Islandshäst och "vanlig" dressyrtränare

keilir

Trådstartare
Ja, som rubriken säger, är det någon som rider sin islandshäst för en "vanlig" dressyrtränare? Vad får ni för respons och hur blir träningen?

Sv: Islandshäst och "vanlig" dressyrtränare

Jag har alltid varierat mellan olika tränare och stilar, så jag får så mycket olika synvinklar som möjligt. Men skall jag rida för en dressyrtränare eller liknande så vill jag att denne skall ha mycket takterfarenhet, och att hästen gärna skall ha starka grundgångarter. Har någongång ridit för en jätteduktig tjej, men som inte alls förstod sig på små taktfel särskilt bra, vilket gjorde att jag valde att inte fortsätta rida för denne.

Ja, jag tänker mig att i första hand inte rida särskilt mycket tölt just för en sån tränare utan att man fokuserar mer på grundgångarterna och på just dressyrrörelserna. Har inte så många islandstränare häromkring så jag tänkte kanske testa en "vanlig" och jobba mycket med lösgörande och den biten så får man ta tölten när man har möjlighet att rida för en islandsinstruktör.

Men jag hoppas på fler inputs :)

Jag rider för vanlig dressyrtränare 1 gång i veckan och det är kanonbra! :)

För henne rider jag bara i skritt, trav och galopp och de gångarterna är klockrena numera.
Min häst har blivit oerhört stark, mjuk, smidig och muskulös sen jag började rida för henne.
All denna träning har gjort att även tölt och passen blivit bättre av sig självt som ett brev på posten :)
Så jag ser bara fördelar med att rida för en vanlig dressyrtränare, för henne hopptränar jag också och även det är väldigt bra.
Dels får de andra muskler då som man inte kommer åt på något annat sätt och samtidigt blir de mer balacerade vilket också är bra.

Utan min älskade dressyrtränare skulle jag inte träna på att rida passage med min islänning nu som är väldigt kul :)

Jag prövade en ren dressyrtränare för typ 3år sedan med Kveikja. 3 lektioner tog vi innan hon totalt hade dödat den lilla gnista och vilja Kveikja hade.

Vi fick varje lektion spendera större delen av våra 45min i trav på volt. Med en 5åring... En hårig sådan i ett ridhus. Behöver jag säga att hon tappade totalt intresset för att vara med o lära nya saker. Ridläraren var så totalt fokuserad på att göra volter ordentligt och hade ingen förståelse för att en femårig islandshäst behöver ha lite glädje och framförallt variation i arbetet.
Det gav mig inget egentligen eftersom jag fick spendera lektionen med att driva, driva och driva. Efter det red vi en lektion för Reynir Adalsteinsson och Kveikja fick sin gnista tillbaka (visste ni att Kveikja betyder typ Gnista?) och tyckte livet var kul igen!

Men nu, för ett par veckor sedan började jag rida för en tränare(en kompis som fått axla tränarmantel) och hon är i grunden skolad dressyrryttare. Så hon lär nu mig dressyrens ädla konst och jag fattar inte hur jag kunnat missa så mycket ridning genom livet! Jag har bara åkt häst... Ingen islandstränare har gett mig så mycket som hon, på två lektioner! Det är dock på våran Snöggur jag rider dessa och han är väldigt välskolad inom dressyr. Komipsen började med islandshäst för ett par år sedan så hon har dock islandshästens gångarter oxå. Men det är ren dressyr vi tränar :)

Jag har ridit totalt 3 lektioner för dressyrtränade med islänning. De första två var med en månads mellanrum ungefär. Första tillfället hade jag och Totte (Teitur) precis börjat hitta formen i traven. Han är fyrgångare med mkt stabila grungångarter, men rumpan hänger liksom bara med för att den sitter fast :p Det blev voltarbete hela lektionen och försöka hitta lite lägre form. Dock var volten väldigt stor så det var mer träning att inte ta stöd på väggarna.

Just då var jag himla nöjd med träningen, förutom att det kanske var lite långa intervaller för en häst som precis fattat formgivningen. Men nu när jag ser tillbaka så var det väl en del jag velat ändra på. Mkt fokus låg på yttertygeln, vilket jag inte var helt med på.

Andra tillfället vill jag helst glömma då vi liksom bara fick stressa vidare även om jag då börjat få lite problem jag egentligen ville ha hjälp med.

Sen åkte jag iväg med samma häst till en vän till familjen som är dressyrryttare/tränare/domare. Vi fick åter jobba på yttersidan, men då kände jag själv att det var det vi behövde göra och det jag behövde ha hjälp med. Då red vi på serpentiner och tränade rakställning och att få igång rumpan. Tanken var att jag skulle åka till henne en gång till iaf, men det blev tyvärr inte så, vilket för mig gör den där första ridlektionen ganska meningslös. Ett uppföljningstillfälle är det minsta jag vill ha för att ha ngn nytta av det. För när man använt sig av första lektionen i två veckor börjar problemen komma fram och man behöver täppa till hålen.

Dock ser jag ingen anledning att åka till en dressyrtränare när man har en häst som inte är stadig i traven. Att den är lite fyrtaktig kan man kanske acceptera då det går att åtgärda med styrka, men en ostadig häst utan balans får man nog jobba med "själv" ett tag innan man går vidare. Men variation är alltid bra, men det krävs såklart att man ska hitta ngn man kommer överens med.
Totte strulade med takten en gång men då löste hon det på samma sätt som en islandstränare skulle gjort; håll kvar och driv honom in i traven. För har jag sagt trav så är det trav, inte *knackelibank* och sedan trav bara för att jag kräver att rumpan ska vara med, inte bara släpa efter.

Hitta ngn du trivs med som person, rid en lektion och häng med på vad h*n säger den gången. Känns det inte bra ska man kanske inte rida en gång till, men är det sådär kanske man ska prova lite och sedan prova rida en gång till och komma med åtikter och tankar om vad som funkat/inte funkat "i veckan". För islänningen ser ju ut likadant som en vanlig häst och ska jobba likadant och ska gå rent i grundgångarterna den med. Man får väl helt enkelt tänka bort tölt och pass.

Dessutom hade jag och tränaren samma åsikt om vad Totte var för häst, trots att hon inte har ngn erfarenhet av islänningar

Prova! Det är nyttigt!

/Jenny

Jag tänkte faktiskt börja träna för dressyrtränare med min snutta :)

Kul tråd!

Har tränat mkt för både dressyrtränare och AR tränare och det har kännts givande, men då har jag inte fokuserat alls på tölten, utan bara på de 3 andra gångarterna. Jag ser det bästa som att man varierar sig mellan mer traditionel dressyr tränare och en med islandshästvana.

Nej tölt och pass rider jag såklart inte heller för en vanlig dressyrtränare som inte förstår sig på gångarterna. Det jag menade är att jag vill att dressyrtränaren skall förstå sig på taktproblem som kan komma även i grundgångarterna. Har haft tränare som bara varit förvirrade av fyrtaktig trav ex, men det finns ju också de som är duktiga och förstår sig på takter även på tregångare!

Vi provade en dressyrinstruktör med bra utbildning. Det gick åt skogen. Hästen blev mer och mer spänd under ridpasset (en häst som inte är ett dugg spänd i vanliga fall). Fick även höra saker som han är trippig i traven (läs hästen töltade, och det ganska fint).
Jag testade en annan instruktör som jag blev rekommenderad och blev supernöjd! Hon kan rida tölt och se tölt och även se när det inte är ren tölt. Hon har även vidareutbildat sig inom centrerad ridning och fokuserar även på mig som ryttare! Jag kan varmt rekommendera att rida för en dressyrinstruktör och grundutbilda hästen och sen kan man rida för en islandsinstruktör för att vidareutveckla gångarterna.

Jag har ridit regelbundet för dressyrtränare med min islandshäst och det har hjälpt oss jättemycket. Sits, balans och form är grunden till, i mitt tycke, allt. Sen måste det såklart finnas en förståelse för att det kan komma gångartsbyten etc ibland.

kl*

Har faktiskt tänk att träna för DENNA derysstränare då hon kommer upp till kommun o håller kurser regelbundet. Dyr men ja, jag tror det är värt det.

Jag har ridit en väninnas islandshäst regelbundet för en utbildad dressyrinstruktör som själv tävlat upp till Prix S:t george. Hon tycker det stoet är urläcker att träna och hon provred henne lite då och då när jag var på träning.
Hon tyckte stoet jag rider känns som en mkt större häst än hon är. Nu har vi flyttat så nu kan jag inte rida för henne för tillfället.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
733
Senast: Ajda
·
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
228
Senast: Roheryn
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 664
Utrustning Får hem 2 varmblod och funderar om inte en av islandssadlarna jag har kan fungera. Naturligtvis kommer jag märks det när jag provar😅...
Svar
10
· Visningar
686
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka