Sv: Islandshäst och "vanlig" dressyrtränare
Jag har ridit totalt 3 lektioner för dressyrtränade med islänning. De första två var med en månads mellanrum ungefär. Första tillfället hade jag och Totte (Teitur) precis börjat hitta formen i traven. Han är fyrgångare med mkt stabila grungångarter, men rumpan hänger liksom bara med för att den sitter fast
Det blev voltarbete hela lektionen och försöka hitta lite lägre form. Dock var volten väldigt stor så det var mer träning att inte ta stöd på väggarna.
Just då var jag himla nöjd med träningen, förutom att det kanske var lite långa intervaller för en häst som precis fattat formgivningen. Men nu när jag ser tillbaka så var det väl en del jag velat ändra på. Mkt fokus låg på yttertygeln, vilket jag inte var helt med på.
Andra tillfället vill jag helst glömma då vi liksom bara fick stressa vidare även om jag då börjat få lite problem jag egentligen ville ha hjälp med.
Sen åkte jag iväg med samma häst till en vän till familjen som är dressyrryttare/tränare/domare. Vi fick åter jobba på yttersidan, men då kände jag själv att det var det vi behövde göra och det jag behövde ha hjälp med. Då red vi på serpentiner och tränade rakställning och att få igång rumpan. Tanken var att jag skulle åka till henne en gång till iaf, men det blev tyvärr inte så, vilket för mig gör den där första ridlektionen ganska meningslös. Ett uppföljningstillfälle är det minsta jag vill ha för att ha ngn nytta av det. För när man använt sig av första lektionen i två veckor börjar problemen komma fram och man behöver täppa till hålen.
Dock ser jag ingen anledning att åka till en dressyrtränare när man har en häst som inte är stadig i traven. Att den är lite fyrtaktig kan man kanske acceptera då det går att åtgärda med styrka, men en ostadig häst utan balans får man nog jobba med "själv" ett tag innan man går vidare. Men variation är alltid bra, men det krävs såklart att man ska hitta ngn man kommer överens med.
Totte strulade med takten en gång men då löste hon det på samma sätt som en islandstränare skulle gjort; håll kvar och driv honom in i traven. För har jag sagt trav så är det trav, inte *knackelibank* och sedan trav bara för att jag kräver att rumpan ska vara med, inte bara släpa efter.
Hitta ngn du trivs med som person, rid en lektion och häng med på vad h*n säger den gången. Känns det inte bra ska man kanske inte rida en gång till, men är det sådär kanske man ska prova lite och sedan prova rida en gång till och komma med åtikter och tankar om vad som funkat/inte funkat "i veckan". För islänningen ser ju ut likadant som en vanlig häst och ska jobba likadant och ska gå rent i grundgångarterna den med. Man får väl helt enkelt tänka bort tölt och pass.
Dessutom hade jag och tränaren samma åsikt om vad Totte var för häst, trots att hon inte har ngn erfarenhet av islänningar
Prova! Det är nyttigt!
/Jenny