islandshäst kliar upp sår i huvudet

marianneroth

Trådstartare
Hej!

Jag har en gammal islandsdam på 24 år som har sommarexem. Nu på vintern har hon dock börjat klia sig enormt mycket i huvudet. Hon kliar upp sår runt ögonen och vet inte riktigt hur jag ska göra. Har kliat upp huden kring ena mungipan också. Hon har mjäll i manen också men hon kliar sig varken i man eller svans. Inte heller på kroppen vad jag sett. Vill bara hjälpa henne men känner att jag behöver tips och råd utifrån.

Sv: islandshäst kliar upp sår i huvudet

Det kan också vara hon har ytterligare fler allergener, det finns kvalster (hö, spån/halm, damm öht) är relativt vanligt bland eksemhästar, katt, det kan vara något medel som tränset tvättats o smörjt med, det kan vara nickelallergi .....i stort vad som.

Hon kliar sig endast på ena sidan av huvudet, förstår inte vad det kan vara. Ingenting på resten av kroppen, inte hals eller man eller så heller.
Fick råd om att badda med alsollösning men det känns inte som att det hjälper. Jag kan badda på ett ställe och dagen därpå har hon kliat upp ett sår på ett annat ställe på den sidan av huvudet. Hon har tidigare haft lite hosta, men det har försvunnit nu när vi bytte till ett mer välventilerat stall. Hon kliade sig även i förra stallet så kan inte vara ngt med miljöombytet tänker jag.

Gissar på löss. Lyft på pannluggen och lys med en riktigt bra ficklampa. Lys vid svansroten med. Kan vara svåra att se. Gissar på det till 90%.

Vet ni om det finns något bra medel mot löss/pälsätare? Med tanke på att Switch numera inte är tillåtet. Läste någonstans att det fungerar med Advantage vet (för stora hundar), någon som har erfarenhet av detta? :)

Klipp och bada med dermocan hundschampoo. Eller virkon s . Har för mej att frontline tar löss- skönt att slippa klippa å bada ju.

Jo du Switch går att köpa via veterinär och apotek, den har inte tagits bort helt men är inte lika tillgänglig längre.

Veterinären rådde mig att testa frontline för hundar 40-60kg, 3 pipetter. Så det blir till att testa ikväll!

Liknande trådar

Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 948
Senast: Seabaz
·
Hundhälsa Ska försöka göra denna historia så kort som möjligt men det är nog lättare sagt än gjort. Så här är det: blandrastik tax och drever. 6...
Svar
9
· Visningar
2 085
Hundhälsa Har en åttaårig portugisisk vattenhund som jag för cirka tre veckor sedan upptäckte några skorviga utslag på. Gick ett par dagar och vid...
Svar
11
· Visningar
3 924
Senast: nilie
·
Hästvård Hej! Jag har en islandshäst på 11 år och förra sommaren så upptäckte vi att han har fått sommarexem. Vi började behandla så gott vi...
2
Svar
23
· Visningar
4 538
Senast: linda93
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar