Hej! Jag har på sistone funderat över tävling med ”min” islandshäst, men jag vill inte tävla i femgång/fyrgång. Då både jag och hästen tycker om o hoppa så har jag tänkt på fälttävlan och undrar då ifall man kan tävla islandshäst i fälttävlan och om man behöver ansöka till en specifik tävling för bara islandshästar.
Även vad som behövs för att tävla och vart man kan se de kommande tävlingarna
Tacksam för svar!!
Du "kan" tävla i vad som helst (som du o din häst är tränade för såklart) med vilken hästras som helst. Vill du tävla hopp, dressyr och/eller fälttävlan gör du det inom SvRF och behöver då vara medlem i en klubb ansluten dit. Det framgår ju inte hur gammal du är, men är du i ponnyryttar-ålder och vill tävla med islandshästen som ponny så behöver du också mäta hästen och få den inmätt i rätt kategori. Annars går det, tror jag, bra att tävla bland storhästarna. Några tävlingar i fälttävlan specifikt för islandshästar finns det vad jag vet inte (även om faktiskt terränghoppning var en SM-gren i islandshästsportens barndom nån gång på 80-talet
Dressyr har funnits i lite mer modern tid, men togs väl bort för 10-talet år sedan).
Vill du tävla gångarts-, tölt- och passgrenar så gör du det inom SIF och då behöver du vara medlem i en lokalförening ansluten dit. Hästen måste då också vara registrerad som islandshäst (men behöver inte mätas).
SIF och SvRF är alltså två helt olika organisationer. SIF-tävlingar hittar du i INDTA och SvRF-tävlingar i Tävlingsdatabasen. Detta gäller ju då officiella tävlingar - mindre, inofficiella tävlingar kan ju ändå hållas i olika stall, klubbar mm och annonseras då antagligen på hemsidor, fb-sidor osv för de klubbarna/stallen.
Det låter i ditt inlägg som om du inte själv äger "din" häst, i så fall får du ju också kolla vad hästens ägare tycker är okej. Jag hade absolut låtit en medryttare tävla mina islandshästar i gångartsgrenar och dressyr, men antagligen ställt mig lite mer tveksam till hoppning och fälttävlan. Delvis för att de inte alls är tränade i hoppning och delvis pga storleksförhållandet mellan häst o ryttare, som oftast inte lämpar sig för hoppning när det gäller vuxen ryttare på islandshäst (några språng då o då självklart okej, men skulle jag vilja träna o tävla hoppning/fälttävlan hade jag skaffat en annan ras).