, inte...
Svar
8
· Visningar
6 032
Katthälsa Jag har en långhårig liten fröken som när hon hittades hade levt förvildad i ett par år. Hon var extremt mager och svag och räddningen...
Svar
3
· Visningar
5 106
Senast: hagel
·
Hästvård Hej! Vill kolla om någon här har varit med om det här innan. Min häst tappar päls små kala fläckar över hela kroppen det har han haft...
Svar
10
· Visningar
15 691
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka