R
ronnbacka
Har ett islandshästföl som är 4 veckor gammalt. För ca 2 veckor sedan fick hon mindre pälslösa fläckar med småa sår i, jag tempade henne och höll såren rena och hon såg bättre ut. Jag trodde att hon fått såren av de andra fölen hon busar med. Efter ca en vecka dök det upp flera pälslösa fläckar vid öronbasen, insidan av frambenen och fram på halsen. Härom dagen blev hon riktigt dålig, flera av fläckarna är såriga, de har blivit flera och större, brända av solen och ser riktigt otäcka ut. Hon har tung andning och ser sjuk ut, lite hängig och slö och nu kliar hela hennes kropp MYCKET. Ända från början har hon ofta varit varm och fuktig i pälsen. Hon har inte haft feber, hon diar och äter gräs, kissar och bajsar. Jag avmaskade stoet 14 dagar innan hon fölade. För två dagar sedan avmaskade jag även fölet. De går tillsammans med 3 andra ston och sommarföl och ingen annan har något fel. Det går inte att se att hon har något levande i pälsen, typ löss eller pälsätare. Har naturligtvis haft ut veterinär men hon vet varken ut eller in. Har någon sett eller hört om något liknande? Snälla hjälp mig att hjälpa mitt lilla föl, vet inte vad jag skall ta mig till!!