Islandshästar flåsar mer vid ansträngning än andra raser?

H

Hjalti

Hörde någon diskussion för ett tag sedan om att en del Islandshästar vid ansträngning kan börja djupandas och flåsa mycket mer än andra raser. Detta skulle ha att göra med det klimat de är födda i, att andas ut värmen i stället för att svettas ut den:eek:. Har märkt på nån enstaka Islandshäst någon gång att efter en ritt så har den andats mycket fortare än de andra trots bra kondis och muskler. Jag själv tänker ju direkt på att den skulle har en infektion eller dyligt men hade inte hört talas om detta påstående. Så hur ligger det till igentligen, är detta ett löjligt påstående eller finns det bevis och sanning bakom:o ?

Sv: Islandshästar flåsar mer vid ansträngning än andra raser?

Ja dom ässjar (stavning) som hundar. Har jag läst nånstans.

Ok:). Jag blev så nyfiken på denna fundering så ska ringa vet i morgon och se om de kan säga om deras andning och avkylningsystem är annorlunda. Har aldrig tänkt på detta förrens för någon månad sedan då jag reagerade på att en häst andades ovanligt snabbt trots han hade skrittat av sig en lång stund.

När jag va på Island i september och red hos några bekanta så va det ju inte tal om någon uppvärmning eller avskrittning utan där va det full tölt från punkt A till punkt B för att sedan bara ställa hästarna i hägn och sedan ta dom när vi va klara med fåren (va på rettir). Trots detta tempo så va de knappt svettiga men däremot så klart andfådda men direkt beredda att jobba igen. Inte för att jag stöder att inte värma upp och skritta av men så gjorde alla där iaf.

Innan har jag ju alltid tillkallat vet vid såna symtom som ansträngd andning osv vilket man klart om man misstänker luftvägsproblem eller infektion ska göra med dessa också. Men frågan är den om de har ett lite annorlunda sätt att reglera temperaturen på.

Jag märker ingenting på Journn.. Hbl jag hade andades fort när vi tränade..Jag menar det spelar ju ingen roll om man är i superkondis åker pulsen upp åker andningen upp. Dock är andningen bättre ju mer kondis man får.. jag menar be en människa med 100 kilo övervikt att springa 1 km.. lovar att den kommer flåsa på rätt bra efter 100 meter.
Är ju likadant med hästar..
Bättre kondis= bättre flås och tvärtom=)

Men isisar tillhör ju gruppen kallblod och vad jag förstått dså har kallblod ett annolunda kylsystem lite tjockare hud(päls än typ fullblod7hbl.. som araber som har större hjärta och lungsystem än typ sv hbl har!
Isisar har väl längre tjocktarm ??

Jo det är säkert olika, men kom bara att tänka på detta när jag satt i dag och mitt huvud började spinna loss med alla funderingar och tankar:).

Islandshästen gör sig av med överloppsvärme på precis samma sätt som andra hästar. Dvs i första hand genom huden (med svettning vid behov) och i andra hand genom utandningsluften, dvs genom att flåsa.

Det som har betydelse här är islandshästens päls; då det är förhållandevis varmt ute i förhållande till dess päls (hösten och våren) så avges inte tillräckligt med värme via huden (på grund av den isolerande pälsen). Då får den använda det andra sättet, andningen, mer i stället.

Det här märkte vi tydligt på vårt ena sto, som en vår var inne på klinik för kolikundersökning (inte akut) och dess mage och buk rakades för ultraljudsundersökning. Efter det flåsade hon just inte alls. Innan flåsade hon ganska mycket...

Jobbar på turridning, och där märker man tydligt det här "flåsandet". Särskilt då de har tjock päls som nu tex. Ibland ser det verkligen inte kul ut!

Jo om man tänker på hur enormt mycket päls de sätter på vintern så borde det ju vara extremt varmt vid lite ansträngning och mildare väder så sker nog naturligt att det flåsas:). Även om jag tycker att det varit en lugn tur i skogen så blir nog hästen bara varm av att ha mig på ryggen och att röra på sig. Dock så är täcke inget alternativ på gården då de går på lösdrift och har vindskydd lite varstans och inte täckas. Då behöver de sin päls för att just hålla värmen vid kyla och skydd vid regn för det är inte många gånger de använder vindskydden utan står med rumpan mot vinden ute i stället:grin:.

Nej det ser verkligen ansträngt ut, därför jag höjde på ögonbrynen när jag la märke till det på någon häst nu i höst. Hästarna på gården åker på vinter semester nu i dec-mars för att bara vara hästar och gottar sig och då slipper det flåsas där:D.

Intressant att få läsa lite om detta!
Jag var på turridning häromveckan och noterade just att hästen flåsade väldigt mycket i förhållande till de "vanliga storhästar" jag brukar rida trots att ansträngningen inte kan ha varit så värst mycket större men jag tänkte att det nog var pälsen det berodde på. Hästen var naturligtvis svettig också.
När vi väl kom tillbaka från turen verkade hästen dock inte lida, då var den avskrittad och fick ett täcke på sig av ägaren.

Tycker det är olika från häst till häst, har en som är en riktig flåsare och svettare. Han blir genomblöt även av skritturer, även om han är klippt, men torkar ju då fortare i alla fall.

Han låter som ett tröskverk om han får galoppera en stund, men han har alltid låtit så och jag jagar honom ju inte att springa utan det gör han av egen vilja och glädje. Men när man lånar ut honom får man varna ryttaren att han för ovanligt mycket väsen.

Detta har jag också funderat lite på.

Jag rider ju både ponny och islandshäst, och upplever att islandshästen (Snudda) flåsar betydligt mer än ponnyn jag rider, trots att rider ungefär lika hårt med båda, och ponnyn blir nästan svettigare än islandshästen.. Ändå blir han aldrig flåsig/andfådd på samma sätt som Snudda blir.

Ponnyn i fråga är en D-ponny (ca 147 hög) med fullblodsstam. Han är född i Tyskland. Snudda är iofs svenskfödd, men hennes pappa kommer ju från Island, så flåsandet kanske har att göra med det..?
Det är förstås inte bara Snudda som jag upplever som flåsig, då skulle jag ju undra om det var något "fel" på henne. I princip alla islandshästar jag har träffat blir mer andfådda än de svensk/tyskfödda ponnyer jag har haft kontakt med. Ingen av ponnyerna där jag rider blir ju flåsiga på samma sätt som islandshästarna.

Intressant tråd :)

/Anna

Klipp henne rejält så lättar det :laugh:

En fullpälsad häst kan inte göra sig av mig överskottsvärmen så lätt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • reservdelar till klösträd
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Tillbaka